از تاسیس کانون فرهنگی تا راه‌اندازی «مهدالحسین(ع)» در خوراسگان

مسئول کانون فرهنگی شهدای مسجد سید با بیان اینکه کانون شهدای مسجد سید در سال ۱۳۸۹ ثبت کانون‌های فرهنگی شد، گفت: در حال حاضر مهدکودک، دارالقرآن، کانون فرهنگی، فرهنگسرا و خانه هلال را داریم و فعالیتمان در منطقه ۱۵ خوراسگان مورد توجه مردم قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زمانی که به تاریخ صدر اسلام نگاهی می‌اندازیم، می‌بینیم که حضرت محمد (ص) پس از هجرت به مدینه، ساخت مسجد را در اولویت قرار دادند و مسجد قبا را بنا کردند؛ مسجد به‌عنوان مکان عبادت و تصمیم‌گیری در امور مختلف، نقش محوری در حکومت اسلامی بر عهده دارد، به‌طوری که پس از گذشت قرن‌ها، همچنان مهم‌ترین پایگاه اسلامی است.

مساجد از همان زمان آغاز به کار علاوه بر عبادت که کاربرد اصلی آن‌ها است، بنا به نیاز و شرایط، کارکردهای مختلفی داشته‌اند؛ به‌عنوان نمونه در هشت سال دفاع مقدس مساجد به عنوان پایگاهی برای بسیج و اعزام نیرو، در مقاطعی مکان سوادآموزی و گاهی محل مداوای مجروحان جنگی بوده‌اند و همان‌طور که در آن سال‌ها تمام ظرفیت مساجد برای مقابله جنگ نظامی دشمن به‌کار آمد، امروز نیز نیاز است که این ظرفیت برای مقابله با جنگ فرهنگی به میدان بیاید.

اکنون بعد از گذشت بیش از ۱۴٠٠ سال از تشکیل پایگاهی به وسعت مساجد، برنامه‌هایی در این مکان مقدس اجرا می‌شود که بخشی از آن‌ها در راستای بُعد عبادی و برخی دیگر برنامه‌هایی که به‌عنوان مسائل روز جامعه مطرح هستند و یکی از مصادیق این امر را می‌توان کانون‌های فرهنگی مساجد دانست که اگر فعالیت خوبی داشته باشند، می‌توانند نقشی مؤثر در محلات خود ایفا کنند.

یکی از این کانون‌های فعال، کانون شهدای مسجد سید خوراسگان است که حجت‌الاسلام سید مهدی طباطبایی درباره نحوه آغاز به کار آن می‌گوید: کانون شهدای مسجد سید در سال ۱۳۸۹ ثبت کانون‌های فرهنگی شد اما پس از یک‌سال کار کردن، به‌دلیل کمبود نیرو، فعالیت‌ها تا سال ۱۳۹۹ راکد ماند.

وی با یادآوری اینکه در سال ۱۳۹۹ در محله علیای خوراسگان فراخوانی اعلام کردیم تا هر شخصی که دغدغه فرهنگی دارد به میدان بیاید، می‌افزاید: در ادامه این روند حدود ۴۰ نفر از آقایان و ۶۰ نفر از بانوان اعلام آمادگی کردند و پس از برگزاری جلسات مختلف، ۱۴ نفر از بانوان و چهار نفر از آقایان باقی ماندند و با همان تعداد کار خود را آغاز کردیم.

از تاسیس کانون فرهنگی تا راه‌اندازی «مهدالحسین(ع)» در خوراسگان

مدیر مسئول کانون فرهنگی شهدای مسجد سید خوراسگان در خصوص اهداف مدنظر برای شروع کار با بیان اینکه هدف اصلی ایجاد شور و نشاط سالم و ماندگار میان اهالی محله و جذب حداکثری به مساجد بود، می‌گوید: از سمتی امام (ره) بیان کردند «مسجد یک سنگر اسلامی است» و در این راستا اگر این سنگر خالی شود، دشمن حمله می‌کند اما در مقابل اگر پای کار بایستد، کار برای دشمن نیز سخت می‌شود.

وی خاطرنشان می‌کند: با شروع فعالیت‌ها، در میان کانون‌های مساجد خوراسگان رتبه دوم و در اصفهان نیز رتبه دهم را به‌دست آوردیم و در این راستا دیدیم که امکان پیشبرد فعالیت‌ها را داریم.

حجت‌الاسلام طباطبایی پیرامون برنامه‌های شاخص کانون فرهنگی شهدای مسجد سید اظهار می‌کند: مسجدمان زمینی به مساحت ۵۰۰ مترمربع دارد و در این راستا در محرم همان سال که دوران شیوع کرونا بود، مراسم روضه و کنار آن مهدالحسین (ع) برگزار کردیم، پس از برگزاری این مراسم به نتیجه رسیدیم که وقتی مربی و فراگیر داریم، می‌توانیم مهدکودکی هم احداث کنیم.

وی با یادآوری اینکه قبل از این برنامه‌ها دارالقرآن شعبه‌ای در محله ما داشت که راکد بود و با اخذ مدیریت آن، این شعبه را فعال کردیم، ادامه می‌دهد: پس از آن متوجه شدیم دارالقرآن تفاهم‌نامه‌ای با آموزش و پرورش دارد تا کلاس‌های پیش‌دبستانی و مهدکودک را برگزار کند و مجوزی که دنبال آن بودیم، در دارالقرآن به‌دست آمد که در همین راستا پیش‌دبستانی را نیز را فعال کردیم.

از تاسیس کانون فرهنگی تا راه‌اندازی «مهدالحسین(ع)» در خوراسگان

مدیرمسئول کانون فرهنگی شهدای مسجد سید خوراسگان در خصوص دیگر اقدامات این کانون می‌گوید: شهرداری در مناطق مختلف شهری فرهنگسراهایی دارد که یکی از آن‌ها در مجاورت مسجد بود، برای مدیریت در مزایده فرهنگی شهرداری برنده شدیم و مدیریت آنجا را نیز اخذ کردیم و مدیریت امور به فرهنگسرا منتقل و فعالیت ما وسیع‌تر شد.

وی می‌افزاید: حین کار در فرهنگسرا به دنبال آن بودیم که کلاس‌های کمک‌های اولیه نیز برگزار کنیم اما هزینه‌بر بود و زمانی که از طرف هلال‌احمر پیگیری کردیم، قرار شد برای کاهش هزینه برگزاری کلاس‌ها، تبدیل به «خانه هلال» یعنی نمایندگی هلال احمر در خوراسگان شویم و از سال قبل این مورد نیز اتفاق افتاد.

از تاسیس کانون فرهنگی تا راه‌اندازی «مهدالحسین(ع)» در خوراسگان

حجت‌الاسلام طباطبایی با بیان اینکه در حال حاضر مهدکودک، دارالقرآن، کانون فرهنگی، فرهنگسرا و خانه هلال را داریم و فعالیت ما در منطقه ۱۵ خوراسگان مورد توجه مردم قرار گرفته است، توضیح می‌دهد: در حال حاضر یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایمان نبود امکانات است و در این راستا کار را با کم‌ترین امکانات شروع کردیم و به مرور با کمک‌های مردمی درآمدهای مهد فعالیت را پیش بردیم اما برای تأمین بعضی تجهیزات با مشکلات مالی مواجه هستیم.

وی خاطرنشان می‌کند: شاهدیم که جبهه مقابل با امکانات فراوان کار را پیش می‌برد اما ما باید از مردم کمک بگیریم و از طرفی فرهنگ نذر فرهنگی نیز برای مردم به‌درستی تبیین نشده است.

کد خبر 678912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.