۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۴
سیارک Hygiea 10 را رصد کنید

سیارک Hygiea 10 نوزدهم مردادماه، به‌خوبی در صورت فلکی دلو قابل رصد خواهد بود و در بیشترین ساعات شب بالای افق قرار دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سیاره عطارد پنجشنبه، نوزدهم مردادماه به بزرگ‌ترین جدایی خود از خورشید خواهد رسید و با قدر ۰.۳ به‌شدت می‌درخشد. این پدیده به راحتی از اصفهان قابل رصد است. مدار سیاره عطارد نسبت به زمین به خورشید نزدیک‌تر است، این بدان معنا است که همیشه نزدیک به خورشید به نظر می‌رسد و در بیشتر مواقع در تابش خیره‌کننده خورشید گم می‌شود. هربار که سیاره عطارد به بزرگ‌ترین جدایی از خورشید می‌رسد، فقط برای چند هفته قابل مشاهده است، لحظاتی که به آن بزرگ‌ترین کشیدگی گفته می‌شود، این اتفاق معمولاً هر سه تا چهار ماه یک بار تکرار می‌شود.

فاز سیاره عطارد با توجه به موقعیت آن، نسبت به زمین متفاوت است. برای نمونه، زمانی که بین زمین خورشید قرار دارد، قسمتی که به سمت زمین می‌چرخد مانند ماه نو به‌طور کامل روشن نیست. برعکس زمانی که در مدار خود در مقابل زمین قرار می‌گیرد و تقریباً از پشت خورشید می‌گذرد، کاملاً روشن به نظر می‌رسد. با این حال، در این زمان همچنین در دورترین فاصله خود از زمین قرار دارد و کم‌نورتر از زمان‌های دیگر است.

رصد سیارک Hygiea10

پنج‌شنبه -نوزدهم مردادماه- سیارک Hygiea 10 به خوبی در صورت فلکی دلو قابل رصد خواهد بود و در بیشترین ساعات شب در بالای افق قرار دارد. صرف‌نظر از موقعیت مکانی شما روی زمین، این سیارک حدود نیمه‌شب به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهد رسید. از اصفهان نیز از ساعت ۲۰:۳۳ تا ۰۳:۳۸ قابل رصد است و حدود ساعت ۲۰:۳۳ زمانی که تا ارتفاع ۲۱ درجه از افق جنوب شرقی بالا می‌رود، قابل دسترس خواهد بود. ساعت ۰۰:۰۵ نیز ۴۴ درجه بالاتر از افق جنوبی به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد. سپس ساعت ۰۳:۳۸ غیرقابل دسترس می‌شود.

سیارک Hygiea 10، پنجشنبه از فاصله ۲.۰۳۹ AU زمین عبور خواهد کرد و به روشنایی با قدر ۹.۷ می‌رسد. البته این سیارک حتی در درخشان‌ترین حالت نیز یک شیء کم‌نور است که با چشم غیرمسلح قابل رصد نیست و می‌توان آن را با استفاده از دوربین دوچشمی یا تلسکوپ مشاهده کرد.

سیاره عطارد در اوج خورشیدی

سیاره عطارد در گردش ۸۸ روزه خود به دور خورشید، نوزدهم مردادماه به دورترین نقطه خود از خورشید، اوج خورشیدی، در فاصله ۰.۴۷ واحد نجومی خواهد رسید. سیاره عطارد برخلاف سیاره‌های دیگر که تقریباً در مدارهای دایره‌ای شکلی به دور خورشید می‌چرخند و فاصله آن‌ها از خورشید چند درصد تغییر می‌کند، دارای مدار بیضی‌شکل است، بنابراین فاصله آن از خورشید بین ۰.۳۰۷ AU در حضیض (نزدیک‌ترین فاصله به خورشید) و 0.46 AU در اوج (دورترین فاصله از خورشید) متغیر است. این اختلاف، بیش از ۵۰ درصد، به این معنا است که سطح آن در حضیض دو برابر انرژی خورشید نسبت به اوج دریافت می‌کند.

سیاره عطارد در این روز از اصفهان قابل رصد نخواهد بود، زیرا در طول روز به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد و هنگام غروب نیز بیش از هفت درجه بالاتر از افق نخواهد بود.

کد خبر 678890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.