واگذاری ۲۴ هزار قطعه زمین به خانوارهای دارای سه فرزند

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تاکنون به ۲۴ هزار خانوار دارای سه فرزند و بیشتر زمین رایگان واگذار شده و تا پائیز یک مرحله واگذاری دیگر هم خواهیم داشت.

به گزارش ایمنا و به نقل از صدا و سیما، ارسلان مالکی با اشاره به واگذاری زمین برای خانوارهای دارای سه فرزند، اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی در قالب قانون جوانی جمعیت مکلف به تأمین زمین برای خانوارهای دارای سه فرزند شده است که تا کنون برای ۲۴ هزار خانوار دارای سه فرزند و بیشتر تأمین زمین انجام شده و تا پاییز هم مرحله دیگری از واگذاری زمین به این خانوارها انجام خواهد شد.

وی افزود: بالغ بر چهار میلیون خانوار برای واحدهای نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند که بررسی‌ها نشان می‌دهد این افراد فاقد مسکن و متأهل هستند. این در واقع همان انباشت تقاضایی است که به دولت سیزدهم رسیده و ما مکلف هستیم تأمین مسکن آن‌ها را انجام دهیم.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن درباره آخرین وضعیت تأمین زمین گفت: تاکنون بالغ بر ۳۴ هزار هکتار از اراضی دولتی در اختیار وزارت راه و شهرسازی برای طرح نهضت ملی مسکن تأمین شده است. علاوه بر این ۵۳۰۰ هکتار اراضی مازاد سایر دستگاه‌ها شناسایی شده است. همچنین ۲۰۰۰ هکتار از زمین‌های در اختیار بخش خصوصی به این طرح اختصاص می‌یابد. علاوه بر موارد، ۲۴ هزار هکتار در مراحل الحاق به سر می‌برد. ۵۰ نقطه را در کشور برای شهرک سازی شناسایی کردیم که تا کنون ۲۷ مورد آن در کارگروه‌های کارشناسی به مراحل بررسی رسیده و پروانه ۹ شهرک صادر شده است.

مالکی درباره نحوه همکاری دستگاه‌های دولتی در تأمین زمین طرح نهضت ملی مسکن گفت: طبق قانون دستگاه‌ها دو ماه فرصت دارند اراضی مازاد خود را در اختیار سازمان ملی زمین و مسکن قرار دهند در غیر این صورت سند به نام وزارت راه و شهرسازی صادر می‌شود.

وی ادامه داد: در بخش‌هایی از کشور مثل استان‌های گیلان و مازندران با اراضی جنگلی، کشاورزی و منابع طبیعی مواجهیم که امکان اجرای طرح‌های مسکونی در آن وجود ندارد. در استان‌های غربی نیز بعضاً به علت کوهستانی بودن با مشکل روبرو هستیم که در مواردی مجبور به بریدن کوه شده‌ایم که هزینه زیادی را تحمیل می‌کند.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن یکی از طرح‌های جدید را تأمین مسکن کارگران صنایع دانست و گفت: طرح موسوم به صنعت شهرها از طرح‌های جدید و موفقی است که توسط دولت آغاز شده است. براساس این طرح در نزدیکی شهرهای بزرگ و شهرهای صنعتی، مسکن ساخته می‌شود تا کارگران از آن بهره‌مند شوند.

مالکی با اشاره به تقاضای بالا برای طرح نهضت ملی مسکن در استان تهران هم گفت: در شرق استان تهران مشکلاتی در تأمین زمین وجود دارد. در غرب هم چندان جای توسعه نداریم. برای شرق تهران شهر جدید ایوانکی در نظر گرفته شده و غرب هم به صورت تراکم حداکثر پنج طبقه اقدام خواهیم کرد.

وی افزود: حدود ۱۰۰۰ هکتار از اراضی دانشگاه‌ها را شناسایی کرده‌ایم، ولی نتوانستیم آن‌ها را در اختیار بگیریم. در مواردی حتی اخذ سند نیز کرده‌ایم، اما اجازه ورود به ما نمی‌دهند. در نهایت قرار شد این اراضی به تأمین مسکن کارکنان و هیأت علمی دانشگاه‌ها اختصاص یابد که تفاهم‌نامه‌های خوبی هم منعقد شد.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، تعهد سازمان ملی زمین و مسکن را تأمین زمین برای ۶۰۰ هزار واحد مسکونی در دو سال دانست و گفت: تاکنون برای ۵۷۰ هزار نفر تأمین زمین شده و در واقع به بخش قابل توجهی از تعهد خود عمل کرده‌ایم.

کد خبر 679829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضازارعی گنداب US ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
    1 1
    هیچ نظری ندارم
  • داود نصاری US ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    0 0
    برای کسی که خونه ندارد خوب است
  • کبراخور IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
    0 0
    فرزندانم زمین میخام