زمان جذب سرمایه‌گذار برای شرکت دانش‌بنیان حائز اهمیت است

سرمایه گذاری برای شرکت دانش بنیان حیاتی است و مهم‌تر از آن زمان جذب سرمایه‌گذار است. پویایی مرکز تحقیق و توسعه نیز اهمیت به‌سزایی دارد و در حین انبوه‌سازی محصولات دیگر، تمرکز بر محصولات جدید نیز فعالیتی اساسی بوده و درصورتی که شرکت تنها به انبوه سازی فکر کند دیگر دانش‌بنیان نبوده و شرکتی تجاری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اقتصاد دانش‌بنیان موجب کاهش هزینه‌های تولید و افزایش بهره‌وری شده است و با ایجاد فضای رقابت‌پذیر در بازارهای جهانی، می‌توان از آن‌ها به عنوان محصولات رقابت‌پذیر بهره جست. امروزه اهمیت توسعه، تعالی و حمایت‌های کمی و کیفی از شرکت‌های دانش بنیان به‌عنوان محور توسعه اقتصاد پایدار، بیش از پیش مهم و حیاتی به‌نظر می‌رسد.

بستر تولید فناوری در شرکت‌های دانش بنیان ایجاد شده است و با ترکیب مقالات و تئوری‌ها در مراکز علمی توسعه می‌یابد. شرکت‌های دانش‌بنیان مجموعه‌های اقتصادی بوده که به اقتصاد و قانون تجارت متصل هستند، زبان صنعت را می‌دانند و به دلیل دارا بودن وجه علمی می‌توانند زبان مشترک با دانشگاه‌ها ایجاد کنند. انتظار می‌رود صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور نگاه ویژه ای به شرکت‌های دانش‌بنیان داشته باشد تا از ظرفیت‌های این صندوق در راستای رشد و توسعه ایران اسلامی به نحو احسن استفاده شود.

برای آگاهی بیشتر از حمایت‌ها و مسائل اقتصادی شرکت‌های دانش‌بنیان با محمد کریم‌قاسمی، عضو هیئت مدیره یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در مرکز رشد دانشگاه اصفهان به گفت‌وگو نشستیم. مشروح این مصاحبه در ادامه می‌خوانید:

ایمنا: در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کنید و چه موضوعی سبب ایجاد تفکر تولید محصول دانش‌بنیان برای شما شد؟

کریم‌قاسمی: در حوزه موتورهای الکتریکی فعالیت می‌کنیم؛ باتوجه به اینکه در رشته مهندسی برق تحصیل می‌کردم توجهم به سمت موتورهای «براشلس» جلب شد. فعالیت در این حوزه از جایی ایجاد شد که متوجه شدم موتورهای «براشلس» در ایران کیفیت مطلوب را ندارد و نمونه خارجی در صورت معیوب شدن با توجه به نبود خدمات پس از فروش دیگر قابل استفاده نیست. از این رو نخستین موتور «براشلس» مخصوص دوچرخه برقی را براساس نیاز کارفرما تولید کرده و روانه بازار کردیم.

ایمنا: مزیت رقابتی محصول شما نسبت به نمونه‌های خارجی آن چیست؟

کریم‌قاسمی: نمونه خارجی این محصولات در بازار موجود است که برخی از آن‌ها با فناوری‌های خاصی تولید شده است؛ وجه تمایز محصولات این شرکت نسبت به نمونه خارجی کیفیت و خدمات پس از فروش بوده (بزرگترین مشکلی که شرکت‌ها با آن روبه‌رو هستند خدمات پس از فروش موتورها است). زمانی محصولات از یک شرکت داخلی عرضه شود، خدمات پس از فروش و گارانتی اعمال خواهد شد و در مواقعی که موتور نیاز به تعمیر دارد با هزینه کمی آن محصول تعمیر شده و دوباره در چرخه صنعت باز می‌گردد.

مورد دیگر در رابطه با نمونه داخلی، قابلیت سفارشی‌سازی محصولات مطابق میل مصرف‌کننده است برای رقابت قطعاً باید محصول کیفیت لازم را دارا بوده تا توانایی رقابت با محصول خارجی را داشته باشد و حتی کیفیت بیشتری از نمونه خارجی ارائه دهد.

ایمنا: چگونه محصول خود را به مرحله دانش‌بنیانی رساندید؟

کریم‌قاسمی: موتور براشلس در رنج‌های توانی بالا به‌دلیل تکنولوژی های‌تک، جزو محصولات دانش‌بنیان محسوب می‌شود. محصول این شرکت ویژگی‌های مورد نظر وزارت علوم، تحقیقات‌وفناوری را دارا بود به این ترتیب در تست‌های مربوطه قبول و مقام دانش‌بنیانی را اخذ کرد.

ایمنا: از روزهای نخست تاسیس شرکت تاکنون حمایت‌ها از طرف دانشگاه چگونه بوده است؟

کریم‌قاسمی: حمایت‌های دانشگاه در خصوص بهره‌مندی از مکانی با اجاره‌بهای پایین، آموزش‌هایی در حوزه فعالیت شرکت و ارائه مشاوره بوده است. زمانی‌که شرکتی دانش‌بنیان می‌شود برخی از حمایت‌های دانشگاه بیشتر می‌شود. درحال حاضر برای اخذ تسهیلات تنگناهایی وجود دارد که بخشی از آن مرتفع شده است. شرکت‌های دانش‌بنیان برای توسعه و تجاری‌سازی محصول و راه اندازی خط تولید می‌توانند تسهیلاتی را دریافت کنند.

ایمنا: به نظر شما شرکت‌های دانش‌بنیان برای آغاز فعالیت باید چه موضوعاتی را مورد توجه قرار دهند؟

کریم‌قاسمی: نگاه درآمدزایی در اذهان عمومی، نسبت به شرکت‌های دانش‌بنیان اشتباه است. زمانی‌که محصولی تولید می‌شود، شرکت صرفاً به فکر درآمدزایی از کالا تولیدی است در حالی که این تفکر صحیح است نباید انتظار داشت که همان سال نخست شرکت به فروش مطلوب برسد. فلسفه شرکت دانش بنیان این است که افراد فارغ‌التحصیل دانشگاه و یا خارج از مراکز علمی روی دانش سرمایه‌گذاری کرده و آن را گسترش دهند سپس با فعالیت روی محصول آن را به مرحله تجاری سازی برسانند. در سال‌های نخست نباید فعالیت تیم خود را با شرکت‌های باتجربه مقایسه کرد و به شرکت دانش‌بنیان تنها نگاه درآمدزایی داشته باشیم.

در زمان تاسیس شرکت سرمایه‌گذاری اولیه بسیار ناچیز بوده و توجه اصلی روی دانش شرکت است. رشد و پایداری تیم نیاز به صبر دارد که سه تا پنج سال زمان می‌برد. گاهی مسئولین نگاهی مادی به شرکت‌های دانش‌بنیان دارند و آن را با شرکتی که بیرون از دانشگاه، سال‌های زیادی در یک حوزه فعالیت داشته است، مقایسه می‌کنند.

زمانی که فعالیت شرکتی با دانشجو آغاز می‌شود امکان ایجاد شیب نزولی در حوزه مالی وجود دارد که با بررسی پیشرفت تیم قابل تعمیم است. باید توجه کنیم که پیشرفت فقط در گرو رشد مالی نیست و محصولات تولید شده در شرکت نیز جزو رشدهای قابل توجه است.

نخستین هدف دانش‌بنیان تولید سپس تجاری سازی محصول است. سرمایه گذاری برای شرکت دانش بنیان حیاتی است و مهم‌تر از آن زمان جذب سرمایه‌گذار است. پویایی مرکز تحقیق و توسعه نیز اهمیت به‌سزایی دارد و در حین انبوه‌سازی محصولات دیگر، تمرکز بر محصولات جدید نیز فعالیتی اساسی بوده و درصورتی که شرکت تنها به انبوه سازی فکر کند دیگر دانش‌بنیان نبوده و شرکتی تجاری است.

کد خبر 679619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.