نجات‌گران به عمق ۲۶ متری زمین زدند

دومین مانور امداد و نجات امروز (دوشنبه) با همکاری سازمان قطار شهری، سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان و اورژانس در محوطه کارگاهی ایستگاه مترو واقع در خیابان شهید حجازی و عمق ۲۶ متری زمین برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شعار دوره ششم مدیریت شهری «اصفهان من، شهر زندگی» انتخاب شده است، اما نکته قابل تأمل این بوده که مهم‌ترین ویژگی هر شهر ایمنی و تأمین امنیت آن در همه ابعاد است.

ایمنی در هر کاری حرف نخست است و در این روزها که قطار توسعه شهر اصفهان بر ریل ابر پروژه‌های عمرانی (احداث خط ۲ قطار شهری، رینگ چهارم ترافیک) در حال حرکت است، داشتن آمادگی کامل برای تأمین ایمنی و مباحث مربوط به امداد و نجات در درجه بالایی از اهمیت قرار دارد.

بر این اساس، سازمان قطار شهری اصفهان که مسئولیت احداث خط دو مترو را برعهده داشته، طی همکاری با سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان و اورژانس اقدام به اجرای مانورهای امداد و نجات در محل ایستگاه‌های مترو در حال ساخت خط دو قطار شهری کرده است.

کارگاه خط دو قطار شهری خیابان شهید حجازی، محل دومین مانور امداد و نجات تعیین شده است، این کارگاه یکی از زیرمجموعه‌های قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) در حال ساخت است و در خیابان جدیدالاحداث شهید حجازی واقع در خیابان کهندژ قرار گرفته است.

ساعت ۹:۰۰ صبح، دفتر خبرگزاری ایمنا، محل اعزام به مانور

وسایل خبرنگاری را برمی‌دارم و آماده رفتن به مانور امداد و نجات می‌شوم، طبق تجربه قبلی، می‌دانم شرایط سخت است، چرا که محوطه کارگاهی بوده و قرار است مانور امداد و نجات در عمق ۳۰ متری زمین، در محل احداث تونل مترو انجام شود.

نجات‌گران به عمق ۲۶ متری زمین زدند

ساعت ۹:۳۰، کارگاه خط دو قطار شهری خیابان شهید حجازی

حضور انبوه کارگران، خودروهای متعدد امداد و نجات و قرمزپوشان جان‌برکف سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان حکایت از درست بودن محل مانور دارد؛ در بدو ورود، با مسئولان سازمان قطار شهری به سمت محل مانور همراه می‌شوم، سراغ فرمانده عملیات را می‌گیرم تا از او سناریوی طراحی شده برای مانور را جویا شوم.

مهدی امیری، مدیر ایمنی و عملیات سازمان قطار شهری اصفهان می‌گوید: سناریوی مانور ترکیبی نجات و اطفای حریق منطقه ۳ عملیاتی، با حضور ۴۳ نیروی آتش‌نشان اجرا خواهد شد.

بر این اساس مانور اینگونه طراحی شده است:

سناریوی مانور شامل حریق کانکس با کاربری انبار در محوطه کارگاه و اطفای آن توسط نیروهای آتش‌نشانی

سقوط دیواره پیش‌ساخته تونل سگمنت روی کارگر در عمق ۲۶ متری، برخورد لودر با خودروی سواری در محوطه کارگاه و محبوس شدن راننده در خودرو است.

در ادامه ابراهیم مطلبی، مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در رابطه با اهداف اجرای مانور اظهار می‌کند: بالا بردن توان عملیاتی نیروهای آتش‌نشانی، بررسی نقاط قوت و ضعف انجام عملیات و شبیه‌سازی حریق و حادثه، ارزیابی کارکنان در عملیات، هماهنگی و فرماندهی متمرکز عملیات، آشنایی کارکنان با تئوری امدادرسانی، آشنایی کارکنان با انجام مانورهای عملیاتی و آشنایی کارکنان با شرایط اضطراری عملیات‌های واقعی از جمله اهداف تعیین شده برای اجرای این مانورهای امداد و نجات است.

وی می‌گوید: گروه‌های عملیاتی شرکت‌کننده در این مانور شامل گروه اطفا با هدف اطفای حریق کانکس واقع در محوطه کارگاه، گروه امداد و نجات با هدف آزادسازی شخص گرفتار زیرسازه بتنی، گروه امداد و نجات کار در ارتفاع با هدف انتقال مصدوم از عمق ۲۶ متری به همکف و گروه امداد و نجات با هدف آزادسازی شخص محبوس شده در خودرو است.

نجات‌گران به عمق ۲۶ متری زمین زدند

ساعت ۹:۵۰ صبح، کانکس مستقر در کارگاه به منزله انبار، آتش می‌گیرد

کانکسی که در محوطه کارگاهی با الوارهای چوب پرشده است، مشابه انبار کارگاه، به صورت دستی آتش می‌گیرد تا بتواند سرعت حضور نیروهای آتش‌نشان و عملکرد آنان را در اطفای حریق بسنجد؛ در این زمان، فرمانده میدان عملیات، سرآتشیار مقدس‌زاده از طریق کانال ۲ بی‌سیم، اعزام نیروهای آتش‌نشانی را برای اطفای حریق اعلام می‌کند.

آتش زبانه می‌گیرد و دود سیاه غلیظ به هوا می‌رود، خودروهای عبوری شهروندان از خیابان شهید حجازی به نشانه تعجب از دود سیاه به هوا برخاسته، سرعت خود را کم و از نگهبان در ِورودی کارگاه سوال می‌کنند، چه اتفاقی افتاده است.

مردم بی‌خبر هستند، اما نگهبان توضیح می‌دهد مانور در حال اجرا است و جای نگرانی نیست.

نجات‌گران به عمق ۲۶ متری زمین زدند

ساعت ۹:۵۵ صبح، ورود اولین خودروی آتش‌نشانی

اولین خودروی آتش‌نشانی، برای اطفای حریق به داخل محوطه آمده، لوله‌های آب با شدت تمام باز شده است تا حریق در کمترین زمان خاموش شود.

تمام نکات ایمنی گوشزد می‌شود، کارگران کارگاه در گوشه‌ای از محوطه دور از محل آتش جمع شده‌اند.

۱۰:۰۰ صبح در عمق ۲۶ متری زمین

- سقوط دیواره پیش‌ساخته بتنی روی شخص دومین اتفاق مطابق با سناریوی طراحی شده این مانور بود که محل عرض اندام نیروهای متخصص نجات در ارتفاع و کوهستان سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان بود.

اکیپ تیم آزادسازی شخص گرفتار در زیرسازه بتنی توسط آتشیار دستجردی و سرآتشیار غفوریان رهبری می‌شود، تیم کار در ارتفاع و انتقال اشخاص به همکف توسط آتشیار دوم صفدریان برای انتقال مصدوم از عمق ۲۶ متری زمین به محوطه کارگاه انجام می‌گیرد.

در ادامه گروه امداد و نجات اول با هدف آزادسازی شخص گرفتار در زیرسازه بتنی با ورود به کارگاه مترو در عمق ۲۶ متری با استفاده از تجهیزات پنوماتیک نسبت به آزادسازی شخص گرفتار در زیرسازه بتنی اقدام می‌کند.

هم‌زمان، گروه امداد و نجات دوم با استفاده از تجهیزات کار در ارتفاع و ایجاد کارگاه به ۲۶ متری فرود، مصدوم را روی برانکارد فیکس می‌کنند، به محوطه همکف انتقال و تحویل عوامل اورژانس می‌دهند.

نجات‌گران به عمق ۲۶ متری زمین زدند

۱۰:۱۰ صبح، برخورد لودر با خودروی سواری در محوطه کارگاه و محبوس شدن راننده در خودرو

سومین اتفاق سناریو از این قرار است که لودر با خودروی سواری برخورد کند و موجب محبوس شدن راننده خودروی سواری شود.

در این زمان عوامل امداد و نجات آتش‌نشانی حاضر می‌شوند و خودروی نجات در محل مناسب مستقر می‌شود و نسبت به آزادسازی خودروی سواری با استفاده از تجهیزات پنوماتیک و سپس آزادسازی شخص از داخل خودرو با استفاده از تجهیزات هیدرولیک اقدام می‌کنند و با حضور عوامل اورژانس شخص مصدوم، پس از آزادسازی تحویل عوامل اورژانس می‌شود.

نیروهای امداد و نجات، ابتدا از طریق بالشتک‌های بادی قدرتمند، لودر را بلند کرده، سپس توسط وینچر متصل به خودروی آتش‌نشانی، خودروی سواری آسیب‌دیده به عقب کشیده شده و در نهایت نیروهای امداد و نجات با دستگاه کاتر، ستون، بخشی از سقف و در خودرو را برش می‌دهند تا شخص مصدوم محبوس به بیرون منتقل شود.

نجات‌گران به عمق ۲۶ متری زمین زدند

۱۰:۱۵ صبح، اتمام مانور امداد و نجات ایستگاه شهید حجازی

در این زمان، سرآتشیار نصیری، فرمانده تیم آزادسازی شخص از خودرو اعلام می‌کند: هر نیروی آتش‌نشان باید بتواند با حداقل ۴۲۰ دستگاه و ابزار کار کند که در این لحظه با تشویق کارگران مواجه می‌شود.

سیدمحسن واعظی‌فر، مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه نیز در حاشیه این مانور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: یکی از پرریسک‌ترین و خطرآفرین اتفاقات در پروژه‌های عمرانی، ساخت تونل‌ها و ایستگاه‌های مترو است.

وی می‌افزاید: بر همین اساس، از ابتدای آغاز به کار فرایند احداث ایستگاه‌های مترو بر لزوم رعایت نکات ایمنی به عنوان اولین اولویت تاکید داریم و از پیمانکار احداث ایستگاه درخواست می‌کنیم برای طراحی و اجرای یک مانور امداد و نجات اقدام کند.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه تاکید می‌کند: امروز، دومین مانور امداد و نجات با همکاری سازمان قطار شهری اصفهان، سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان و اورژانس در محوطه کارگاهی ایستگاه مترو واقع در خیابان شهید حجازی برگزار شد.

وی تصریح می‌کند: کاهش زمان طلایی رسیدگی به حوادث و عملیات امداد و نجات از مهم‌ترین اهداف اجرای مانورها است، هماهنگی کامل و بهتر با دستگاه‌های مربوط به امداد و نجات شهر از دیگر اهداف تعیین شده است.

گزارش از: سیدامیرحسین ابطحی

کد خبر 679859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.