۱۷ حادثه غرق‌شدگی تاکنون گزارش شده است / افزایش دمای هوای اصفهان در هفته جاری

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۷ مورد حادثه غرق‌شدگی در منابع آبی گزارش شده است.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره هشدار خطرات شنا و غرق‌شدگی در منابع آبی استخرهای ذخیره آب کشاورزی مخزن و دریاچه‌های ذخیره پشت سدها اظهار کرد: کانال‌های انتقال آب کشاورزی و رودخانه‌های جاری در مقاطع زاینده‌رود چادگان بالادست زاینده‌رود، فریدونشهر و سمیرم هشدارهای لازم اطلاع‌رسانی شده است.

وی با اشاره به سه حادثه غرق‌شدگی در منابع آبی استان که منجر به فوت دو نفر و مجروحیت سه فرد شد، افزود: روز گذشته دو نفر در سد ذخیره آب کشاورزی حبیب‌آباد و دریاچه سد زاینده‌رود غرق شدند که تیم‌های زمینی و غواصی از آتش‌نشانی و شهرداری‌های هر دو منطقه برای یافتن افراد مشارکت کردند، همچنین روز گذشته با اعلام گزارش غرق‌شدگی سه نفر در کانال انتقال آب کشاورزی منطقه اصغرآباد خمینی‌شهر، بلافاصله عوامل آتش‌نشانی در صحنه حضور پیدا کردند که با نجات سه مصدوم حادثه، یک نفر به بیمارستان منتقل شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه طی شرایط افزایش دما و حضور گردشگران در اطراف رودخانه‌ها سدهای مخزنی باغات و مناطق گردشگری به ویژه در روزهای تعطیل و پایان هفته آمار وقوع حوادث غرق در منابع آبی افزایش پیدا می‌کند، گفت: با وجود بیش از ۳ هزار استخر ذخیره آب کشاورزی، سدهای زاینده‌رود، باغکل شهرستان خوانسار، سدهای گلپایگان و کوچری شهرستان گلپایگان سد خمیران در تیران و کرون و سدهای قره‌قاچ و حنای شهرستان سمیرم رعایت نکات ایمنی ضروری است.

وی با اعلام هشدار مجدد که استخرهای ذخیره آبی کشاورزی، دریاچه‌های سد مخزنی و کانال‌های انتقال آب کشاورزی و رودخانه در مناطق جاری به هیچ‌وجه از ایمنی لازم برخوردار نیستند، اظهار کرد: در هفته جاری با افزایش دما مواجه هستیم، از این رو تمایل افراد به شنا بیشتر می‌شود، لذا باید افراد موارد ایمنی را مورد توجه قرار دهند، همچنین لازم است بدانیم ۱۷ مورد حادثه در منابع آبی از ابتدای سال جاری تاکنون گزارش شده است.

شیشه‌فروش تاکید کرد: شدت جریان آب، سردی شدید آب رودخانه ناشی از ذوب برف‌های زمستانی، حالت گردابی و بستر متغیر و وجود حفره‌های متعدد و شیب رودخانه‌ها باعث شده است که رودخانه‌های جاری خطرپذیر باشد، لغزندگی و شیب دیواره کانال‌های انتقال آب و استخرهای کشاورزی شرایط خطرزا برای شنا در این منابع آبی ایجاد کرده است. با توجه به افزایش دما و حضور گردشگران در روزهای تعطیل و آخر هفته در مناطق گردشگری، آمار وقوع حوادث افزایش یافته و توصیه می‌شود به منظور پیشگیری از وقوع حوادث مشابه به طور جدی از شنا در این منابع آبی خطرزا خودداری شود.

وی با اشاره به رهاسازی و جریان منابع آبی در کانال‌های غرب استان به منظور حفاظت باغات توسط آب منطقه‌ای اصفهان تصریح کرد: اکنون در بستر رودخانه زاینده‌رود در منطقه باغ‌بهادران و دیگر مناطق به ویژه رودخانه خرسان و ماربر سمیرم، منطقه گردشگری آب ملخ، رودخانه یلان و گوکان فریدونشهر به دلیل امواج خروشان، سردی آب حاصل از ذوب برف به هیچ‌وجه قابلیت شنا ندارد. کانال‌های منشعب انتقال منابع آبی عمیق به سمت فلاورجان، مبارکه، خمینی‌شهر و نجف‌آباد به دلیل موقعیت ذوزنقه‌ای شکل، شیب و لغزندگی زیاد، سرعت بالای جریان آب و وجود گودال و حفره‌های عمیق در بستر رودخانه‌ها و سدها و حالت گردابی جریان آب ظرفیت وقوع حوادث غرق در رودخانه‌ها و سدها بسیار محتمل است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: شیب زیاد و لغزندگی دیواره کانال‌های انتقال آب و شدت جریان آب که امکان خروج از آب را با مشکل مواجه می‌کند، همچنین لغزندگی و شیب لایه پوششی ژئوممبران استفاده شده در استخرهای ذخیره آب کشاورزی نیز عاملی است که افراد در آب استخرها به علت نبود امکان خروج از شیب استخر غرق می‌شوند. شناسایی مقاطع پرخطر و نصب حفاظ و تابلوهای هشدار خطر در محل سدهای مخزنی کانال‌ها و مقاطع پرخطر رودخانه و استخرهای ذخیره آب کشاورزی توسط مالکان استخرها شرکت آب منطقه‌ای و سازمان جهاد کشاورزی همراه با ارائه آموزش‌های ایمنی اطلاع‌رسانی و هشدار و نظارت بر اجرای طرح‌ها، تعبیه طناب یا نردبان نجات در استخرهای ذخیره آب کشاورزی و استخر باغات جهت نجات به موقع افراد الزامی است.

وی اظهار کرد: تقویت تیم‌های گشت و نظارت و غواصی و نجات در مسیر رودخانه‌ها و کانال‌ها و منابع آبی و سدهای مخزنی جهت اعلام هشدار و آموزش به گردشگران و انجام به‌موقع عملیات نجات به‌ویژه در روزهای تعطیل و آخر هفته توسط شهرداری‌ها، سازمان‌های آتش‌نشانی و شرکت آب منطقه‌ای اجرایی ضروری است.

شیشه‌فروش افزود: شرکت آب منطقه‌ای، جمعیت هلال احمر و شهرداری‌های در مسیر رودخانه موظف شدند با استقرار، گشت‌زنی تیم‌های امدادی، اطلاع‌رسانی و آموزش در مسیر رودخانه‌ها و کانال‌ها به‌خصوص روزهای تعطیل هشدارهای لازم به افراد را ارائه دهند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین مجدد هشدارهای ایمنی در پیشگیری از شنا در رودخانه آب ملخ سمیرم، سد زاینده رود و دهکده فرهنگی تفریحی چادگان، سدهای خمیران در شهرستان تیران و کرون، سد گلپایگان و کوچری، باغکل خوانسار، قره‌قاچ و حنای سمیرم سرشاخه‌های کارون در شهرستان‌های سمیرم و فریدونشهر تاکید شده است.

کد خبر 679320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.