انتظار مردم برخورد شدید با احتکارکنندگان است

نماینده ولی فقیه در استان سمنان گفت: اینکه برخی افراد اجناس خود را حتی در انبارهای بزرگ که تردد در آن‌ها زمان زیادی می‌طلبد، احتکار کنند، تأسف‌برانگیز است؛ انتظار مردم این است که با اینگونه موارد به شدیدترین وجه ممکن برخورد شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان تعزیرات حکومتی کشور به همراه جمعی از مدیران ارشد این سازمان با حضور در دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان با حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی دیدار کردند.

نماینده ولی فقیه در استان سمنان در این دیدار با اشاره به گرانی‌های اخیر اظهار کرد: اینکه گفته می‌شود گشت و نظارت بر بازارها وظیفه سازمان تعزیرات نیست، این سوال را ایجاد می‌کند که پس گشت، کار چه کسی است.

حجت‌الاسلام مطیعی با اشاره به اینکه مردم روزانه گرانی کالاها و اجناس را لمس می‌کنند، افزود: قشرهای محروم جامعه در این شرایط بیش از سایر گروه‌ها در تنگنا قرار دارند. امیرالمؤمنین علی (ع) در نامه به مالک‌اشتر می‌فرماید «خدا را، خدا را از طبقات محروم رعایت کنید» و این فرموده نشان می‌دهد امید و دلخوشی محرومان به نظارت کارگزاران بر بازارها است.

وی خاطرنشان کرد: اگر قوانین و عوامل بازدارنده به نقطه‌ای برسد که افراد فرصت گران‌فروشی یا احتکار پیدا نکنند یا شرایط اقتصادی و تقوای اجتماعی به‌گونه‌ای باشد که افراد به حق خودشان قانع باشند، در آن شرایط می‌توان گفت نظارت لازم نیست، اما در شرایط فعلی که بعضی «انبار احتکار» دارند، نمی‌توان گفت نظارت ضرورت ندارد.

نماینده ولی فقیه در استان سمنان با ابراز تأسف از احتکار برخی کالاها در انبارها تصریح کرد: اینکه برخی افراد اجناس خود را حتی در انبارهای بزرگ که تردد در آن‌ها نیز زمان زیادی می‌طلبد، احتکار کنند تأسف‌برانگیز است؛ بنابراین انتظار مردم این است تا با اینگونه موارد به شدیدترین وجه ممکن برخورد شود.

مطیعی ادامه داد: گاهی احتکار بعضی کالاها به اندازه‌ای طولانی می‌شود که تاریخ مصرف این کالاها نیز به پایان می‌رسد و متعاقب آن، کالای تاریخ گذشته به بازار عرضه می‌شود.

وی بازدارندگی را مهم‌ترین ضرورت شرایط اقتصادی فعلی دانست و گفت: اقدامات اخیر نهادهای نظارتی استان در سرکشی مستمر از بازارها امیدآفرین و ارزشمند است.

امام جمعه سمنان با بیان اینکه حضور گشت‌های نظارتی وقتی مؤثر است که بدون هماهنگی و اطلاع قبلی انجام شود، اظهار کرد: گاهی اوقات احتکارکنندگان پیش از حضور تیم‌های نظارتی، از این اتفاق مطلع می‌شوند که این موضوع عامل بازدارندگی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

حجت‌الاسلام مطیعی با تاکید بر اینکه در موضوعات گران‌فروشی و احتکار باید بین خرده‌فروش و عمده‌فروش تفکیک قائل شد، گفت: گاهی مشاهده می‌کنیم در فروشگاه‌های بزرگ که قیمت اصلی کالا را خط می‌زنند و عدد پایین‌تری می‌نویسند، بازهم قیمت مشمول تخفیف از قیمت خرده‌فروشی بالاتر است که باید با اینگونه موارد برخورد شود.

وی مشخص شدن قیمت تمام شده اجناس را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: برخی تولیدکنندگان، قیمتی به مراتب بالاتر از عدد تمام شده و حاشیه سود متعارف را روی کالاهای خود درج می‌کنند که یکی از عوامل اصلی گران‌فروشی است.

امام جمعه سمنان تشدید نظارت‌ها را دلگرم‌کننده و عامل امیدبخشی به جامعه دانست و افزود: مردم باید بدانند اگر در جایی با تخلف و گران‌فروشی مواجه می‌شوند، به سهولت می‌توانند موضوع را از طریق مراجع قانونی پیگیری کنند.

به گزارش ایمنا، در ابتدای این دیدار احمد جعفری‌نسب، معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان تعزیرات حکومتی کشور با ابراز خرسندی از دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان به برنامه‌های این سازمان برای مدیریت بازار و برخورد با سودجویان گفت: سازمان تعزیرات حکومتی از تمام ظرفیت‌های قانونی خود برای نظارت بر بازارها استفاده می‌کند.

کد خبر 679340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.