۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶
توافق، بدون کاهش اورانیوم

در حالی خبر توافق برای آزادسازی ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در خارج از کشور منتشر شد که فعالیت هسته‌ای ایران همچنان با قدرت قبلی در حال پیشرفت بوده و هیچ خللی در صنعت هسته‌ای رخ نداده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پنجشنبه شب گذشته ابتدا روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داد: ۵ زندانی آمریکایی در ازای آزادی ایرانی‌هایی که به دلیل نقض تحریم‌ها مجرم شناخته شده‌اند، از زندان آزاد خواهند شد. این روزنامه همچنین به نقل از منابعی _که اشاره‌ای به نام آنها نشد_ خبر داد که ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های نفتی ایران نیز آزاد خواهد شد.

طبق اعلام این روزنامه آمریکایی، جمهوری اسلامی ایران به عنوان نخستین گام در اجرای این توافق، ۵ نفر از زندانیان دوتابعیتی را از زندان اوین آزاد کرده و تحت بازداشت خانگی نگه داشته است. در نهایت منابع ایرانی هم ساعاتی بعد از این گزارش توافق تهران و واشنگتن برای مبادله زندانیان را تأیید کردند.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال روز جمعه، بیستم مردادماه در گزارشی مدعی شد میزان ذخایر اورانیوم ۶۰ درصد کاهش پیدا کرده و اعلام کرد ایران سرعت انباشت اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصد را به میزان قابل توجهی کاهش داده و مقداری از ذخایر خود را رقیق کرده است.

این روزنامه همچنین مدعی شد که مقامات آمریکایی و اروپایی به اطلاع ایران رسانده‌اند که اگر تنش‌ها در تابستان کاهش پیدا کند، اواخر سال جاری برای گفت‌وگوهای گسترده‌تر از جمله در مورد برنامه هسته‌ای ایران آماده خواهند بود.

توافق، بدون کاهش اورانیوم

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در نشست خبری روز جمعه خود، ادعای وال‌استریت‌ژورنال در این باره را تأیید نکرد و گفت نمی‌تواند این گزارش را تأیید کند.

وی در عین حال یادآور شد: «هر اقدامی که ایران ممکن است برای کاهش سرعت غنی‌سازی انجام دهد، به‌طور قطع مورد استقبال قرار خواهد گرفت.» همچنین منابع ایرانی گفتند تا وقتی پول‌های ایران کامل به قطر منتقل نشود، زندانیان آمریکایی آزاد نمی‌شوند.‌

کربی افزود: «بنابراین فکر می‌کنم هرچه جزئیات کمتری منتشر کنیم، بهتر است. مذاکرات با ایرانی‌ها در مورد اینکه چگونه می‌توانیم این آمریکایی را به خانه برگردانیم همچنان در جریان است و من نمی‌خواهم در خصوص این روند اظهار نظر قطعی کنم. بنابراین ما در ارائه جزئیات محدود هستیم.»

توافق، بدون کاهش اورانیوم

فعالیت‌های هسته‌ای بدون وقفه در همه حوزه‌ها در جریان است

در پی انتشار خبری در بعضی رسانه‌ها در ارتباط با روند غنی‌سازی در ایران، یک منبع آگاه با بیان اینکه فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران بدون وقفه و بر اساس برنامه‌های قبلی سازمان انرژی اتمی در همه حوزه‌ها در جریان است، اظهار کرد: قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی نیز به صورت دقیق در حال اجرا است.

قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران در سال ۱۳۹۹ توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. پیش از این نیز مسئولان سازمان انرژی اتمی بارها و بارها تأکید کردند که این سازمان فعالیت‌های خود را بر اساس قانون اقدام راهبردی و در چارچوب پادمان و ان‌.پی‌.تی انجام می‌دهد.

کد خبر 679539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.