درختان خورشیدی؛ راهکار ایالت هندی در تامین روشنایی

اوتار پرادش هند برای روشن کردن فضاهای عمومی از جمله خیابان‌ها، پارک‌ها و باغ‌های شهری از درختان خورشیدی بهره می‌برد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، درختان خورشیدی بخشی جدایی‌ناپذیر از سیستم شهرهای خورشیدی هند خواهد بود که به‌ویژه برای کل ایالت اوتار پرادش برنامه‌ریزی شده است. دولت این ایالت توسعه ۲۰ شهر را به‌عنوان شهرهای خورشیدی با تأکید بر پشت بام‌ها و سایر تأسیسات خورشیدی خارج از شبکه پیشنهاد کرده است تا به هدف خورشیدی کردن سراسر شهر دست یابد.

شهرهای خورشیدی منتخب اوتار پرادش، میزبان درختان خورشیدی یک کیلوواتی با سیستم‌های روشنایی خیابانی LED و درختان خورشیدی ۲.۵ کیلوواتی برای روشنایی باغ‌ها و پارک‌ها خواهند بود.

درختان خورشیدی تنها به یک درصد از زمین مورد نیاز برای سیستم‌های فتوولتائیک سنتی نیاز دارند، تا ۱۰ برابر بیشتر انرژی تولید می‌کنند. این درختان همچنین می‌توانند به‌طور مؤثری نور خورشید را در خارج از ساعات اوج تابش جمع‌آوری و ذخیره کنند.

درخت خورشیدی ساختاری شبیه درخت است که با استفاده از پنل‌های فتوولتائیک (PV) انرژی خورشیدی تولید می‌کند. این سیستم از اصول بیومیمیک (زیست‌تقلید) برای کمک به حل چالش جهانی جایگزینی منابع انرژی منتشرکننده گازهای گلخانه‌ای مانند زغال سنگ، نفت و گاز با انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کند.

درختان خورشیدی؛ راهکار ایالت هندی برای روشنایی

این تأسیسات عموماً دارای پایه‌های فلزی، پلاستیکی یا سنگی محکمی هستند که به سمت بالا و به سمت "شاخه‌هایی" که پنل‌های خورشیدی روی آنها نصب می‌شوند، گسترش می‌یابد. فراتر از این ساختار اساسی، تنوع زیادی در طراحی واحدهای درخت خورشیدی وجود دارد که منعکس کننده پاسخ‌های نوآورانه به محیط‌های خاص، آب و هوا و نیازهای انرژی محلی است.

درختان خورشیدی در سطح جهانی پدیده جدیدی نیست، با این حال رکوردهای جهانی گینس تأیید کرده است که در حال حاضر بزرگترین درخت خورشیدی جهان در هند و در مرکز عالی ماشین‌آلات کشاورزی پنجاب نصب شده است. این درخت با ۳۰۹.۸۳ متر مربع سطح پنل خورشیدی، توسط پژوهشکده مرکزی مهندسی مکانیک بخشی از شورای تحقیقات علمی و صنعتی دولت ساخته شده است و ظرفیت تولید ۵۳.۶ کیلووات بر ثانیه را دارد. این سازه می‌تواند روزانه ۱۶۰ تا ۲۰۰ کیلووات ساعت نیرو تولید کند.

آژانس توسعه انرژی‌های نو و تجدیدپذیر اوتار پرادش در راستای تعمیم این موفقیت به سراسر ایالت، مناقصه‌ای را برای تأمین و نصب این سیستم‌ها در ۱۶ شهر خورشیدی پیشنهادی صادر کرده است.

درختان خورشیدی؛ راهکار ایالت هندی برای روشنایی

کد خبر 678886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.