تدابیری برای پیوند مردم با خیابان‌ها در شهرهای جهان

خیابان‌ها مهم‌ترین فضاهای عمومی شهری به‌شمار می‌رود، چراکه شهروندان همه‌روزه در حال عبور و مرور هستند و به همین دلیل، طراحی این مکان‌ها برای پیوند هرچه بیشتر مردم با شهرها، بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بسیاری از مردم جهان کیفیت شهرها را بر اساس خیابان‌های آن‌ها ارزیابی می‌کنند زیرا بیشترین تردد روزانه شهرنشینان از طریق آن‌ها انجام می‌شود و در نتیجه، نحوه طراحی این فضاهای عمومی می‌تواند کاهش یا افزایش حس امنیت و ایمنی را برای مردم به دنبال داشته باشد. علاوه بر این، خیابان‌ها فضاهایی برای ایجاد ارتباط میان مناطق مختلف محسوب می‌شود و به همین دلیل، طراحی آن‌ها بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند کیفیت برقراری تعاملات محله‌های مختلف را تحت تأثیر قرار دهد. در ادامه به معرفی تدابیری می‌پردازیم که می‌تواند به ایجاد خیابان‌هایی پرشور و با قابلیت پیوند شهروندان با محیط زندگی خود منجر شود.

ایجاد مناطقی با کاربری چندمنظوره

تلفیق مناطق مسکونی، اداری و تجاری مانند کافه‌ها، رستوران‌ها و فروشگاه‌ها می‌تواند به جذب شهرنشینان به حضور در فضاهای عمومی محل سکونت خود نقش مهمی ایفا کند و همین امر به ایجاد خیابان‌هایی امن‌تر و پرشورتر منجر شود. ایجاد تنوع در کاربری خیابان‌ها به توسعه فعالیت‌های بیشتر برای افزایش امنیت فضاهای عمومی کمک می‌کند، چراکه هرچه تعداد افراد در خیابان‌ها بیشتر باشد، انگیزه مردم برای ارتکاب جرم کاهش پیدا می‌کند. البته ایجاد تنوع در فضاهای عمومی، به‌ویژه خیابان‌ها، مستلزم افزایش فعالیت‌ها در تمام طول شبانه‌روز است، چراکه تأمین امنیت در ساعات روشن روز نمی‌تواند تأثیری در ایجاد حس امنیت میان مردم طی تاریکی شب داشته باشد. طراحی فضاهای عمومی به‌گونه‌ای که حضور مدوام شهروندان را در کنار یکدیگر به دنبال داشته باشد نیز نقش مهمی در افزایش امنیت در آن‌ها ایفا می‌کند.

شهر وین اتریش به دلیل نوع طراحی دوستدار زن خود که شامل پیاده‌راه‌هایی با دید باز و روشنایی سراسری می‌شود، به عنوان شهری امن شناخته می‌شود که توانسته است نیاز مختلف کاربرهای خود را برطرف کند. سوپربلاک‌های بارسلونا نیز که با عنوان "شهرک‌های خودکفا" در دنیا معروف شده‌اند، نمونه بارز و موفق مناطق چندمنظوره است که تمام تسهیلات مورد نیاز برای شهروندان را تنها در فاصله ۱۰ دقیقه پیاده‌روی مهیا می‌کند.

تدابیری برای پیوند مردم با خیابان‌ها در شهرهای جهان

فعال‌سازی نمای سازه‌ها

بدیهی است که ایجاد ارتباط بین بخش‌های زمینی سازه‌ها، پیاده‌روها و خیابان‌ها به افزایش جذابیت خیابان‌ها و حس امنیت هنگام حضور در آن‌ها کمک می‌کند. بدون شک، هرچه ظاهر خیابان‌ها جذاب‌تر باشد، شهروندان رغبت بیشتری به حضور در آن‌ها دارند که این امر به سهم خود می‌تواند به افزایش امنیت در این فضاهای عمومی بسیار مهم منجر شود. جین جیکوبز، از طراحان شهری برجسته کانادایی-آمریکایی، بر این باور است که رابطه میان مردم و خیابان‌ها می‌تواند درک آن‌ها را از شهرهای محل سکونت خود تحت تأثیر قرار دهد و میزان کاربری فضاهای عمومی یک شهر را به تصویر بکشد.

خیابان Rue Mouffetard، منطقه به‌جا مانده از قرون وسطی در پاریس که ترکیبی از فروشگاه‌های بین‌المللی و سنتی فرانسوی است، با جذابیت ظاهری خود توانسته گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب کند. این خیابان از قدیمی‌ترین نقاط پایتخت فرانسه به شمار می‌رود که به ادعای مورخان در قرن دوازدهم به عنوان جاده‌ای رومی احداث شد. امروزه پیاده‌راه Rue Mouffetard یکی از عجایب دنیا محسوب می‌شود که با سنگفرش‌های شگفت‌انگیز خود، قدم زدن را برای عابران پیاده حین تماشای فروشگاه‌های مجلل، کافه‌های دنج و زیبا، رستوران‌ها و مراکز تفریحی لذت‌بخش می‌کند. جالب است بدانید که ارنست همینگوی، از نویسندگان برتر معاصر ایالات متحده آمریکا در رمان معروف و محبوب خود به نام «خورشید همچنان می‌دمد» چندین بار نام پیاده‌راه Rue Mouffetard را آورده است.

تدابیری برای پیوند مردم با خیابان‌ها در شهرهای جهان

بعد اجتماعی و سرزندگی شهری

خیابان‌ها به عنوان فضاهایی که مردم را گرد هم می‌آورد، بعد اجتماعی زندگی شهری را تحت تأثیر قرار می‌دهد که این امر به سهم خود در افزایش یا کاهش کیفیت زندگی شهری نقش مهمی ایفا می‌کند. خیابان‌هایی با قابلیت دسترسی بالا، میدان‌ها، پارک‌ها، پیاده‌روها، مسیرهای دوچرخه‌سواری و مبلمان شهری هر یک به نحوی برقراری ارتباطات میان شهروندان و محیط‌های اطراف خود را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به ایجاد حس مثبت در استفاده از فضاها و افزایش سرزندگی شهری منجر می‌شود. مدیران در طراحی شهرها نه‌تنها باید خیابان‌هایی با بیشترین کیفیت را طراحی کنند، بلکه باید زمینه را برای پیوند هرچه بیشتر ساکنان مناطق محروم با مراکز شهر از طریق خیابان‌ها فراهم بیاورند.

مقامات شیکاگو، بسیاری از معابر شهر را به مکان‌هایی برای نصب آثار هنری تبدیل کردند تا مردم برای تماشای این آثار در آنجا گرد هم بیایند و به معاشرت با یکدیگر بپردازند.

در بروکلین، یکی از قدیمی‌ترین بخش‌های شهر نیویورک همچنین پرجمعیت‌ترین منطقه در کلان‌شهر نیویورک، پروژه‌ای به نام «روشنایی‌های خاموش» هنرمندان را دور هم جمع کرد تا به ایجاد دروازه‌هایی زیبا در قسمت ورودی زیرگذرهای تاریک بپردازند. این اقدام باعث زیبایی بی‌نظیر شهر شد و علاوه بر این امنیت کودکان مدرسه‌ای را در زمان عبور از فضاهای تاریک افزایش داد. شهروندان نیز که پیش از این، علاقه‌ای به گذر از این منطقه نداشتند، اکنون برای تماشای زیبایی‌های منطقه و حضور در کنار سایر شهروندان، این مسیر را انتخاب می‌کنند.

نصب سیستم‌های روشنایی باکیفیت

نصب سیستم‌های روشنایی با کیفیت و شهروند-محور در ایجاد حس امنیت میان مردم هنگام حضور در بیرون از منزل در تاریکی شب نقش مهمی ایفا می‌کند و آن‌ها را به گرد هم آمدن در فضاهای عمومی سوق می‌دهد. وجود سیستم‌های روشنایی کارآمد در پیاده‌راه‌ها، مسیرهای دوچرخه‌سواری و فضاهای سبز در حضور مردم در آن‌ها بسیار اثربخش است که این امر به سهم خود می‌تواند سلامت جسمی و روانی آن‌ها را بهبود بخشد.

مدیران لس‌آنجلس با نصب سیستم‌های روشنایی جدید در سراسر شهر، کیفیت زیرساخت‌های عمومی در مناطق محروم را ارتقا بخشیده‌اند و زیست‌پذیری آن‌ها را افزایش داده‌اند. مقامات لس‌آنجلس از تیرک‌های فلزی سبز با لامپ‌های رنگارنگ در پیاده‌راه‌های جدید شهر نیز استفاده کرده‌اند و سایبان‌های بزرگی را بر نیمکت‌های زیر این سیستم‌های روشنایی نصب کرده‌اند تا شهروندان بتوانند با خیال راحت زمان را سپری کنند.

تدابیری برای پیوند مردم با خیابان‌ها در شهرهای جهان

رونق اقتصاد محلی

بدیهی است که وجود فضاهای عمومی باکیفیت در شهرها نه‌تنها به افزایش گرایش مردم به انجام فعالیت‌های جسمی و برقراری ارتباط با دیگران کمک می‌کند، بلکه می‌تواند تقویت اقتصاد محلی را نیز به دنبال داشته باشد. در واقع هرچه حضور مردم در فضاهای بیرون از منزل بیشتر باشد، احتمال بازدید مردم از مراکز تجاری نیز بیشتر می‌شود که این امر به سهم خود در افزایش خرید و فروش‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند.

شهر فنلاندی ییواسکولا به منظور حمایت از مشاغل کوچک، پروژه‌ای را برنامه‌ریزی کرد که به صاحبان مغازه‌ها کمک می‌کرد تا جذابیت فروشگاه‌های خود را افزایش دهند. مقامات شهر ییواسکولا معیاری را توسعه دادند که با استفاده از آن عوامل تأثیرگذار در جذابیت فروشگاه‌ها افرایش پیدا می‌کرد؛ این مولفه‌ها شامل پنجره‌ها، روشنایی، ایمنی و دسترسی و ویژگی‌های ظاهری بود. برای انجام این کار، شهرداری در مجموع ۱۵۰۰ کسب‌وکار از جمله تمام مغازه‌های مرکز شهر را از نظر ظاهری جذاب‌تر کرد و به این ترتیب حضور بیشتر شهروندان را در این مناطق رقم زد.

تدابیری برای پیوند مردم با خیابان‌ها در شهرهای جهان

افزایش فضاهای سبز

وجود فضاهای سبز نه‌تنها در بهبود کیفیت هوا و تغییرات اقلیمی نقش مهمی ایفا می‌کند، بلکه جذب مردم به حضور در بیرون از منزل را به دنبال دارد که این امر به سهم خود می‌تواند کیفیت ارتباطات میان شهروندان با محیط اطراف خود را تحت تأثیر قرار دهد. امروزه به دنبال افزایش جمعیت شهرها و کمبود فضا برای توسعه پارک‌ها، دسترسی مردم به این مکان‌های مهم بسیار کاهش پیدا کرده است که البته مدیران می‌توانند از طریق افزایش درختان شهری و بوته‌های کوچک خیابانی این کمبود را تا حد زیادی جبران کنند.

دانمارک هفت هکتار خیابان با پوشش آسفالتی کپنهاگ را به فضای سبز تبدیل کرده و هدف خود از این اقدام را تقویت تنوع زیستی اعلام کرده است. ۲۴ پروژه شهروند_محور دیگر نیز به منظور ایجاد مناطق شهری سبزتر در این شهر رقم خورده است که رضایت کامل شهروندان را به همراه داشته است.

تدابیری برای پیوند مردم با خیابان‌ها در شهرهای جهان

بهبود هویت محلی

اگرچه مراکز تجاری و فروشگاه‌های بزرگ در رونق اقتصادی یک منطقه نقش مهمی ایفا می‌کند، با این حال اغلب مناطق شهری از فضای کافی برای میزبانی آن‌ها برخوردار نیست. فضاهای عمومی باید به‌گونه‌ای طراحی شود که زمینه را برای فعالیت هرچه بیشتر کسب‌وکارهای کوچک فراهم بیاورد تا به دنبال آن، هویت محلی بهبود بیابد. کسب‌وکارهای کوچک تأثیراتی درازمدت را در بهبود معیشت شهروندان به دنبال دارد، ضمن این‌که می‌تواند هویت یک شهر را به‌طور قابل‌توجهی تحت تأثیر قرار دهد. توجه به پویایی اجتماعی و ویژگی‌های فرهنگی هر منطقه در طراحی شهری بسیار حائز اهمیت است و به تقویت ارتباطات میان مردم و محیط زندگی خود کمک زیادی می‌کند.

توسعه فضاهایی با مقیاس انسانی

بدیهی است که طراحی شهرها و خیابان‌هایی با بیشترین تمرکز بر وجود سازه‌ها می‌تواند سلامت انسان‌ها را به طور منفی تحت تأثیر قرار دهد زیرا فضا را برای حضور مردم در بیرون از منزل، انجام فعالیت‌های جسمی و برقراری ارتباط با دیگران به حداقل می‌رساند. یان گل، معمار پرآوازه دانمارکی، چنین استدلال کرده است که مردم رغبت بیشتری به حرکت با سرعت بالا در خیابان‌ها و سایر فضاهای عمومی دارند و اغلب از قدم زدن‌های آهسته در معابر و مکان‌هایی با بیشترین تراکم جلوگیری می‌کنند. توسعه فضاهایی با مقیاس انسانی تأثیرات مثبت بی‌شماری بر درک مردم از فضاهای عمومی به جا می‌گذارد و این حس را در آن‌ها تقویت می‌کند که مردم از اولویت بالایی برای طراحی شهری در میان برنامه‌ریزان برخوردار بوده‌اند.

تدابیری برای پیوند مردم با خیابان‌ها در شهرهای جهان

توسعه خیابان‌ها کامل

خیابان‌های کامل به معابری اشاره دارد که در آن‌ها تمام کاربران شامل رانندگان خودروها، دوچرخه‌سواران، عابران پیاده و کاربران وسایل نقلیه عمومی می‌توانند با ایمنی کامل در مسیرهای مشخص شده برای هر یک تردد کنند. در این خیابان‌ها وجود پیاده‌روهای باکیفیت، زیرساخت‌های مخصوص دوچرخه‌سواری، مبلمان شهری و تابلوهای راهنمایی و رانندگی برای تمام کاربران جایگاه ویژه‌ای دارد و می‌تواند حس ایمنی را برای تمام افراد در حال عبور و مرور در این خیابان‌ها تقویت کند.

کد خبر 678659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.