برگزاری نمایشگاه «طوفان البکاء» در اصفهان

رئیس حوزه هنری استان اصفهان گفت: با الهام از کتاب چهل طوفان نمایشگاه «طوفان البکاء» در گالری سعدی اصفهان برگزار می‌شود.

احمد نوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در گستره کتاب‌های منتشرشده مرتبط با فرهنگ عاشورا، یکی از ذخایر نفیس که در حوزه متون مذهبی به‌ویژه در حوزه هنرهای تجسمی سرآمد و نامدار است، کتاب طوفان‌البکاء است. این کتاب که در سال ۱۳۹۰ با نام چهل طوفان، به کوشش علی بوذری، از سوی انتشارات مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، در قطع رحلی و با ۴۶۴ صفحه منتشر شد، به بررسی نویسنده، متون و تصویرگران تصاویر چاپ سنگی کتاب طوفان‌البکاء فی مقاتل‌الشهدا می‌پردازد. ۴۰ طوفان یا همان طوفان‌البکاء، به‌واقع، یکی از ذخایر بزرگ فرهنگی و هنری ایرانیان در دوره قاجار است.

وی افزود: تصاویر کتاب طوفان‌البکاء، به قلم طراحان چیره‌دست دوره قاجار تصویرگری شده که از مهم‌ترین اسناد تصویری چاپ سنگی در ایران به‌حساب می‌آیند. علی بوذری در صفحه ۵۳ کتاب چهل طوفان نوشته است که «طوفان‌البکاء از کتاب‌های معروف و محبوب دوره قاجار است که به کرّات، به شکل مصور و [یا] بدون تصویر، به شیوه سربی و سنگی به چاپ رسیده است. این چاپ‌های گوناگون نشان از علاقه مخاطبان به روایات مذهبی، به‌ویژه داستان حماسی کربلا و شهادت امام حسین (ع) است؛ روایتی که در تاروپود زندگی و باورهای مردمان آن دوره رسوخ کرده بود و در تمام شعائر زندگی حضور داشت. علاوه بر علاقه مخاطبان و خریداران، اعتقاد مذهبی پدیدآورندگان کتاب‌ها نیز دلیلی بر چاپ‌های بی‌شمار این کتاب است؛ چراکه به نظر می‌رسد هر ناشر، کاتب یا تصویرگری تمایل داشته حداقل یک‌بار در بازسازی این حماسه ماندگار سهیم باشند. به شکلی که برخی تصویرگران بیش از ۱۰ بار در طول عمر کاری خود و برخی نیز چندین بار در طی یک سال، به تصویرگری این کتاب دست زده‌اند.»

رئیس حوزه هنری استان اصفهان تصریح کرد: ازاین‌رو حوزه هنری استان اصفهان به مناسبت ایام سوگواری امام حسین (ع)، نمایشگاه گروهی چیدمان و تصویرگری‌های کتاب «طوفان البکاء» را همراه با نمایشگاه تصویرسازی‌های عاشورایی برگزار می‌کند.

برگزاری نمایشگاه «طوفان البکاء» در اصفهان

وی ادامه داد: در این نمایشگاه بیش از ۳۰ اثر که از کتاب طوفان البکاء الهام گرفته‌شده است بر روی پارچه چاپ شده‌اند که همراه با چهار چیدمان ارائه می‌شوند.

نوری افزود: آثار تصویرسازی‌های عاشورایی هاجر سلیمی نمین با همین سبک چاپ سنگی و با موضوع امام حسین (ع) به چاپ رسیده‌اند و در کنار این نمایشگاه به نمایش درمی‌آیند.

رئیس حوزه هنری استان اصفهان اضافه کرد: این نمایشگاه از روز پنج‌شنبه نوزدهم مردادماه تا روز چهارشنبه پانزدهم شهریورماه در مجموعه گالری‌های سعدی (بوستان، گلستان، تماشا و نقطه) به نمایش درمی‌آیند.

به گزارش ایمنا، کتاب طوفان‌البکاء فی مقاتل‌الشهدا را میرزا محمدابراهیم جوهری، فرزند محمدباقر نوشته است. او از ادیبان و شاعران مرثیه‌سرای قرن سیزدهم بوده. تاریخ تولد جوهری مشخص نیست و برخی از پژوهشگران، زادگاه او را هرات و برخی دیگر، مرو می‌دانند. محمدابراهیم جوهری مدتی در هرات و نجف و شهرهای گوناگون بوده و سپس به قزوین می‌رود. در آنجا حکمت و فلسفه را از سیدحسن قزوینی، معروف به میرحَسنا و فقه و اصول و کلام و تفسیر را از ملامحمد ملائکه برغانی و سیدحسین قزوینی، معروف به میرحُسینا می‌آموزد و به درجه اجتهاد می‌رسد. مدتی نیز در کربلا از آقاباقر بهبهانی دانش می‌آموزد و در قزوین، کرسی تدریس به او اعطا می‌شود. جوهری پس از فتوای سیدمحمد مجاهد در سال ۱۲۴۲ قمری در جهاد ایرانیان با روس‌ها شرکت می‌کند.

محمدابراهیم جوهری حدود شش سال در دربار رکن‌الدوله حاکم قزوین به مداحی ائمه مشغول بوده و لقب افصح‌الشعرا را دریافت می‌کند. سپس به اصفهان مهاجرت می‌کند و نزد سیدمحمدباقر شفتی می‌رود. او سرانجام در سال ۱۲۵۳ ق مری درگذشت و در گورستان آب‌بخشان اصفهان به خاک سپرده شد.

کد خبر 678737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد روستائی قلعه نوی IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    0 0
    با سلام و احترام بارک الله به ابتکار شما که این نمایشگاه را راه اندازی کردید.اصفهان با وجود شما اصفهان خواهد ماند.السلام علی الحسین و علی علی ابن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین و علی عشاق الحسین و علی دم زنندگان نام و یاد حسین