فیلم‌های طنز، صدرنشین سینمای ایران

یک منتقد سینما گفت: طبیعی است که تا پایان فصل تابستان و به‌واسطه ایام محرم وصفر، فروش فیلم‌های طنز، کاهش محسوسی داشته باشد و این در حالی است که با بازشدن مدارس، دانشگاه‌ها و شرایط آب و هوایی نیمه دوم سال، استقبال از فیلم‌های سینمایی کاهش یابد.

سیدمهدی سجادزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در حال‌حاضر وبه دلیل قرارگرفتن در ایام محرم و بعدازآن ماه صفر، اربعین و رحلت پیامبرگرامی اسلام (ص)، طبیعی است که با رکود سینمای ایران در حوزه اکران فیلم‌ها به‌ویژه فیلم‌هایی که با موضوعات طنز و شاد هستند، مواجه باشیم.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری، اکران فیلم‌های طنز ازجمله فیلم فسیل، باعث شده در سینمای ایران فقط به لحاظ مالی تغییراتی را شاهد باشیم.

این منتقد سینما، تصریح کرد: سینمای اجتماعی، طی یکی دو سال گذشته به علت سیاست‌گذاری‌های کلان که از سوی سازمان سینمایی انجام‌شده باقیمانده آثار تولیدشده در دولت قبل هستند که شاید آخرین اکران‌هایی باشند که به‌نوعی دارای وجاهت نقد و مابقی فیلم‌ها با درون‌مایه طنز و شاد هستند که به‌طور عمده، فاقد ارزش نقد است.

وی با اشاره به اینکه ذائقه مخاطب ایرانی، انتخاب فیلم‌های سینمایی شاد و طنزگونه است، گفت: در دولت سیزدهم، علیرغم سیاست‌گذاری‌هایی که در خصوص فیلم‌های ارزشی شد، آن‌چنان‌که انتظار می‌رود استقبال لازم تاکنون صورت نگرفته است.

سجادزاده، ادامه داد: بعد از گذشت دوسال از عمر دولت سیزدهم و سیاست‌هایی که در این مدت اجرا شد انتظار می‌رود آثار شاد و مبتذل حذف و آثار فاخر در حوزه دفاع‌مقدس و انقلاب‌اسلامی را در سینماها داشته باشیم، این در حالی است که در، همچنان روی همان پاشنه فیلم‌های طنز و فاقد ارزش می‌چرخد و با صدرنشینی این‌گونه فیلم‌ها شاهد رخ‌دادن اتفاقات مثبتی در این عرصه نیستیم.

وی در ادامه بیان کرد: طبیعی است که تا پایان فصل تابستان و به‌واسطه ایام محرم وصفر، فروش فیلم‌های طنز، کاهش محسوسی داشته باشد و این در حالی است که با بازشدن مدارس، دانشگاه‌ها و شرایط آب و هوایی نیمه دوم سال، استقبال از فیلم‌های سینمایی کاهش یابد.

این منتقد سینما تأکید کرد: به‌طورکلی، برنده نیم سال اول ۱۴۰۲، آثار طنز هستند و به‌طور مشخص شاهد بودیم فیلم «فسیل» که رکوردهای زیادی را شکسته، با احتساب تعداد مخاطبینی که داشته است، جزو پنج فیلم اول تاریخ سینمای ایران قرارگرفته است.

وی ادامه داد: همین امر؛ حاوی پیام‌هایی است که سیاست‌گذاران باید به آن توجه جدی داشته باشند چراکه نشان می‌دهد به‌واسطه موضوع شاد و طنزگونه این دسته از فیلم‌ها، بیشتر مورد استقبال مردم قرارگرفته‌اند.

سجادزاده به فقدان سینمای کودک در ایام تابستان سال‌جاری اشاره کرد و افزود: سینمای کودک در ایام تابستان امسال با استقبال خوبی مواجه نشد و نتایج مثبتی را در این حوزه شاهد نبودیم، این در حالی است که امیدواریم با برگزاری جشنواره فیلم کودک ونوجوان اصفهان که مهرماه سال جاری برگزار می‌گردد، شاهد تغییراتی در این عرصه باشیم.

کد خبر 678867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.