شرایط آبگیری سد سیازاخ دیواندره فراهم شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: شرایط آبگیری پروژه ۱۰۰ میلیون مترمکعبی سد سیازاخ دیواندره در راستای رفع مشکلات آب شرب این شهر و سایر بخش‌های کشاورزی و صنعتی فراهم شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای کردستان، آرش آریانژاد با اشاره به اهداف آبگیری سد سیازاخ دیواندره، اظهار کرد: هدف از احداث سد مخزنی سیازاخ کنترل و تنظیم جریان نابهنگام رودخانه قزل اوزن و ذخیره‌سازی حجم آب سالانه معادل ۲۳۰ میلیون متر مکعب به منظور تأمین آب شرب موردنیاز درازمدت شهر دیواندره، مجتمع روستایی اوباتو، شهر بیجار و حسن‌آبادِ یاسوکند و روستاهای تابعه بیجار به میزان ۱۳.۹ میلیون مترمکعب در سال، تأمین آب کشاورزی پایاب سد، تأمین بخشی از نیاز آبی صنایع عمده و توسعه گردشگری، پرورش آبزیان، افزایش اشتغال و بهبود دامداری در سطح منطقه است.

وی افزود: در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ با توجه به تخصیص اعتبارات مناسب به میزان ۳۰۹ میلیارد تومان از سوی وزارت نیرو، آبگیری مرحله‌ای سد سیازاخ که از مطالبات مردم دیواندره بود، برای اولین بار پس از ۲۲ سال با پیگیری‌های مستمر استاندار استان و طی بازدیدهای مکرر مقام عالی وزارت نیرو از پروژه‌های آبی کردستان، محقق و شرایط ذخیره‌سازی آب تا ۱۰۰ میلیون مترمکعب مهیا شده که این مهم به رونق اقتصادی و اشتغالزایی در منطقه کمک شایانی خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان ادامه داد: با توجه به آبگیری سد سیازاخ و وجود بیش از ۵۰ میلیون مترمکعب آب در مخزن این سد و با توجه به پیگیری‌های مستمر، بر اساس تقاضای شرکت آبفای استان کردستان، در راستای تأمین آب شرب پایدار و سالم شهر دیواندره و مجتمع اوباتو، برای اولین بار تأمین آب پایدار ایستگاه پمپاژ و تصفیه شهر دیواندره از محل سد سیازاخ تأمین شده و اکنون تصفیه‌خانه این شهرستان در حال بهره‌برداری است.

به گزارش ایمنا، سد مخزنی سیازاخ در استان کردستان و در فاصله حدود هفت کیلومتری شهرستان دیواندره و ۵۳ کیلومتری شهرستان بیجار قرار دارد. این سد از نوع سنگریزه‌ای با هسته رسی با عرض تاج هشت متر، طول تاج ۲۸۵ متر ارتفاع از پی ۷۶ متر، حجم مخزن ۲۳۰ میلیون مترمکعب بوده و حوضه آبریز سد ۱۰۵۸ کیلومترمربع است.

کد خبر 680357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.