آنچه باید درباره «اصرو» بدانیم + آموزش تصویری

با توجه به افزایش جمعیت شهر اصفهان و ترافیک و لزوم استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی برای کاهش آلودگی هوا، مدیریت شهری اقداماتی همچون راه‌اندازی سامانه اصرو را برای ترغیب استفاده شهروندان از این نوع سیستم‌های حمل‌ونقلی در نظرگرفته است؛ این اپلیکیشن امکانات زیادی دارد که در این گزارش به آن می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اصفهان به‌عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی، با قرارگیری در مرکز کشور، آب‌وهوای معتدل، وجود صنایع زیاد و در پی آن اشتغال به‌نسبت مناسب، به یکی از شهرهای مهاجرپذیر کشور تبدیل و این جمعیت حدود دو میلیون نفری موجب افزایش ترافیک شده است.

به‌طور تقریبی این کلان‌شهر از نظر شبکه معابر وضعیت مناسبی دارد اما تردد حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار وسیله نقلیه، موجب ایجاد مشکلاتی به‌ویژه ترافیک شدید و آلودگی هوا با ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون در نصف‌جهان شده است.

با توجه به تأثیر استفاده از حمل‌ونقل عمومی در کاهش این مشکلات، مدیریت شهری فعالیت‌هایی همچون خرید اتوبوس‌های جدید با استاندارد آلایندگی یورو ۵ به بالا، ایجاد خطوط جدید اتوبوس و تندرو و راه‌اندازی سامانه «اصرو» را در راستای کیفیت‌بخشی به حمل‌ونقل عمومی و تسهیل استفاده از آن در نظر گرفته است.

شانزدهم شهریورماه سال گذشته بود که سامانه موقعیت‌یاب اتوبوس‌های درون شهری اصفهان با عنوان اختصاری «اصرو» توسط مدیران شهری رونمایی شد.

شهروندان می‌توانند از طریق اپلیکیشن «اصرو» علاوه بر مشاهده محل اتوبوس‌ها، بهترین مسیر برای رسیدن به مقصد را انتخاب و برنامه سفر خود را تنظیم کنند؛ همچنین کاهش اضطراب، آرامش روان مسافران و برنامه‌ریزی مناسب برای انجام سفرهای درون‌شهری از مزایای آن است.

سامانه اصرو علاوه بر مزایایی که برای شهروندان دارد، با توجه به اعلام مکان دقیق اتوبوس به مرکز کنترل شرکت واحد، برای برنامه‌ریزی بهتر زمان حرکت اتوبوس‌ها (سرفاصله زمانی) نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اپلیکیشن اصرو (سامانه موقعیت‌یاب اتوبوس و پرداخت الکترونیک) یکی از مصادیق حمل‌ونقل انسان‌محور محسوب می‌شود و نشان می‌دهد مدیریت شهری اصفهان برای مردم و زمان سفر آنها ارزش قائل است که در ادامه به آموزش نصف و نحوه استفاده از اصرو می‌پردازیم.

اصرو را چگونه دانلود و از آن استفاده کنیم؟

برای دریافت اصرو باید نشانی https://my.isfahan.ir را در مرورگر تلفن همراه یا رایانه شخصی جست‌وجو کنیم.

آنچه باید درباره «اصرو» بدانیم + آموزش تصویری

سپس با اسکرول کردن روی آیکون «حمل‌ونقل و ترافیک» کلیک کرده تا لیستی شامل خدمات الکترونیکی این حوزه باز شود.

آنچه باید درباره «اصرو» بدانیم + آموزش تصویری

با کلیک روی آیکون «حمل‌ونقل عمومی»، خدمات الکترونیکی در حوزه حمل‌ونقل عمومی نمایش داده می‌شود و با کلیک روی آیکون «اطلاع از زمان رسیدن اتوبوس (اصرو)» به نشانی اینترنتی دیگری ارجاع می‌شویم.

آنچه باید درباره «اصرو» بدانیم + آموزش تصویری

در این صفحه می‌توانیم اپلیکیشن اصرو را از طریق کلیک روی گزینه «دریافت» دانلود کنیم؛ همچنین امکان استفاده از «وب‌اپلیکیشن اصرو» نیز وجود دارد که با کلیک روی آیکون «ورود / ثبت‌نام» در قسمت بالا سمت چپ، قابل استفاده خواهد بود.

پس از دریافت و نصب اپلیکیشن اصرو، با باز کردن آن صفحه‌ای برای ورود به اپ نمایش داده می‌شود که با وارد کردن شماره تلفن همراه پیامکی به همان سیم‌کارت ارسال می‌شود.

آنچه باید درباره «اصرو» بدانیم + آموزش تصویری

سپس با وارد کردن کد شش رقمی ارسال شده از سوی سامانه، وارد صفحه اصلی اپلیکیشن خواهیم شد.

آنچه باید درباره «اصرو» بدانیم + آموزش تصویری

در حال حاضر سه خدمت الکترونیکی شامل «اطلاع از زمان رسیدن اتوبوس»، «زمان سفر» و «تعرفه بلیت اتوبوس» در سامانه اصرو فعال است که در نوار بالایی خدمات این اپ قرار گرفته است؛ در آینده نزدیک خدماتی شامل کیف پول قابل شارژ و پرداخت هزینه اتوبوس با استفاده از بلیت کیوآرکد با استفاده از کیف پول، رونمایی خواهد شد.

با کلیک روی گزینه «زمان تقریبی رسیدن اتوبوس» وارد صفحه نقشه شهر اصفهان خواهیم شد که تمام ایستگاه‌های اتوبوس، تندرو و مترو روی آن مشخص شده است.

آنچه باید درباره «اصرو» بدانیم + آموزش تصویری

با کلیک روی هر کدام از ایستگاه‌ها، خطوطی که در آن ایستگاه توقف دارند به شما نمایش داده می‌شود و می‌توانید از زمان رسیدن اتوبوس هر کدام از این خطوط، کد اتوبوس، مبدا و مقصد و کد خط مطلع شوید.

به‌عنوان مثال با کلیک روی ایستگاه میدان قدس با کد ۱۲۴۱، لیست خطوط عبوری از آن شامل خطوط یک، ۱۰، ۵۷ و ۷۹ و سایر اطلاعات آن و اتوبوس نمایش داده می‌شود.

آنچه باید درباره «اصرو» بدانیم + آموزش تصویری

همچنین در صورت کلیک رو هر خط _ برای نمونه خط یک _ مسیر حرکت اتوبوس از ایستگاه انتخاب شده تا ایستگاه پایانی نمایش داده می‌شود.

آنچه باید درباره «اصرو» بدانیم + آموزش تصویری

علاوه بر زمان رسیدن تقریبی رسیدن اتوبوس، خدمتی برای تخمین زمان سفر بین ایستگاه‌ها در نظر گرفته شده است که با کلیک روی گذشته «زمان سفر» صفحه جدیدی باز می‌شود.

آنچه باید درباره «اصرو» بدانیم + آموزش تصویری

البته _با توجه به مبدا ایستگاه دارک و مقصد ایستگاه میدان بزرگمهر در خط یک اتوبوسرانی_ می‌توان مسیر رفت یا برگشت آن را انتخاب و سپس با مشخص کردن ایستگاه‌های مبدا و مقصد، زمان تقریبی سفر را با توجه به ترافیک مسیر و سایر مولفه‌ها، محاسبه کرد.

آنچه باید درباره «اصرو» بدانیم + آموزش تصویری

همچنین کرایه خط مورد نظر نیز در نوار بالای صفحه نشان داده می‌شود که می‌تواند برای شهروندان کاربردی باشد.

کد خبر 679803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.