لازمه پژوهش دقیق، ارائه داده‌های اطلاعاتی به پژوهشگران است

رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه گفت: هنگامی که اطلاعاتی از دستگاه قضا به دانشگاهیان و اساتید دانشگاه داده نمی‌شود نمی‌توان انتظار داشت که پژوهش دقیقی داشته باشند. حداقل کاری که می‌توان انجام داد تا پژوهش دقیقی انجام شود، قرار دادن اطلاعاتی در اختیار دانشگاهیان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌السلام مهدی هادی امروز _چهارشنبه، بیست‌وپنجم مردادماه_ در آئین افتتاح پژوهشکده مشترک چهارجانبه دانشگاه اصفهان و پژوهشگاه قوه قضائیه، دادگستری و مرکز مدیریت حوزه علمیه اظهار کرد: جزیره‌ای کار کردن یکی از آفت‌های جامعه است و تجارب ارزشمند همکاران و داده‌های منحصر به فردی که در محاکم قضائی وجود دارد، ظرفیت عظیمی در قوه قضائیه به شمار می‌رود.

وی افزود: ظرفیت، منحصر به دانشگاه، اساتید دانشگاه‌ها و پیشرفت و مباحث علمی است و حوزه‌های علمیه نیز با قدمت چند صدساله منبع اصلی مباحث قضائی و حقوقی ما هستند، اما پیوندی میان این مراکز وجود ندارند.

رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه گفت: بیشترین تعاملی موجود میان این مراکز، فعالیت یک نیروی انسانی از حوزه در قوه قضائیه است که این تعامل پایین یک آسیب جدی به شمار می‌رود و در نظر داریم پیوندی برای اولین بار ایجاد شود.

وی ادامه داد: در بعضی از مراکزی که در کشور از جمله شیراز ایجاد شده، اتفاقات خوبی رقم خورد و در جلسه اساتید با رئیس قوه قضائیه، مطرح شد که تعامل‌ها نظام‌مند نیست؛ از همین رو، شیوه‌نامه‌ای تنظیم شد تا با توجه به آن، نحوه تعامل قوه قضائیه با دانشگاه‌ها مشخص شود.

هادی با بیان اینکه جلساتی با دانشگاهیان داشتیم ابعاد تعاملی مشخص شود، افزود: در حال تشکیل کمیته برای ساماندهی در کل کشور هستیم. یک بسته ۱۵ واحدی قضائی را وزارت علوم تدارک دیده است که برخی از دانشجویان از آن استفاده کنند.

وی تصریح کرد: تنها به افتتاح یک پژوهشکده بسنده نمی‌کنیم و این حرکت را ادامه می‌دهیم که به نفع دانشگاه و دستگاه قضائی خواهد بود. هنگامی که اطلاعاتی از دستگاه قضا به دانشگاهیان و اساتید دانشگاه داده نمی‌شود نمی‌توان انتظار داشت که پژوهش دقیقی داشته باشند. حداقل کاری که می‌توان انجام داد تا پژوهش دقیقی انجام شود، قرار دادن اطلاعاتی در اختیار دانشگاهیان است.

رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه گفت: اگر می‌خواهیم به دانش حقوقی برسیم، باید نهادهای مذکور تعامل بهتری با دانشگاه داشته باشند؛ از سوی دیگر شعبات دادگستری‌ها باید با یکدیگر تعامل بیشتری داشته باشند، یک زنجیره شوند و به نتیجه برسند.

وی با بیان اینکه یکی از تکالیف اصلی پژوهش حرکت در مرز دانش است، خاطرنشان کرد: رسیدن به مرز دانش این است که ادبیات آن حوزه را بدانیم و بر اساس گفته مقام معظم رهبری، پژوهش باید برای حل مسئله باشد، اما به علت اینکه ادبیات به ما نرسیده است، مسئله‌ای حل نمی‌شود.

هادی اضافه کرد: اگر هدف موفق بودن این پژوهشکده باشد، در اولین گام تعامل دادگستری و دانشگاه از نظر تبادل علمی باید به پایداری برسد و بعضی از نشست‌های قضائی به دانشگاه آورده شود.

وی در پیشنهاد به مسئولان قضائی و دانشگاهی استان اصفهان گفت: یکی از شعبات حقوقی دادگستری می‌تواند در دانشگاه مستقر باشد، دانشجو و استاد به‌طور مداوم به آن سر بزند و در محیط قرار بگیرد و حضور اساتید دانشگاه در جلسات دادگستری تعامل را افزایش خواهد داد.

رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه گفت: در نظر داریم به‌طور سالانه از سمت پژوهشگاه موضوعاتی در سامانه به وزارت علوم اعلام شود تا دانشجویان به آن‌ها بپردازند؛ باید راه دانشجویان برای استفاده از داده‌های زندان‌ها برای مباحث مطالعاتی فراهم شود.

وی اضافه کرد: درخصوص پیشگیری از وقوع جرم، همایش ملی در هفته پژوهش برگزار می‌شود که سه محور به دانشگاه شیراز محول شده است. اگر مجموعه دادگستری، دانشگاه و حوزه‌های اصفهان بپذیرند، یک محور از ۱۴ محور را به آن‌ها واگذار می‌کنیم که به بحث پیشگیری از وقوع جرم با محوریت بیانات مقام معظم رهبری بپردازند.

هادی خاطرنشان کرد: ورود به بحث‌های آسیب‌شناسی یک تیم کامل و حرفه‌ای از دانشگاه در بخش‌های مختلف، پای کار آمدن تمام ارگان‌ها و همدلی بیشتر را می‌طلبد که پس از آن می‌تواند به عنوان الگویی ارائه شود.

کد خبر 680387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.