جزئیات مسکن ملی اصفهان / آخرین وضعیت مسکن خبرنگاران

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به جزئیات مسکن ملی در استان، گفت: از ۱۴۸ نفری که در این طرح موظف به تأمین زمین برای آن‌ها هستیم، حدود ۱٠٠ هزار واحد تأمین شده قطعی و برای بین ۳٠ تا ۴٠ هزار نفر هم احداث چهارمین شهر جدید در اصفهان در دستور کار است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا قاری قرآن صبح امروز _شنبه، بیست‌ویکم مردادماه_ در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: در استان حدود ۱۱ هزار و ۷٠٠ کیلومتر و ۱۶ هزار دستگاه پل داریم، همچنین حدود دو هزار کیلومتر راه در دست مطالعه و احداث است.

وی افزود: باند دوم محور محمدآباد، باند دوم محور تیران-سامان، باند دوم محور چادگان، باند دوم محور مبارکه- مجلسی و بروجن با اعتباری بالغ بر ۷۳۵ میلیارد تومان از جمله پروژه‌های در دست ساخت استان است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: در گذشته پروژه‌ها بدون در نظر گرفتن اعتبار آغاز می‌شد و این در حالی است که برای هر پروژه باید مجوزهای لازم را اخذ کرد. در همین راستا تلاش شده اقدامات را براساس روند صحیح پیش برد.

قاری قرآن در خصوص جزئیات طرح ملی مسکن در استان، تأکید کرد: در این طرح برای ساخت چهار میلیون مسکن در کشور برنامه‌ریزی شده که سهم استان اصفهان حدود ۱۸۳ هزار مسکن است. تعداد ثبت‌نامی‌های استان حدود ۴۴٠ هزار نفر بوده که از این تعداد حدود ۱۴۸ هزار نفر حائز شرایط هستند، در نهایت حدود ۱۲۱ هزار نفر تأیید نهایی شدند و تاکنون حدود ۴۳ هزار نفر افتتاح حساب داشتند.

وی توضیح داد: حدود ۶۵ هزار از متقاضیان در شهرهای جدید یعنی بهارستان، فولادشهر و مجلسی بوده و ۸۳ هزار نفر در شهرهای بالا و زیر ۱٠٠ هزار نفر هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان اضافه کرد: وظیفه عمده ما در موضوع مسکن تأمین زمین بوده و در این راستا کمتر از ۱٠ درصد زمین تأمین شده داشتیم، زیرا مسکن باید در محدوده شهر باشد و کاربری مسکونی داشته باشد. بنابراین از آن زمان تاکنون برای این امر اقدامات از جمله الحاق زمین‌های دولتی چسبیده به شهر، گرفتن زمین‌های مازاد دیگر دستگاه‌ها و استفاده از زمین‌های بخش خصوصی از جمله اقدامات انجام شده در حوزه تأمین زمین است.

تأمین زمین حدود ۱۰۰ هزار واحد مسکن ملی قطعی شده است

قاری قرآن افزود: از ۱۴۸ نفری که موظف به تأمین زمین برای آن‌ها هستیم، حدود ۱٠٠ هزار واحد تأمین شده قطعی و برای بین ۳٠ تا ۴٠ هزار نفر هم احداث چهارمین شهر جدید در اصفهان در دستور کار است.

وی در خصوص حوزه بازآفرینی، با بیان اینکه یکی از وظایف اصلی تأمین مسکن ورود به بخش بافت میانی یا فرسوده شهرها است، گفت: در دهه‌های گذشته با رویکرد متفاوت به این موضوع نگاه شده و معمولاً در شهرهایی مانند اصفهان بافت فرسوده ترکیب شده با بافت تاریخی است و در این راستا همراهی مدیریت شهری و استانی لازم است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان اظهار کرد: از سهم ۱۸۳ هزار واحد مسکن ملی استان اصفهان، حدود ۳۸ هزار واحد در بافت فرسوده است و در این راستا مواردی مانند ارائه تسهیلات از جمله اقدامات لازم در این باره است، همچنین دولت نیز تسهیلاتی به این بافت‌ها می‌دهد تا به وضعیت پایدار برای زندگی در این نقاط کمک کنند.

وی در خصوص حوزه شهرسازی و معماری، اضافه کرد: اصفهان بالاترین میزان شهر را در کشور دارد و در این راستا همه شهرهای استان دارای طرح جامع یا طرح تفصیلی هستند و به مراتب برای مراحل بعدی ابلاغ می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه یکی از وظایف اصلی دبیرخانه راه و شهرسازی کمیسیون ماده ۵ و کارگروه زیربنایی است و دبیرخانه دو حوزه در این اداره کل مستقر است، گفت: حجم درخواست در خصوص این دو مورد زیاد است و بر همین اساس در کمیسیون ماده ۵ با چالش‌هایی از جمله عدم امکان تفویض مواجه هستیم.

قاری قرآن در خصوص حوزه املاک و حقوقی نیز تأکید کرد: راه و شهرسازی نماینده دولت در زمینه زمین‌هایی است که در محدوده شهرها قرار دارد و در این راستا هر آنچه که میان شهرداری‌ها و دولت در محدوده شهر در زمین‌های دولتی قرار می‌گیرد، باید از طریق املاک این اداره کل اتفاق بیفتد.

وی عنوان کرد: در دوره‌های بعد از اصلاحات اراضی، زمین‌های دولتی بدون طی کردن مراحل قانونی به مردم واگذار شده و ما به‌عنوان نماینده دولت مکلف به ورود به این عرصه هستیم. معمولاً در کشور در حوزه املاک و حقوقی دارای رتبه اول یا دوم هستیم و در این راستا در تمام ردیف‌های مربوط به این حوزه بیشتر از موارد پیش‌بینی شده اقدام کردیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در خصوص حوزه یگان حفاظت هم ادامه داد: وظیفه این بخش برخورد با متصرفان زمین‌های دولتی است و در این راستا در کل استان نیروی مستقر یگان حفاظت داریم که با نیروی انتظامی مرتبط هستند.

پیشرفت ۴۷ درصدی مسکن ملی در بخش روستایی

وی در بخشی دیگر از سخنان خود در خصوص جزئیات طرح نهضت ملی مسکن استان اصفهان خاطرنشان کرد: از کل برنامه ۱۸۳ هزار واحد شهری پیش‌بینی شده، ۲٠ هزار واحد استیجاری و ۴٠ هزار واحد روستایی داریم که مسکن روستایی بیش از ۴۷ درصد پیشرفت داشته است.

قاری قرآن اظهار کرد: از ۱۸۳ هزار واحد استان، ۱٠۳ هزار واحد باید توسط دولت تأمین شود که تقریباً تعهدمان در این باره کامل شده است، همچنین ۳۴ هزار مورد بازآفرینی و ۴۶ هزار مورد نیز به عهده مالکان است که در این عرصه ارائه تسهیلات به عهده ما است.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون موضوع فرونشست توضیح داد: فرونشست پدیده‌ای مهندسی است که در اثر کنش و واکنش‌هایی از جمله برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی اتفاق افتاده اما موردی است که راهکار دارد و در این راستا اقدامی که توسط شهرداری با کمک دیگر بخش‌ها رقم خورد، شناسایی از پهنه اصفهان بود و راهکارها در دست مجریان بخش‌های مختلف قرار گرفت.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان اظهار کرد: در کشوری زندگی می‌کنیم که گسل‌های زلزله وجود دارد اما با این دلیل نمی‌توان ساخت و ساز را تعطیل کرد بلکه به‌صورت فنی با ماجرا مواجه می‌شویم، بر همین اساس فرونشست نیز مانند همین مورد است یعنی نمی‌توان برخورد مستقیم با آن داشت بلکه باید حادثه را پیش‌بینی کرد و در موضوعات فنی را مد نظر قرار داد و از طرفی سیاست‌های کلان و بالادست باید به گونه‌ای باشد که فرونشست توسعه پیدا نکند.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون زمین‌های وقفی گفت: زمین‌های اوقافی یکی از مواردی است که به‌دنبال تبدیل آن هستیم اما شرایطی بر آن‌ها حاکم است و در این راستا در سطح استان برای چند زمین با اوقاف جلساتی داشتیم.

آخرین وضعیت مسکن خبرنگاران

قاری قرآن در پاسخ به سوالی در خصوص تأمین مسکن خبرنگاران، اظهار کرد: دولت از تجربه مسکن مهر استفاده کرد و قبل از ورود به فرایند، ثبت‌نام عام را انجام داد و در همین راستا در این ثبت‌نام ممکن است گروه‌های مختلف حضور داشته باشند اما در ادامه تفاهم‌نامه‌هایی میان ارگان‌های مختلف و وزارت راه و شهرسازی برای تأمین مسکن اقشار مدنظر منعقد شد و اما شرط این است که دستگاه مربوطه زمین داشته باشد تا مسکن در اختیار افراد واجد شرایط قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: اگر دستگاهی زمین نداشته باشد، مخاطبان واجد شرایط را به ما معرفی کند و در ادامه از زمین‌هایی که از دیگر دستگاه‌ها گرفتیم در اختیار آن‌ها قرار دهیم که اگر افراد ثبت‌نام کرده باشند کار راحت‌تر است اما اگر ثبت‌نام نکرده باشند با شناسایی صورت گرفته در لیست قرار بگیرند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: در بهارستان ۵۶ هزار مخاطب واجد شرایط داریم که در ادامه تمام زمین‌ها را شناسایی کردیم اما حدود ۲۶ هزار واحد اختصاص پیدا می‌کند، یعنی ۳٠ هزار مورد باقی مانده این بخش و دیگر شهر و شهرستان‌ها را به شهر چهارم منتقل می‌کنیم.

وی تأکید کرد: در سفر وزیر راه و شهرسازی ایجاد سه شهرک مصوب شد که این موارد از جمله اقدامات زیربنایی برای توسعه مسکن اصفهان است.

قاری قرآن با بیان اینکه نمی‌توان برای اتمام طرح مسکن زمان مشخصی اعلام کرد، عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین عوامل این است که مردم چطور این مسیر را طی کنند اما با این وجود در استان تکلیف بیش از ۹٠ درصد زمین‌ها مشخص است و زمین حدود ۴٠ هزار واحد به مردم اختصاص یافته است.

عمده خانه‌های خالی در اختیار دستگاه‌ها است

وی همچنین پیرامون خانه‌های خالی اظهار کرد: موضوع خانه‌های خالی به‌صورت جدی در حال پیگیری است اما نکته مدنظر این است که عمده خانه‌های خالی در اختیار دستگاه‌ها است و در این راستا نیازمند همت جدی هستیم تا عوارض سنگینی برای آن‌ها مطرح شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان ادامه داد: یکی از نتایج و پیامدهای منفی ترکیب ادارات و وزارتخانه‌های راه و مسکن این بود که راه‌های کشور دچار انزوا شد، زیرا موضوع مسکن به تنهایی وقت فراوانی را می‌گیرد و در این راستا در استان آمادگی داریم که این دو بخش را در سریع‌ترین زمان از یکدیگر جدا کنیم.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون قطار سریع‌السیر خاطرنشان کرد: قطار سریع‌السیر پروژه‌ای وزارتخانه‌ای است اما در برهه‌ای در بخش‌های خبری بیش از اندازه به آن پرداخته شد که تبعات منفی داشت زیرا این موارد آفاتی برای پروژه‌هایی است که ارتباطات مالی بیرونی دارد.

آخرین وضعیت گذر آقانورالله نجفی

قاری قرآن در خصوص مهم‌ترین اولویت‌های مجموعه راه و شهرسازی استان اظهار کرد: موضوعات آب، قطار سریع‌السیر و مسکن جزو اولویت‌های مطرح مجموعه در سطح استان هستند

وی در پاسخ به خبرنگاری پیرامون موضوع بافت‌های فرسوده، توضیح داد: شورای عالی مهر سال قبل مصوبه‌ای در خصوص بافت‌های فرسوده داشت که ابلاغ شد و انتظار این است شهرداری‌ها در مسیر این مصوبه و نیازهای آن حرکت کنند تا حرکتی منطقی در بافت داشته باشیم، زیرا مهم‌ترین وظیفه ما در این باره ارتقا سطح زندگی است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان تصریح کرد: آزادسازی مسیر آقانورالله نجفی در دوره‌های قبل شروع شده است، اما به‌دلیل برخی مشکلات متوقف و در نهایت رها شد اما دو سال قبل در دوره جدید شورای شهر مصوبه ماده ۵ مطرح و ابلاغ شد و قرار بر این بود طرح آن مصوب شود تا در نهایت برای اجرا رود.

کد خبر 679264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.