خبرنگاران و گزارشگران همواره با «روایت اول» از خبر مشکل دارند

قائم‌مقام وزارت میراث فرهنگی نوشت: خبرنگاران و گزارشگران همواره با «روایت اول» از خبر همچنان مشکل دارند. محدودیت‌ها و ملاحظات درست امنیتی از یک سو و احتمال نفوذ عناصر بیگانه از سوی دیگر مرز اطلاع رسانی همراه با رعایت مصالح و منافع ملی را بس دشوار می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی دارابی در صفحه خود در اینستاگرام نوشت: «با گرامی داشت یاد شهید محمود صارمی خبرنگارایرنا در افغانستان که به همراه ٨نفر از دیپلمات‌های کشور درسال٧٧ به دست طالبان به شهادت رسیدند از آن سال ۱۷ مرداد را «روز خبرنگار» نامیده‌اند.

از جمله کارهای پرخطر و از مشاغل حساس «خبرنگاری» و کار در رسانه است. خبرنگاران، اهالی مطبوعات و رسانه‌ها از «امنیت شغلی» لازم باید برخوردار باشند.

بارها گفته ام و نوشته ام «کار در رسانه راه رفتن در میدان مین گذاری شده است».

با این همه پاره‌ای چالش‌ها و موانع جدی در نظام رسانه‌ای کشور وجود دارد؛

۱. خبرنگاران و گزارشگران همواره با «روایت اول» از خبر همچنان مشکل دارند.

خبرنگاران و گزارشگران همواره با «روایت اول» از خبر مشکل دارند

محدودیت‌ها و ملاحظات درست امنیتی از یک سو و احتمال نفوذ عناصر بیگانه از سوی دیگر مرز اطلاع رسانی همراه با رعایت مصالح و منافع ملی را بس دشوار می‌کند. چاره اندیشی برای این معضل درعصررسانه یک ضرورت فوری هست.

۲. انجمن‌های صنفی *کار بلد، حرفه‌ای و مقتدر که از حقوق رسانه‌ها فارغ از دغدغه‌های جناحی و سیاسی دفاع نمایند نیز از جمله نظام مسائل حوزه رسانه‌ها و مطبوعات است. رسانه‌ها ازخودشان باید ملجاء وپناه داشته باشند.

۳. قدرت‌گیری رسانه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی نوین رقابت نفس گیری را با رسانه‌های سنتی (دیداری، شنیداری، مکتوب) به نفع خود را رقم زده است. سرعت، چالاکی، تنوع در پیام‌ها، کاربران گسترده، … را در خدمت خود گرفته است و اگر این رقابت مرزهای آن روشن و شفاف تعریف نشود موجب اختلال در نظام رسانه‌ای و در دراز مدت کاهش نفوذ و اعتبار رسانه‌ها را به دنبال خواهد داشت. " اعتبارواعتماد"سرمایه رسانه هاهستند. صیانت ازهردو خطیروبس حیاتی

است. ۴. اخلاق، صداقت، راستگویی، امانت داری، حرفه‌ای بودن و بهره‌مند بودن اصحاب رسانه از دانش و تخصص لازم از یک سو، پرسشگری و نظارت عمومی، و … به اصلاح حکمرانی و مدیریت کشور از «بایسته‌های امروز خبرنگاران گزارشگران و به طور کلی اصحاب رسانه» است.

خدا قوت به مردان و زنان پرتلاش و با ایمان عرصه خبر و رسانه می‌گویم. وروزخبرنگار رابه همه اهالی رسانه‌ها ومطبوعات تبریک عرض می‌نمایم.»

کد خبر 678765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.