لزوم هماهنگی دستگاه‌های اجرایی برای جریان‌سازی‌های فرهنگی

نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: در راستای ایجاد یک جریان فرهنگی برای کمک به تغییر وضعیت فعلی فرهنگ کشور، هماهنگی دستگاه‌های اجرایی برای این جریان‌سازی به عنوان یکی از ضرورت‌های روز جامعه مطرح است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیت‌الله لطف‌اله دژکام امروز _شنبه، بیست‌ویکم مردادماه_ در یکصدوسی‌ونهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان فارس که با موضوع نقشه مهندسی برگزار شد، اظهار کرد: موضوع نقشه مهندسی فرهنگی از موضوعاتی است که تمام اقدامات ما باید ذیل این برنامه مستمر چند ساله جای خود را پیدا کند.

وی افزود: تمام برنامه‌های مستمر در ابعاد مختلف ذیل نقشه مهندسی فرهنگی نیاز به گفت‌وگوی بیشتر دارد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز به تأکیدات مقام معظم رهبری بر استفاده از آمار متقن در تصمیم‌گیری‌ها اشاره کرد و گفت: علی‌رغم تأکید مقام معظم رهبری، گزارش آماری متقنی برای تصمیم‌گیری ارائه نمی‌شود.

وی اضافه کرد: یکی از راه‌حل‌های رفع این موضوع تحلیل عقلی و منطقی به جای تحلیل آماری است، زیرا در این تحلیل جای تردید وجود دارد و بسیاری از آمارها قابل اطمینان نیستند.

دژکام تصریح کرد: نیاز است روش‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی را متحول کنیم و بر مبنای تحلیل منطقی و فلسفی به دلیل دقیق نبودن آمارها، تصمیم‌گیری کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه جامعه علمی جهان روی آمار در مباحث سیاسی و اجتماعی تاکید دارد، تلاش ما این است که به مرور آمارها را متقن و قابل اعتماد کنیم و این مسیری است که باید طی شود و همه باید به آن توجه کنند.

امام جمعه شیراز خاطرنشان کرد: واقعیت این است در کاری که دستگاه‌های مرتبط اجرایی به عنوان نقشه مهندسی انجام می‌دهند، حس اینکه یک جریان به وجود آمده باشد مشاهده نمی‌شود. این در حالی است که اگر یک جریان فرهنگی و اجتماعی ایجاد شد، همه باید آن را حس کنند تا نیاز به ارائه آمار نباشد.

وی گفت: لازم است بر این مسئله متمرکز شویم که چگونه فعالیت‌های خود را با یکدیگر هماهنگ کرده تا یک جریان فرهنگی به وجود آید و آن جریان و گفتمان به تغییر وضعیت موجود اجتماع در جهت فرهنگی کمک دهد، به نظر می‌رسد ۴۶ دستگاه دخیل باید در این مسئله عنایت بیشتری داشته باشند.

دژکام تصریح کرد: با توجه به اینکه بیشتر بخش مردمی حرکت فرهنگی اجتماعی جامعه دست روحانیون است و از قدیم روحانیت شیعه یک ویژگی داشته که با مردم ارتباط داشته و با مردم کارها را پیش می‌بردند، اما این قسمت هم آن گونه که باید خودش را نشان نمی‌دهد.

وی تاکید کرد: در بخش سازمان‌های مردم‌نهاد روحانیت بیشتر باید ورود کند و انتظار دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از همه این است که جریان مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد بیشتر با این مسائل درگیر شوند.

تاکید استاندار فارس بر ضرورت تولید و انتشار محتوا در فضای مجازی

محمد هادی ایمانیه نیز در این جلسه بر ضرورت تولید محتوا به منظور انتشار در فضای مجازی تاکید و اظهار کرد: شورای فضای مجازی استان با همکاری صداوسیمای فارس، محتواهای لازم را تولید و برای انتشار در اختیار صاحبان رسانه قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه از دانشگاه‌ها و مراکز علمی انتظار داریم گزارش نهایی نتایج عملکرد را ارائه دهند، افزود: دوره‌های آموزشی فرهنگی تربیتی و طرح‌ها و اقدامات به عنوان مقدمه قابل تقدیر است، اما عدد و رقم و آنچه در نهایت محقق می‌شود مهم و قابل توجه است.

استاندار فارس به موضوع افکارسنجی اشاره کرد و گفت: ابتدا شاخص‌های اولویت‌دار از نظر علمی احصاء شود، سپس با هم‌اندیشی و اقدام کارشناسی، برای حل آن موضوع، راه‌حل ارائه شود تا پس از تصویب در شورای فرهنگ عمومی و تعیین نقش هر سازمان، میزان تحقق مصوبات شورا و عملکرد سازمان‌ها رصد شود. بررسی عدم فعالیت سازمان‌ها در جهت اجرای مصوبات نیز به‌صورت منظم گزارش شود.

کد خبر 679377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.