آخرین جزئیات پوشش رایگان بیمه درمانی ۵ دهک نخست درآمدی

به استناد بند الف ماده ۷۰ قانون برنامه ششم توسعه و قوانین بودجه سنواتی طی دو سال گذشته، سه دهک مشمول بیمه رایگان شده بودند و با توجه به سیاست‌گذاری‌های جدید انجام شده، پنج دهک نخست درآمدی جامعه نیز به تازگی تحت پوشش بیمه درمانی رایگان قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جمشید شایانفر، مدیرکل بیمه‌گری و جذب منابع سازمان بیمه سلامت ایران‌، با تاکید بر اینکه هدف از تأسیس سازمان بیمه سلامت پوشش بیمه آحاد جامعه است، اظهار کرد: بیمه‌شدگان سازمان بیمه سلامت در قالب چهار صندوق بیمه‌ای شامل گروه کارکنان دولت با حدود پنج میلیون نفر و اعضای خانواده آنها، گروه روستاییان و عشایر و ساکنان شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۰ هزار نفر، گروه تحت عنوان صندوق سایر اقشار شامل خانواده معظم شهدا، مددجویان بهزیستی و مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره)، طلاب و روحانیون تحت پوشش حوزه‌های علمیه، اتباع خارجی و دانشجویان خارجی، هستند.

وی افزود: یک گروه دیگر نیز وجود دارد که نهاد متولی بیمه‌ای ندارد و به صورت فردی از طریق دفاتر پیشخوان دولت یا ورود به سامانه افراد ثبت درخواست می‌کنند تا تحت پوشش بیمه قرار گیرند؛ این افراد تحت عنوان بیمه ایرانیان بیمه می‌شوند. تعداد افرادی که تحت پوشش بیمه ایرانیان هستند نوسان دارد، اما حدود ۱۷ میلیون نفر هستند که به فراخور اعتبار بیمه‌ای افراد، در حال حاضر بیمه حدود ۱۲ میلیون نفر از آنها فعال و بیمه پنج میلیون نفر نیز فاقد اعتبار شده است.

مدیرکل بیمه‌گری و جذب منابع سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه سه دهک اول جامعه بیمه رایگان دارند، تصریح کرد: بر اساس قانون مجلس و قانون بودجه از ابتدای سال ۱۴۰۱ این سیاست دنبال شده است و در سال ۱۴۰۲ نیز ادامه دارد. بیمه این افراد را به‌صورت خودکار و اتوماتیک و بدون مراجعه حضوری و درخواست آنها تمدید کردیم و پیامک فعال‌شدن بیمه برای آنها ارسال شده است.

وی ادامه داد: دو دهک دیگر جامعه نیز به تازگی بر اساس مصوبه هیئت وزیران در تاریخ سی‌ام خردادماه به مجموعه بیمه‌شدگان رایگان سازمان بیمه سلامت اضافه شدند و اکنون پنج دهک از پوشش رایگان بیمه سلامت برخوردار هستند. افراد متقاضی برای بیمه‌شدن می‌توانند به سامانه شهروند سازمان بیمه سلامت مراجعه و اطلاعات خود را ثبت کنند. اگر افراد جزو پنج دهک اول باشند، پیغام رایگان شدن بیمه مبنی بر اینکه «رقم پرداختی صفر است و نیازی به پرداخت نیست» برای آنها ارسال می‌شود، اما اگر جزو دهک‌های شش تا ۹ باشند رقم کاهش یافته به فرد نمایش داده می‌شود.

شایانفر گفت: دهک شش در گذشته باید ۳۰ درصد از مبلغ حق بیمه را پرداخت می‌کرد که مبلغ آن در یک سال ۴۳۰ هزار تومان برای هر نفر بود، اما اکنون این رقم به ۲۸۷ هزار تومان کاهش پیدا کرده است، همچنین پرداختی مشمولان دهک هفت که در گذشته باید ۴۰ درصد از حق بیمه و مبلغ ۵۷۴ هزار تومان را پرداخت می‌کردند، اکنون به ۴۳۰ هزار تومان رسیده است.

وی اضافه کرد: مشمولان دهه هشت نیز پیش از این باید ۶۰ درصد حق بیمه یعنی ۸۶۱ هزار تومان پرداخت می‌کردند، اما اکنون باید ۵۷۴ هزار تومان بپردازند. مشمولان دهک ۹ نیز در گذشته باید ۸۰ درصد حق بیمه و در واقع یک میلیون و ۱۴۸ هزار تومان می‌پرداختند که اکنون رقم پرداختی آنها به ۷۱۷ هزار تومان رسیده است.

مدیرکل بیمه‌گری و جذب منابع سازمان بیمه سلامت ایران خاطرنشان کرد: در نهایت مشمولان دهک ۱۰ مشمول یارانه دولت نیستند و وضعیت پرداختی آنها در گذشته و اکنون بدون تغییر به مبلغ یک میلیون و ۴۳۵ هزار تومان برای یک نفر در سال است. کد دستوری #۱۶۶۶* وضعیت بیمه‌ای فرد را نشان می‌دهد و افراد نیز توجه داشته باشند که پوشش بیمه‌ای خود را به هنگام بیمار شدن موکول نکنند.

بیمه رایگان پنج دهک اول درآمدی

عماد ملازاده، سرپرست روابط عمومی سازمان بیمه سلامت ایران، با اشاره به طرح پوشش بیمه همگانی اظهار کرد: پوشش بیمه رایگان جهت مشمولین دهک‌های درآمدی یکم تا پنجم جامعه صورت گرفته و کاهش میزان مشارکت در پرداخت حق بیمه در دهک‌های درآمدی ششم تا نهم نیز انجام شده که نیاز به اطلاع‌رسانی گسترده دارد.

وی با اشاره به اینکه باید از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده شود، افزود: اطلاع‌رسانی نسبت به شناسایی افراد فاقد بیمه، رایگان شدن دهک‌های یک تا پنج و کاهش پرداخت حق بیمه در دیگر دهک‌ها صورت بگیرد.

سرپرست روابط عمومی سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به نوع اطلاع‌رسانی در طرح پوشش بیمه همگانی تصریح کرد: برگزاری جلسات با نمایندگان مجلس، ائمه جمعه، معاونت‌های بهداشت درمانی دانشگاه‌های علوم پزشکی و صدا و سیما به منظور اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌های جمعی و عمومی، استانداری و استفاده از ظرفیت شورای اداری استان، تعامل ناظران بیمارستانی با مراکز درمانی، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و تعامل با انجمن‌ها، موسسات خیریه و سازمان‌های مردم نهاد جهت شناسایی افراد فاقد پوشش بیمه انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر با ۲۴ انجمن و موسسه خیریه شاخص که جامعه هدف گسترده دارند مکاتبه شده و در این زمینه اطلاع‌رسانی کامل صورت گرفته است. استان‌های مرزی مانند خوزستان، کرمانشاه و ایلام از این ظرفیت استفاده کنند و اطلاع‌رسانی گسترده در قالب میز خدمت به زائران صورت پذیرد.

ملازاده خاطرنشان کرد: برای اطلاع‌رسانی بیشتر از این طرح با یکی از اپراتورها به عنوان سفیر سلامت نیز رایزنی خواهیم کرد. روابط عمومی‌های استان‌ها به عنوان بازوان توانمند سازمان می‌توانند در اجرای طرح پوشش بیمه همگانی نقش پررنگی داشته و از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده کنند.

کد خبر 680293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.