بیشترین تعداد بازماندگان از تحصیل مربوط به کدام استان‌ها هستند؟

حدود ۹۶۰ بازمانده از تحصیل در جامعه عشایری کشور وجود دارد که بیشتر آنها در سیستان و بلوچستان هستند، در این بین بازماندگان از تحصیل عشایری سیستان و بلوچستان، آذربایجان‌غربی و خوزستان نسبت به سایر استان‌ها بیشتر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اصطلاح بازماندگی از تحصیل برای گروه سنی بین شش تا ۱۷ سال به کار می‌رود که یا هرگز به مدرسه نرفته‌اند یا پس از گذر چند سال با ناملایمات و شرایط زندگی مجبور به ترک محل آموزش و تحصیل شده‌اند، یعنی در زمان ساعات کار مدارس، خارج از مدارس هستند و به هر دلیل وارد چرخه آموزش نشده‌اند یا پس از مدتی کوتاه از آن خارج شدند.

امروزه موضوع بازماندگان از تحصیل یکی از معضلات بیشتر جوامع است، اما عوامل و شرایط گوناگونی خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی همان‌طور که در موفقیت تحصیلی افراد نقش دارند، در بروز کودکان بازمانده از تحصیلات نیز به همان میزان تأثیرگذار است، نبود آموزش زمینه‌ساز بروز آسیب‌های اجتماعی نیز می‌شود.

بر این اساس تعدادی از کودکان بازمانده از تحصیل ساکن حاشیه شهرها هستند که مشکلات معیشتی دارند، تعدادی مهاجرت کرده‌اند و تعدادی از اتباع هستند که به دلیل شرایط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، از تحصیل بازمی‌مانند. وضعیت بازماندگان از تحصیل در سال تحصیلی جاری به‌گونه‌ای بوده که شرایط بازمانده‌ها از تحصیل با همدیگر یکسان نیست، وظیفه عمده آموزش و پرورش شناسایی این دانش آموزان و بازگرداندن آنها به چرخه تحصیل است، البته در سال‌های اخیر شمار دانش‌آموزان بازمانده در استان‌ها تا حدودی با افزایش مواجه شده که علت آن را می‌توان در تداوم شیوع ویروس کرونا و آموزش در فضای مجازی جست‌وجو کرد، همه‌گیری کرونا نه تنها دانش‌آموزان را از مدرسه رفتن محروم کرد، بلکه بستر بازماندن از تحصیل بسیاری از آن‌ها در فضای مجازی مدارس را نیز به وجود آورد.

حدود ۹۶۰ بازمانده از تحصیل در جامعه عشایری کشور وجود دارد

علی تیرگیر، مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: حدود ۹۶۰ بازمانده از تحصیل در جامعه عشایری کشور وجود دارد که بیشتر آنها در سیستان و بلوچستان هستند.

وی با بیان اینکه تعداد کل دانش‌آموزان عشایر ۲۲۴ هزار و ۵۰۴ نفر در ۲۶ استان کشور است، درباره طرح شهید محمودوند پیرامون شناسایی بازماندگان از تحصیل افزود: طرح شهید محمودوند طرح بزرگ در راستای شناسایی بازماندگان از تحصیل و برنامه‌ریزی برای جذب آنها است.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: سامانه شهید محمودزاده بر اساس کد ملی، بازماندگان از تحصیل را شناسایی می‌کند. این سامانه اطلاعات را از ثبت احوال می‌گیرد و با سامانه سناد آموزش و پرورش (سامانه نام‌نویسی الکترونیکی دانش‌آموزان) تطبیق می‌دهد، مابه‌التفاوت را می‌گیرد، بازماندگان از تحصیل در مناطق مختلف را شناسایی می‌کند و در نهایت طبق دستورالعملی خاص شروع به جذب یا برگرداندن این افراد به مدرسه می‌کند.

وی ادامه داد: با این حال مشخصه دانش‌آموزان در جامعه عشایری، کد ملی نیست و با کد ملی نمی‌توان تشخیص داد که بازماندگان از تحصیل در جامعه عشایری هستند یا خیر، از این‌رو ما با سازمان امور عشایر کشور که کد ملی جامعه عشایری را در اختیار دارند در این زمینه مشارکت داشتیم. اینگونه اطلاعات سازمان امور عشایری را با سامانه سناد وزارت آموزش و پرورش تطبیق می‌دهیم و با نام و مشخصات دقیق، بازماندگان از تحصیل جامعه عشایری را احصا می‌کنیم.

تیرگیر درباره تعداد بازماندگان از تحصیل شناسایی شده در جامعه عشایری گفت: در جامعه عشایری نزدیک به هزار نفر، یعنی حدود ۹۶۰ نفر بازمانده از تحصیل داریم که این تعداد با نام و مشخصات دقیق احصا شده‌اند و سن آنها بین ۷ تا ۱۲ سال است. از دو ماه پیش برنامه‌های ویژه برای این افراد احصا شده و با راهکارهای مختلف در صدد جذب این دانش‌آموزان به مدرسه هستیم. تاکنون نیز از آنچه برای جذب پیش‌بینی کرده بودیم، فراتر اقدام کرده‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال که علل بازماندن حدود هزار نفر در جامعه عشایری کشور از تحصیل چه بوده است؟، اضافه کرد: علل مختلفی دارد، شاید از جمله آن‌ها نبود زیرساخت‌های مناسب آموزشی و تربیتی در مناطق عشایری، رغبت کم اولیای عشایری نسبت به ادامه تحصیل فرزندان به منظور کمک حال بودن فرزندان برای امرار معاش خانواده و با دلایل فرهنگی است.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه میانگین تعداد بازماندگان از تحصیل در مناطق عشایری نسبت به آمار بازماندگان از تحصیل در کل کشور متناسب‌تر است، خاطرنشان کرد: در این بین بازماندگان از تحصیل عشایری سیستان و بلوچستان، آذربایجان‌غربی و خوزستان نسبت به سایر استان‌ها بیشتر است، چراکه تعداد دانش‌آموزان عشایری و به تبع آن حوزه مسائل عشایری در این استان‌ها بالاتر است.

باید برای تمام دانش‌آموزان سراسر کشور بستر آموزشی را فراهم کنیم

پیش‌تر نیز محمد محمدی، مدیرکل آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره جذب دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل اظهار کرد: موظف هستیم برای تمام دانش‌آموزان در سراسر کشور بستر لازم را آموزش فراهم کنیم. طی ۲ سال اخیر بحث بازماندگان از تحصیل در دنیا با یک پدیده جدید به نام کرونا مواجه شد و در دوران پساکرونا جزو اولین کشورهایی هستیم که به سرعت بازگرداندن دانش‌آموزانی را که به نحوی از آموزش فاصله گرفته‌اند، در دستور کار قرار دادیم.

وی با بیان اینکه ایجاد بانک اطلاعاتی در این زمینه بسیار ضروری است، افزود: مهم‌ترین اقدام جمع‌آوری داده و اطلاعات است که بر اساس آن می‌توان تصمیم‌گیری مناسبی داشت.

مدیرکل آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: تحصیل گروه سنی شش تا ۱۷ سال، وظیفه رسمی وزارت آموزش و پرورش است؛ بانک سوابق تحصیلی آنها را به‌روز کردیم و آنها را با قدرت پیش بردیم و به‌صورت تفاوت این دو گزارش را در سامانه‌ای که به نام شهید سردار علی محمودوند است، بارگذاری کردیم.

تقویت و توسعه مراکز از راه دور بهترین راهکار کاهش بازماندگان از تحصیل

پیش‌تر محمدرضا ابراهیمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، یکی از بهترین راهکارها برای کاهش میزان بازماندگان از تحصیل و افزایش نرخ گذر، تقویت و توسعه مراکز آموزش از راه دور دانست و اظهار کرد: آموزش از راه دور یکی از راه‌های مهم و مؤثر برای افزایش ضریب نفوذ آموزش است.

وی با اشاره به اینکه دو آسیب و چالش مهم حال حاضر آموزش و پرورش میزان بازماندگان از تحصیل و نرخ گذر است، افزود: یکی از بهترین راهکارها برای کاهش میزان بازماندگان از تحصیل و افزایش نرخ گذر، تقویت و توسعه مراکز آموزش از راه دور است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان برخورد با متخلفان در حوزه آموزش از راه دور را یکی از ضروری‌ترین اقدامات دانست و تصریح کرد: لازم است اقدامات مثبت این مدارس را دید و مورد تشویق قرار داد، اما از معدود تخلفاتی که وجود دارد نیز نباید گذشت و باید به آن رسیدگی کرد.

وی خاطرنشان کرد: هرچند معتقد هستیم که کیفیت آموزش حضوری به علت آسیب‌های مختلف برای دانش‌آموزان بسیار مناسب‌تر از آموزش غیرحضوری است، اما این نوع یادگیری و تدریس را برای افرادی که شرایط ویژه دارند به رسمیت می‌شناسیم و از آن حمایت می‌کنیم.

کد خبر 679316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.