صادرات ۲۵۰ میلیون دلاری پتروشیمی شازند در سال گذشته

مدیرعامل پتروشیمی شازند گفت: این شرکت سال گذشته بالغ بر ۲۵۰ میلیون دلار صادرات داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا خلیلی‌نیا امروز _دوشنبه بیست‌وسوم مردادماه_ در جمع خبرنگاران با اشاره به هدف‌گذاری صادرات امسال به میزان بیش از ۳۰۰ میلیون دلار، اظهار کرد: نگاه ویژه شرکت پتروشیمی به موضوع صادرات سبب شده تا محصولات تولید شده این مجتمع صنعتی به نقاط مختلف دنیا صادر و در سال‌های متمادی به عنوان صادرکننده برتر استان مرکزی و کشور شناخته و معرفی شود.

وی با بیان اینکه دلیل نقش پتروشیمی شازند در ارزآوری کشور بسیار قابل توجه است، افزود: نسبت فروش به صادرات این شرکت در سال گذشته ۷۰ به ۳۰ بوده است.

مدیرعامل پتروشیمی شازند با بیان اینکه هم‌اکنون پتروشیمی شازند بیشترین تنوع تولیدات را در سطح صنایع پتروشیمی کشور دارد، گفت: بالغ بر یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن انواع محصولات میانی و نهایی شامل اتیلن، پروپلین، برش چهار کربنه، هیدروکربن‌های هیدروژنه شده و انواع محصولات پلیمری و شیمیایی در گرید و درجه‌بندی‌های مختلف در ۱۷ واحد فرآیندی و ششواحد یوتیلیتی این مجتمع تولید می‌شود.

وی ادامه داد: مصارف تولیدات مجتمع پتروشیمی شازند بسیار متنوع و دارای طیف گسترده‌ای است و در بخش پلیمری پلی‌اتیلن سبک خطی، پلی‌اتیلن سنگین، پلی پروپیلن و پلی بودتاین‌رابر، تولید می‌شود که به عنوان نمونه می‌توان گریدرهای مخصوص تولید سرنگ یک بار مصرف، کیسه سرم، بدنه باتری، گونی آرد، الیاف و همچنین مواد اولیه ساخت بشکه‌های بزرگ به روش دورانی و نیز گرید مخصوص تولید لوله‌های فاضلاب، آب و گاز را نام برد.

خلیلی نیا با بیان اینکه در بخش تولیدات شیمیایی فرآورده‌هایی شامل اکسید اتیلن، اتیلن گلیکل‌ها، اسید استیک، وینیل استات، دواتیل هگزانول، بوتانل‌ها، اتانول امین‌ها و اتوکسیلات‌ها، بوتن ۱ و بوتادین تولید می‌شود، گفت: شرکت پتروشیمی شازند نیاز صنایع مهمی کشور را تأمین می‌کند و مازاد آن به خارج صادر می‌شود.

مدیرعامل پتروشیمی شازند با بیان اینکه اولویت مصرف فرآورده‌های مجتمع برای تأمین نیاز صنایع داخل کشور است، اظهار کرد: در این ارتباط تولیدات مجتمع سهم بسزایی در تأمین نیاز صنایع پایین دستی دار، به نحوی که نیاز بالغ بر پنج هزار واحد پایین دستی در کشور را تأمین می‌کند.

وی با بیان اینکه این مجتمع، نخستین پتروشیمی هوشمند کشور، تنها تولیدکننده گرید ملی پلیمری خالص پزشکی در کشور است، ادامه داد: اخذ رتبه‌های سوم تحقیقات از جشنواره بین‌المللی خوارزمی به خاطر اجرای طرح جایگزین حلال تولوئن به جای بنزین در واحد PBR و تولید کلر و استیل کلراید به روش مستقیم از اسید استیک و پذیرفته شدن در بازار بورس به عنوان اولین مجتمع در سطح صنایع پتروشیمی ایران، از دیگر دستاوردهای این مجتمع است.

وی سود سه ماهه پتروشیمی شازند در سال جاری را ۱۱ هزار و ۶۶۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته و نسبت به دو سال قبل، ۳۴ درصد و نسبت به سه سال گذشته، ۳۰۰ درصد رشد داشته است.

مدیرعامل پتروشیمی شازند با بیان اینکه این شرکت رتبه اول صادرات به کشور افغانستان را دارا است، گفت: نقش این صنعت در رشد تولید و ارزآوری ممتاز است زیرا پتروشیمی شازند به عنوان متنوع‌ترین تولیدکننده محصولات پتروشیمی کشور است و در این شرکت حدود چهار ناحیه و بالغ بر ۲۴ واحد فعال است.

وی با بیان اینکه در پتروشیمی شازند حدود ۱۸ محصول در دو دسته پلیمری‌ها و شیمیایی‌ها تولید می‌شود گفت: برخی از محصولات به ویژه در شیمیایی‌ها محصولات منحصربه فردی هستند و ۶۰ درصد از فروش محصولات این شرکت در بورس کالا عرضه و در بخش داخلی به فروش می‌رسد و بقیه آن به مقاصد صادراتی مختلف ارسال می‌شود.

مدیرعامل پتروشیمی شازند با بیان اینکه مهمترین چالش پیش روی شرکت، موضوع تأمین خوراک است، اظهار کرد: حدود ۸۲ درصد از هزینه‌های شرکت پتروشیمی شازند و بهای تمام شده مربوط به هزینه‌های تأمین خوراک است، این شرکت از معدود شرکت‌های پتروشیمی در سطح کشور است که خوراک آن مایع، یعنی نفت سبک و سنگین است که بر اساس طراحی اولیه باید خوراک مورد نیاز مجتمع پتروشیمی شازند از طریق پالایشگاه‌های امام خمینی (ره) شازند و اصفهان تأمین شود.

وی اضافه کرد: در گذشته تنها خوراک برای سه روز موجود بود اما اکنون ذخیره به یک ماه رسیده و میزان تولیدات، افزایش ۱۰ درصدی دارد.

کد خبر 679919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.