تلاش‌های دولت برای حمایت از زنان در قوانین/ تشکیل سازمان زنان و خانواده اهمیت دارد

تلاش‌های دولت برای حمایت از زنان در قوانین، جای خالی متخصصان زنان و زایمان در تصمیم‌گیری برای فرزندآوری، اهمیت موافقت برای تشکیل سازمان زنان و خانواده،توجه به فصل زنان و خانواده برنامه هفتم توسعه در مجلس را در بسته خبری زنان ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: لایحه امنیت تنها به بخشی از نگاه تکریم‌آمیز اسلام به زن و جایگاه او پرداخته است و هنوز جا دارد که مباحث مغفول مانده در قرآن و سنت اهل بیت عصمت و طهارت (ع) مورد پژوهش و مداقه قرار گیرد و سیاست‌گذاری‌ها در این زمینه اعمال شود.

وی گزارشی از تلاش‌های دولت مردمی برای حمایت از زنان در قوانین، رویه‌ها و سیاست‌ها را ارائه کرد و متذکر جایگاه ویژه بانوان در استمرار کمی و کیفی جمعیت شد.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده ضمن اشاره به آیات قرآن کریم به نقشه‌های دشمن جهت تسلط بر منابع مادی، معنوی و نابود کردن اقتصاد و سرمایه انسانی تاکید کرد.

جای خالی متخصصان زنان و زایمان در تصمیم‌گیری برای فرزندآوری

سودابه کاظمی، رئیس انجمن متخصصان زنان و زایمان کشور گفت: متخصصان این رشته در حوزه‌های تصمیم‌گیری درباره جمعیت، فرزندآوری و سلامت مادران جایگاهی ندارند و این روند به این رشته خطیر ضربه می‌زند.

وی افزود: اگر در سطح کشور به رشته تخصصی زنان و زایمان رسیدگی و توجه نشود، سلامت زنان و مادران به خطر خواهد افتاد و به صورت مداوم با صدور دستورالعمل‌هایی مواجه هستیم که ایرادات جدی دارد.

رئیس انجمن متخصصین زنان و زایمان کشور تصریح کرد: برای رفع ایرادات دستورالعمل‌های ابلاغی بارها اصلاحیه داده‌ایم و لازم است اقدامات مورد نیاز در این زمینه انجام شود.

توضیحاتی درباره فصل زنان و خانواده برنامه هفتم توسعه در مجلس

فاطمه قاسم‌پور، عضو کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه اشاره به لزوم رفع موانع رشد و شکوفایی زنان در لایحه برنامه، گفت: در همین راستا پیشنهاداتی برای تغییر در لایحه برنامه داده شده که از جمله آنها تغییر ساختار مشاوران امور بانوان دستگاه‌ها است.

وی درباره تغییرات صورت‌گرفته در فصل زنان و خانواده برنامه هفتم توسعه، افزود: در مجلس کمیسیون اجتماعی موضوعات مهم و مرتبط با لایحه برنامه هفتم توسعه در حوزه زنان را پیش از تقدیم لایحه دولت به مجلس آغاز کرد و بعد از ارسال لایحه نیز دقیق‌تر به بررسی آن پرداخت و مواردی را اصلاح کرد و پیشنهادات الحاقی نیز داشت.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه در خصوص سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه بر دو موضوع تحکیم نهاد خانواده و رفع موانع رشد و شکوفایی زنان، تصریح کرد: با همین رویکرد محورهای اصلی برنامه در دو بخش زنان و خانواده شفاف و احکام مختلف حول این محورها طراحی شد. ضمن آنکه چند موضوع مهم و ضروری را هم در برنامه مدنظر قرار گرفت.

وی با اشاره به رویکرد مجلس در فرایند اصلاح‌بخش زنان و خانواده لایحه دولت گفت: با توجه به اینکه در حوزه زنان در سیاست‌گذاری هنوز نتوانسته‌ایم به اجماع حداکثری دست یابیم، سعی شد با استفاده از ظرفیت حداکثری کارشناسی و تعریف فرآیندهایی، تا حد امکان مشارکت کارشناسان را داشته و در تعامل با ایشان بتوانیم این مسیر را طی کنیم.

موافق تشکیل سازمان زنان و خانواده هستیم

انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور گفت: مخالف تشکیل وزارتخانه خانواده هستیم و به جای آن پیشنهاد ما این است که سازمان زنان و خانواده داشته باشیم. دولت مخالف تشکیل وزارتخانه خانواده است، چرا که از این طریق محدودیت‌هایی ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: خانواده باید در تمام وزارتخانه‌ها نمود داشته باشد و قوانین، عملکردها، رویکردها و دستورالعمل‌ها باید با نگاه خانواده محوری وجود داشته باشد و اگر محدود در یک وزارتخانه و به یک بودجه محدود باشد، قطعاً نمی‌تواند کارساز باشد.

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که مانند سازمان محیط‌زیست، سازمان زنان و خانواده داشته باشیم تا بتواند بر همه وزارتخانه‌ها نظارت و با آنها همکاری داشته باشد.

کد خبر 679015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.