نگاه خلاقانه به واقعه عاشورا در تئاتر خیابانی «تو خودت یک واقعه‌ای»

کارگردان نمایش «تو خودت یک واقعه‌ای» گفت: با توجه به موضوعات فراخوان نمایش‌های بیرونی محرم «دور عاشقان»، نگاه خلاقانه به واقعه عاشورا و شهادت مدافعین حرم رو انتخاب کردیم که به صورت موازی بر روی این دو موضوع فعالیت گروهی را آغاز کردیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هنر تئاتر به سبب زنده‌بودن میان تمامی هنرها بیشترین تأثیرگذاری را بر جامعه مخاطبان دارد، بر همین اساس است که دستمایه قراردادن مفاهیم انسان‌ساز و تعالی‌بخش بشر مهم از قصص قرآنی، زندگی و سیره پیامبران و ائمه معصومین (ع) نقش غیرقابل‌انکاری در ترویج مبانی دینی میان مردم و میزان رشد، توسعه و اعتلای فرهنگی جوامع دارد.

یکی از اصلی‌ترین مسیرها برای ترویج هنر تئاتر میان عموم مردم و تحقق شعار تئاتر برای همه؛ تولید آثار نمایشی با الهام از مفاهیمی است که دارای عمومیت بالایی میان افراد جامعه است. تردیدی وجود ندارد در کشور اسلامی مانند ایران آموزه‌ها، مبانی دینی و شعائر اسلامی از آشناترین مفاهیم میان اغلب مردم به شمار می‌رود.

پس از انقلاب اسلامی نمایش‌های دینی بیشترین مخاطبان را به خود اختصاص داده‌اند، اهمیت شعائر دینی و مفاهیم مذهبی در جامعه مسلمان ایران همواره مورد تأیید و تأکید جامعیت ایرانیان بوده است. در حقیقت بروز و ظهور رفتارهای جامعه‌شناسانه سرچشمه اصلی خود را در مفاهیم و مبانی دینی داشتند و تولیدات تئاتر دینی با الهام از این مهم بیشترین بازخورد را از سوی مخاطب به خود اختصاص داده‌اند.

ازاین‌رو خبرگزاری ایمنا با توجه به شروع اجرای تئاترهای خیابانی ویژه ایام و محرم و صفر در اصفهان «دورعاشقان» که به همت دفتر تخصصی هنرهای نمایشی شهرداری اصفهان در دو مکان پل خواجو و ارگ جهان‌نما درحال برگزاری است، هرروز با یکی از کارگردان صاحب اثر در این رویداد درباره نمایشی خیابانی که اجرا دارند و اهمیت پرداختن تئاتر خیابانی در حوزه مباحث دینی همچون قیام امام حسین (ع) و عاشورا مصاحبه‌ای را انجام داده است که بخش سوم این سلسله گفت‌وگو را از نظر می‌گذارنید.

نگاهی به تئاتر خیابانی «تو خودت یک واقعه‌ای»

مجتبی خلیلی، کارگردان نمایش «تو خودت یک واقعه‌ای» در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: گروه «تجربه نو» که از سال ۸۷ در بخش تئاتر صحنه‌ای، رادیویی و عروسکی کار خود را آغاز کرد، در سال ۸۸ به‌طورجدی وارد عرصه تئاتر خیابانی شد وبا حضور در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی تئاتر خیابانی فجر، مریوان، آئینی و سنتی تهران، شهروند لاهیجان، مقاومت و… در بخش‌های مختلف کارگردانی، نویسندگی، بازیگری زن و مرد، طراحی صحنه، طراحی لباس و موسیقی حائز رتبه‌های برتر شد.

وی افزود: «تو خودت یک واقعه‌ای» نمایش جدیدی از گروه هنری «تجربه نو» برای شرکت در رپرتوار «دور عاشقان» به‌مناسبت ایام محرم و صفر است که بامشارکت مجتبی خلیلی کارگردان، ملیکا حمزه دستیارکارگردان، آدینه رحیم‌نژاد طراح‌صحنه ولباس، فاطمه خلیلی دوخت لباس، حسین کاظمی طراح پوستر و بروشور، محمد نادری آهنگساز، مینا مستأجران ویدئوآرت، به‌نمایش در می‌آید.

کارگردان نمایش «تو خودت یک واقعه‌ای» اضافه کرد: مهشید آبادی، میکائیل ابراهیمی، محمدمهدی بیابانکی، پدرام پورپرورش، عرفان عبادی و سوگل عباسی به‌عنوان بازیگر خردسال در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

وی با اشاره به اهمیت وجود مخاطب در تئاتر خیابانی تاکید کرد: با توجه به موضوعات فراخوان، نگاه خلاقانه به واقعه عاشورا و شهادت مدافعین حرم رو انتخاب کردیم که به صورت موازی بر روی این دو موضوع فعالیت گروهی را آغاز کردیم.

فارغ از شعار زدگی در تئاتر خیابانی «تو خودت یک واقعه‌ای»

خلیلی تصریح کرد: با توجه به‌موضوعیت و حساسیت برنامه در ماه محرم، مقرر شد کاری را انجام دهیم که در درجه اول فارغ از هرشعاری باشد. به همین منظور به‌سمت نمایش بی‌کلام رفتیم و از آنجایی که مخاطب برای ما بسیار مهم است سعی کردیم در جذب مخاطب بیشتر تلاش کنیم.

وی اضافه کرد: در خیابان دو نوع مخاطب خاص و عام داریم. به‌طوری که مخاطب خاص افرادی هستند که با تئاتر خیابانی از قبل آشنایی دارد و مخاطب عام شخصی است که با این موضوع آشنایی ندارد به‌همین دلیل ما سعی کردیم با هدف جذب مخاطب بیشتر فعالیت کنیم تا هرعابری که قرار است در محوطه اجرای کار ما، گذر کند بتواند با در مدت زمان کوتاهی، ارتباط خوبی با نمایش برقرار کند.

کارگردان نمایش «تو خودت یک واقعه‌ای» تاکید کرد: با توجه به اهمیت و ویژگی‌های این اثر نمایشی سعی کردیم اثری درخور منزلت و شأن مخاطب ایجاد کنیم تا آنجا که با استفاده از تکنولوژی دیجیتال و با استفاده از نورپردازی و صداگذاری، مردم را درگیر نمایش کنیم. همچنین به‌لحاظ بصری نیز به‌دنبال خلق تصاویر نابی هستیم که در این راستا به موضوع شهادت مدافعین حرم و نگاه خلاقانه عاشورا پرداخته می‌شود.

نقش مؤثر تئاترهای خیابانی در تبیین نهضت حسینی

وی با اشاره به اهمیت تئاتر خیابانی در ایام محرم و صفر، گفت: ما در دسته تئاتر مذهبی فعالیت می‌کنیم چرا که در ایام محرم و صفر اتفاقاتی که رخ داده‌اند، برگرفته از قیام امام حسین (ع) است وما در کشور آئین‌های نمایشی زیادی در بحث اتفاقات محرم و صفر و آداب و رسوم مختلف داریم که هرکدام از آنها داستان‌های جذابی را در خود جای داده‌اند. این در حالیست که با توجه به اهمیت و جایگاه تئاتر خیابانی درحال حاضر درکشور می‌توانیم جریانی را راه‌اندازی کنیم وفرهنگ عاشورا را که دستخوش تغییراتی شده و با خرافات تلفیق شده است برای مردم بازنگری کنیم.

خلیلی گفت: برخی‌ها به‌دنبال این هستند که ارزش و جایگاه محرم و صفر را کم کنند. اگرچه تئاتر خیابانی می‌تواند به‌میدان آمده و جریانی را به راه بیندازد و در این راستا برای نسل‌های آینده فرهنگ سازی کند این در حالیست که با توجه به شرایط امروز جامعه، تئاتر خیابانی می‌تواند نقش بسزایی ایفا کند تا قیام امام حسین (ع) که اساس آن امر به‌معروف و نهی ازمنکر است را یک بار دیگر برای نسل جدید با استفاده از این هنر به‌تصویر بکشیم.

عضو انجمن نمایشگران خیابانی خانه تئاتر تهران اظهار کرد: این نمایش برای اولین‌بار و به‌مناسبت شرکت در رپرتوار «دور عاشقان» تولید شده و به‌ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و دو موضوع مدافعین حرم و قیام امام حسین (ع) می‌پردازد.

کد خبر 679685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.