تاثیر خشونت خانگی بر بروز رفتارهای ناهنجار در جامعه

روانکاو و روان‌درمانگر تحلیلی گفت: خشونت در خانواده نه‌تنها باعث محرومیت از حقوق انسانی‌ فرد می‌شود، بلکه بر حقوق و روابط اجتماعی آنها در جامعه تأثیر دارد، همچنین باعث بروز رفتارهای اجتماعی ناهنجار در جامعه می‌شود.

میترا نوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص خشونت علیه زنان اظهار کرد: اشکال مختلف خشونت به عنوان معضل اجتماعی رو به رشد شناخته می‌شود، محققان معتقد هستند برخلاف پرخاشگری در جانوران که جنبه غریزی دارد و بیشتر در خدمت بقای نوع بوده، خشونت در انسان یادگرفتنی است و بر اساس منافعی که برای بقای بشر دارد، توجیه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه بیشتر افراد رفتار خشونت‌آمیزی را نسبت به اعضای خانواده خود مرتکب می‌شوند، افزود: گروه‌هایی که در خانواده‌ها بیشتر در معرض خشونت قرار می‌گیرند، زنان، کودکان و سالمندان هستند.

این روانکاو تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که خشونت خانوادگی را از خشونت اجتماعی مجزا می‌کند، زیرساخت روابط خشونتی بین افراد در خانواده‌ها یعنی علاقه و محبت است، در واقع افراد خانواده به نحوی به یکدیگر علاقه دارند و امکان قطع رابطه بین آنها نیست یا بسیار سخت است و از طرف دیگر امکان قطع خشونت نیز وجود ندارد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال فردی که در برابر کودک خود رفتار خشونت‌آمیزی دارد، با این حال که فرزند خود را دوست دارد و امکان قطع رابطه نیز وجود ندارد، یا زنی که مورد خشونت و آزار همسرش قرار می‌گیرد، اگرچه می‌توان گفت بستر ارتباط آنها محبت و علاقه نیست، اما این رابطه به‌طور معمول ادامه‌دار است و برای قطع ارتباط نیز مشکلاتی وجود دارد.

نوری تصریح کرد: در جامعه با زنان زیادی مواجه هستیم که مورد خشونت و آزار قرار می‌گیرند، اما اعلام می‌کنند که از این شرایط راضی هستند و از اصطلاحاتی تحت عنوان "سوختن و ساختن" استفاده می‌کنند که این مهم به دلیل آگاهی نداشتن زنان نسبت به حقوق خود است.

وی گفت: خشونت در خانواده میان اعضای ضعیف صورت می‌گیرد و نه‌تنها باعث محرومیت آنها از حقوق انسانی خود می‌شود، بلکه بر حقوق و روابط اجتماعی آنها در جامعه نیز تأثیر دارد و باعث بروز رفتارهای اجتماعی ناهنجار در جامعه می‌شود، به عنوان مثال مادری که مورد خشونت و آزار قرار می‌گیرد، ابتدا نمی‌تواند با اعضای خانواده به خصوص با فرزندان خود ارتباط خوبی داشته باشد و فرزندان نیز نمی‌توانند یک محیط امن را تجربه کنند، در جامعه گسترده‌تر نیز این مادر برای برقراری ارتباط دچار مشکل خواهد شد، کودکی که در خانه یا در محیط بیرونی مورد خشونت و آزار قرار می‌گیرد نیز نمی‌تواند روابط سالم و درستی را تجربه کند.

این روانکاو در خصوص دلایل تشدید خشونت‌های خانگی خاطرنشان کرد: زندگی در دنیای امروز به دلیل تغییرات فناوری و منطبق شدن با روند شهرنشینی و صنعتی، مستلزم تحمل فشارهای اجتماعی زیادی است؛ گاهی عواملی مانند مشکلات اقتصادی، نداشتن آگاهی و سطح فرهنگ یا سواد پایین افراد را در مقابل تغییرات آسیب‌پذیر می‌کند و مجموع این عوامل، توانایی افراد را برای سازش با شرایط تازه زندگی تحلیل می‌برد و پیامد این وضع بروز پاسخ‌های ناهنجاری بوده که تعدد و تنوع آن روزبه‌روز در حال افزایش است.

کد خبر 678635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.