هنرمند پیشکسوت عرصه نازک‌کاری کردستان دار فانی را وداع گفت

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان گفت: استاد عبدالحمید نعمتیان، هنرمند پیشکسوت عرصه نازک‌کاری استان کردستان امروز در سن ۹۳ سالگی به دلیل کهولت سن در شهر سنندج دار فانی را وداع گفت.

منصور مهرزاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: استاد عبدالحمید نعمتیان از خانواده به نام عرصه نازک کاری در استان کردستان، متولد سال ۱۳۰۹ در شهر سنندج است که امروز به دلیل کهولت سن در این شهر دار فانی را وداع گفت.

وی افزود: نشان ملی همای زرین و گواهینامه درجه یک هنری که معادل مدرک دانشگاهی دکترا می‌باشد، از جمله افتخارات این استاد برجسته در حوزه صنایع‌دستی استان کردستان است.

مدیرکل میراث فرهنگی کردستان ادامه داد: از دیگر افتخارات و فعالیت‌های زنده‌یاد عبدالحمید نعمتیان می‌توان به شرکت در نمایشگاه بین‌المللی نیویورک در سال ١٣٥٤ به همراه ١٠٠ نفر از هنرمندان صنایع‌دستی ایران و حضور در نمایشگاه لندن در سال ١٣٥٥ به همراه مرحوم بهزادیان (دایی ایشان) اشاره کرد.

وی اضافه کرد: هنر نازک‌کاری حدود یک قرن و نیم قدمت دارد و به گفته استادکاران این رشته، بنیان‌گذار این هنر صنعت زیبا در سنندج استاد مرحوم نعمت‌الله نعمتیان پدر مرحوم استاد حمید نعمتیان بوده که بعداً به این استاد منتقل شده است.

مهرزاد تصریح کرد: چهار اثر با ارزش از سه نسل خانواده نعمتیان، شامل قلمدان اثر استاد نعمت‌الله سنندجی ساخت ۱۲۸۶ هجری شمسی، اثر آینه ساخته مشترک استاد نعمت‌الله سنندجی و خراطی پایه‌های آن توسط استاد محمد امین زبیری ساخت ۱۲۸۱ هجری شمسی، قلمدان اثر استاد مجید نعمتیان فرزند استاد نعمت‌الله ساخت ۱۳۱۰ هجری شمسی و قلمدان اثر استاد عبدالحمید نعمتیان فرزند استاد حمید نعمتیان و نوه استاد نعمت‌الله ساخت ۱۳۹۶ توسط این خانواده هنرمند دو سال گذشته به موزه مردم‌شناسی خانه کُرد اهدا شده است.

به گزارش ایمنا، خدمات سه نسل از خانواده نعمتیان موجب شده است سنندج و کردستان به‌عنوان مهد نازک‌کاری ایران اسلامی شناخته شود.

کد خبر 679559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.