برگزاری همایش کشوری نوازندگان پیشکسوت عاشورایی «آن یار دلنواز» در اصفهان

رئیس مرکز تخصصی هنرهای ملی و آیینی شهرداری اصفهان گفت: همایش عاشورایی «آن یار دلنواز» به‌روایت نواختن سازهای عاشورایی «ترومپت» که در تعزیه‌ها، شبیه‌خوانی‌ها و مراسم‌ آیینی ما از گذشته تا به امروز نقش‌آفرینی کرده است، می‌پردازد.

منصور قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: همایش کشوری نوازندگان پیشکسوت و فعال عاشورایی با عنوان «آن یار دلنواز» به‌همت مرکز تخصصی هنرهای ملی و آئینی با همکاری هنرسرای خورشید (مرکز تخصصی موسیقی) وابسته به اداره هنری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری اصفهان برگزار می‌شود.

وی افزود: نام‌گذاری این همایش برگرفته از شعر حضرت حافظ است که در توصیف عاشورا و کربلا سروده شده است.

رئیس مرکز تخصصی هنرهای ملی و آئینی شهرداری اصفهان تصریح کرد: همایش عاشورایی «آن یار دلنواز» به‌روایت نواختن سازهای عاشورایی «ترومپت» که در تعزیه‌ها، شبیه‌خوانی‌ها و مراسم آئینی ما از گذشته تا به امروز نقش‌آفرینی کرده است، می‌پردازد.

وی با بیان اینکه این همایش از بیست‌وششم مردادماه جاری به‌مدت سه روز در هنرسرای خورشید برگزار می‌شود، گفت: از جمله سازهای بادی که دارای قدمت بسیار زیادی است و امروزه نیز در ایران رواج پیدا کرده است، ساز «ترومپت» است. قدمت این ساز به چندین هزار سال قبل بازمی‌گردد و از گذشته تا به امروز، بیشتر در موسیقی نظامی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. امروزه نیز ساز ترومپت یکی از سازهای اصلی و مهم ارکسترهای نظامی به‌شمار می‌رود. البته کاربرد این ساز تنها در موسیقی نظامی نیست و در سبک‌های کلاسیک، پاپ همچنین موسیقی جاز، ترومپت حضور پررنگی از خود نشان می‌دهد.

برگزاری همایش کشوری نوازندگان پیشکسوت عاشورایی «آن یار دلنواز» در اصفهان

قربانی اضافه کرد: در همایش عاشورایی «آن یار دلنواز» بزرگان و پیشکسوتان حوزه نوازندگی مراسم آئینی از استان‌های تهران، کرمان، مازندران، چهارمحال و بختیاری، قم و اصفهان حضور خواهند داشت.

وی با بیان اینکه حفظ و انتقال میراث ملی نیاکان به نسل‌های جوان و آینده کشور از جمله اهداف برگزاری این همایش است، گفت: در این رویداد کشوری که برای اولین بار پیشکسوتان و نام‌آوران حوزه موسیقی ملی کشور گرد هم جمع می‌شوند، از سه تن از پیشکسوتان و برترین‌های ساز ترومپت تجلیل می‌شود.

رئیس مرکز تخصصی هنرهای ملی و آئینی شهرداری اصفهان افزود: در این همایش از سه تن از بزرگان سازهای ملی که از دنیا رفته‌اند نیز یاد می‌شود، از جمله برنامه‌های جانبی این همایش برگزاری نشست‌ها و بحث‌های تخصصی در راستای نقش سازها در مراسم آیینی با حضور اساتید حوزه موسیقی ایرانی است.

کد خبر 680099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.