حکمرانی مشارکت‌مبنا، پاسخی به چالش اعتماد عمومی است

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: امیدواریم در مسیر حکمرانی مشارکت‌مبنا اعتماد عمومی ارتقا پیدا کند، چراکه شهروندان انتظار خدمت سریع، ارزان و باکیفیت را دارند و با توجه به دسترسی‌های موجود همواره در مقام قیاس با شهرهای ایران و خارج از کشور قرار می‌گیرند.

مصطفی نباتی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: فلسفه وجودی تمام خادمان مردم، خدمت است و انجام اقدامات پاسخی به اعتماد عمومی است که این روزها به‌عنوان یک چالش است.

وی با بیان اینکه در حکمرانی تحولاتی به‌نام حکمرانی مشارکت‌مبنا در نظر گرفته شده است و پاسخی به حل مسائلی است که این روزها با آن مواجه هستیم، افزود: ناکارآمدی حکمرانی، القائات رسانه‌ای و دشمنان، اعتماد عمومی را خدشه‌دار کرده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه تنها ایجاد تحول در حکمرانی، اراده مدیریت شهری است، گفت: مشارکت مردم در تصمیم‌گیری‌ها نباید به عرصه انتخابات محدود شود.

وی با بیان اینکه من طی مدت محدودی که در جایگاه خدمت به مردم حضور دارم باید پاسخگوی آن‌ها باشم، ادامه داد: در طول مسیر خدمت نیاز به مشارکت مردم داریم؛ این مشارکت در سه بعد انعکاس مشکلات شهری، هم‌فکری و ارائه مشورت و حل مشکلات شهری تجلی پیدا می‌کند.

نباتی‌نژاد با بیان اینکه با متصل کردن این حلقه‌ها در طیف شهروند تا شهردار، زنجیره‌ای تشکیل می‌شود، گفت: «شهربان» به‌نوعی شهروند مشارکت‌جو در امر انعکاس مشکلات شهری است، البته «شهراندیش» مشورت‌های خود را برای حل مسائل ارائه می‌دهد و «شهریار» نه‌تنها راهکار ارائه می‌دهد، بلکه همکاری نیز می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه با طی شدن این مسیر اعتماد عمومی شکل می‌گیرد، تصریح کرد: شهروندان انتظار خدمت سریع، ارزان و باکیفیت را دارند و با توجه به دسترسی‌های موجود همواره در مقام قیاس با شهرهای ایران و خارج از کشور قرار می‌گیرند.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه اگر این کلان‌شهر توسعه‌یافته‌ترین شهر باشد، تا زمانی که مسیر مشارکت و جلب مشارکت مردم را طراحی نکند، اعتماد عمومی رشد نمی‌کند، خاطرنشان کرد: مسیر تعالی حکمرانی شهری که از شهردار به شهربان، شهربان به شهراندیش و شهراندیش به شهر یار است را باید طی کنیم.

وی با بیان اینکه امیدواریم در مسیر حکمرانی مشارکت‌مبنا اعتماد عمومی ارتقا پیدا کند، گفت: طرح شهربان در شورای اسلامی شهر مصوب شد، دستورالعمل اجرایی در شهرداری تهیه و به شورای اسلامی شهر برگشته است و در حال حاضر رتبه‌بندی شهربانان را بررسی می‌کنیم.

در حوزه شهراندیشی طرح باشگاه شهراندیشان مطرح شده است که به بهانه برنامه راهبردی اصفهان، سازوکار تعامل و دریافت مشورت‌های شهروندان دریافت و تحلیل محتوا انجام می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نباتی‌نژاد با بیان اینکه شهروندان می‌توانند از طریق سامانه ارتباطات مردمی ۱۳۷ با ما در ارتباط باشند، تصریح کرد: تمام تماس‌ها در سابقه این سامانه ثبت می‌شود و مشکلات عمومی که توسط شهرداری واقعی نشان داده شود، به پیمانکاران و تأمین‌کنندگان ارجاع خواهد شد تا در کمترین زمان رفع شود.

وی با بیان اینکه این اقدام یک امتیاز مثبت برای شهروند است و در نظام پاداش با عناوین طلایی، نقره‌ای و برنزی رتبه‌بندی می‌شود، ادامه داد: امیدواریم بتوانیم تا حدی به شهربانان اعتماد کنیم که شهرداری بتواند صورت وضعیت تامین‌کنندگان و پیمانکاران را پس از تأیید شهربانان پرداخت کند و شهروند نیروی مدیریت شهری باشد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: در حوزه شهراندیشی طرح باشگاه شهراندیشان مطرح شده است که به بهانه برنامه راهبردی اصفهان، سازوکار تعامل و دریافت مشورت‌های شهروندان دریافت و تحلیل محتوا انجام می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به مرتبه شهریاری گفت: افرادی که در انجمن‌ها، تشکل‌های مردم‌نهاد و سمن‌ها برای حل مسائل شهری کار می‌کنند و توسعه‌دهندگان حرفه‌ای شهر مانند انبوه‌سازان و ساختمان‌سازان و افرادی که فعالیت اقتصادی شهر را بر عهده دارند، از منظر ما به‌عنوان یک شهریار هستند.

نباتی‌نژاد با بیان اینکه وظیفه مدیریت شهری در رابطه با شهریار تسهیل امور، پشتیبانی، مقررات زدایی و هوشمندسازی است، خاطرنشان کرد: این مسیر برای ما خوداصلاح‌شونده است، چراکه هرچه پیش می‌رویم سعی و خطا صورت می‌گیرد و به سمت تکامل پیش می‌رویم.

وی با اشاره به اینکه شهروندان اصفهانی در هرکجای ایران و دنیا می‌توانند نظرات خود را در سامانه sana.esfahan.ir ثبت کنند، ادامه داد: شهروندانی که به دنبال تحقق شهر زندگی هستند، تا پایان مردادماه برای ثبت نظرات فرصت دارند؛ البته به‌زودی کنفرانس حضوری شهروندی با حضور اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار برگزار خواهد شد.

کد خبر 678893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.