تاکید بر افزایش همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و سوریه

وزیر صمت ایران و وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه در نشستی بر رفع مشکلات و تقویت ارتباطات جهت توسعه سرمایه‌گذاری‌ها و افزایش همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان دو کشور، تاکید کردند.

به گزارش ایمنا و به نقل از صدا و سیما، عباس علی‌آبادی در نشست با «محمد سامر الخلیل» وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه و تیم همراه، با اشاره به اینکه ۱۲ سال همکاری با سوریه، ارتباط‌مان با کشور را بسیار عمیق کرده است، اظهار کرد: ساخت طرح‌های بزرگ برق در کشور سوریه، شاهد خوبی است که نشان می‌دهد دو کشور می‌توانند در زمینه‌های مختلف صنعتی و تجاری، همکاری خوبی را با همدیگر داشته باشند.

وی با اشاره به توانمندی‌های بالای وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه در حوزه اقتصاد و دیپلماسی، افزود: روابط سیاسی ایران و سوریه، از سال‌ها پیش تا امروز در بالاترین سطح همکاری بوده و مطمئنم شما می‌توانید در بهبود ارتباطات، توسعه روابط و تعمیق آن‌ها بین دو کشور، درحوزه‌های اقتصادی و تجاری بیشتر از گذشته نقش آفرینی کنید.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران با تاکید مجدد بر اینکه در بخش ساخت نیروگاه، کارهای بزرگ و خوبی بین دو کشور انجام شده، اما هنوز سطح ارتباطات تجاری و صنعتی ایران و سوریه در قیاس با عمق روابط دیپلماتیک و برادرانه دو کشور، فاصله زیادی دارد، ادامه داد: در سفر آقای رئیسی به کشور سوریه و دیدار با بشار اسد، میزان جدیت رؤسای جمهور ایران و سوریه برای عمق بخشیدن به روابط تجاری و صنعتی دو کشور بسیار بالا و جدی بود.
وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که نهایی شدن برخی اقدامات در دست مذاکره، باعث بهبود وضعیت روابط دو کشور بهبود و تجار و بازرگان دو کشور در فضای بهتر به سمت تعمیق روابط تجاری و اقتصادی میان دو کشور حرکت کنند.
علی‌آبادی با تاکید بر اینکه انخاذ رویکرد تجاری در مذاکرات، منجر به رقم خوردن یک همکاری و کسب و کار میان طرفین می‌شود، گفت: در سال‌های پیش سرمایه‌گذاری وسیعی در برخی حوزه‌های صنعتی به‌صورت مشترک در سوریه انجام شده و در سال‌های جنگ متوقف شده است. مطمئناً عملیاتی شدن مجدد این ظرفیت بزرگ در کشور سوریه که امروز در آستانه طلوع است، می‌تواند اتفاق بزرگی محسوب شود.
وی بار دیگر به این موضوع اشاره کرد که وزارت صمت ایران با تمام امکانات و سرمایه‌های خود که بسیار وسیع هستند، می‌تواند در اجرای طرح‌های مختلف و مشترک در کنار کشور سوریه باشد، ادامه داد: ایران می‌تواند در حوزه گردشگری و صنایع مرتبط با آن، خدمات فنی و مهندسی که در دوره جدید می‌تواند برای کشور سوریه مفید باشد، کالاهای ساختمانی، کالاهای پتروشیمی، مواد غذایی و تجهیزات کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی، تجهیزات الکتریکی، فولاد و سایر حوزه‌ها، همکاری مفیدی و سودمندی با کشور سوریه داشته باشد.

تلاش برای کاهش موانع برای افزایش فعالیت‌های تجاری میان دو کشور

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران اضافه کرد: تقویت مسیرهای حمل و نقل زمینی و ایجاد خطوط پروازی منظم، پایدار و روزانه، می‌تواند زمینه‌های کاهش هزینه‌های حمل و نقل میان دو کشور را ایجاد کرده تا تجار و بازرگان با علاقه‌مندی بیشتری به فعالیت تجاری و اقتصادی میان طرفین بپردازند.
وی ادامه داد: بحث مبادلات مالی و ارزی و تضامین بانکی، ایجاد بیمه و بانک مشترک و جایگزین کردن تجارت کالا به جای ارز و یا با ارزهای محلی که موضوع بسیار مهم است، از جمله موضوعاتی بوده که خوشبختانه راهکارهای لازم برای تقویت آن‌ها میان دو کشور ایجاد شده و آمادگی کاملی برای انجام اقدامات تکمیلی برای حل مشکلات موجود و تقویت این همکاری‌ها را داریم.
علی‌آبادی با اشاره به اینکه تلاش می‌کند تا تفاوت استاندارد کالاها بین دو کشور را کاهش دهد تا هیچ مانعی برای بازرگانان جهت تبادل کالا وجود نداشته باشد، گفت: انتظار دارم به‌زودی گزارش بسیار مطلوب تحولی در خصوص اقدامات اقتصادی و تجاری بین دو کشور، به رؤسای جمهور ارائه کرده و اعلام کنیم که در خصوص توسعه این مسائل قدم‌های بزرگی میان طرفین برداشته شده است.

تشویق شرکت‌های بزرگ ایران برای سرمایه‌گذاری در سوریه

در ادامه این نشست، «محمد سامر الخلیل» وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه با اشاره به حضور موفق و تأثیرگذار شرکت‌های ایرانی در این کشور که منبع آن دوستی و مودت بین کشورهای ایران و سوریه بوده و خواهد بود، گفت: شرکت‌های ایرانی نقش بسیار مهمی در طرح‌های درحال اجرا در کشور سوریه دارد که طرح‌های بسیار مهمی است و مطمئناً این طرح‌ها در آینده بزرگ‌تر و وسیع‌تر خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه در حوزه صنعت، زمینه‌های بسیاری برای همکاری میان طرفین وجود دارد، افزود: نیاز است شرکت‌های بزرگ ایران را برای سرمایه‌گذاری در سوریه تشویق کرد؛ شرکت‌هایی که در زمینه‌های مختلف می‌توانند با در کشورمان سرمایه‌گذاری کرده و آن‌ها را هم توسعه دهند.
وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه با تاکید بر اینکه کشور مطبوعش نیازمند فعالیت‌های شرکت‌های ایرانی است؛ اتفاقی که قطعاً برای هر دو طرف مهم و سودمند خواهد بود، اضافه کرد: در کشورمان و در سال‌های گذشته، امکانات موجود و زیرساخت‌های لازم (کارخانه) در زمینه تولید برخی محصولات آماده شده، اما خط‌های تولید آن متوقف شده است که این امکانات، زمینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایران هستند.
وی با اشاره به اینکه کشور سوریه با کشورهای عربی منطقه توافق‌نامه ارسال کالا بدون گمرکی را امضا کرده است، گفت: با توجه به این توافق‌نامه، اجرای پروژه‌ها برای تولیدات مشترک در کشور سوریه، یک هدف مهم و آن‌هم باز صادرات این محصولات به کشورهای عربی را به‌همراه خواهد داشت. بار دیگر تاکید می‌کنم که زمینه‌ها و حوزه‌های مختلف بسیاری برای سرمایه‌گذاری و همکاری اقتصادی و تجاری میان شرکت‌های ایرانی با کشور سوریه وجود دارد؛ فرصت‌هایی که برای طرفین بسیار مهم و سودمند خواهد بود.
سامر الخلیل با بیان اینکه در دیدار رؤسای جمهور ایران با سوریه، دو طرف در خصوص این موضوع با همدیگر گفتگو کردند، تاکید کرد: آقای بشار اسد از دکتر رئیسی درخواست کرد تا راه‌کار و راه‌حل منطقی برای رفع این مشکل پیشنهاد دهد. در این زمینه، در وزارت اقتصاد و تجارت خارجه سوریه هم پیشنهادات بسیاری را برای رسیدن به یک‌راهکار مشترک برای حل این مساله آماده کرده‌ایم که یکی از آن‌ها مشخص کردن یک سطح برای واردات لوازم و قطعات یدکی برای مونتاژ خودرو در سوریه بود.
وی با بیان اینکه حمایت کاملی را برای بازنگری جهت حل مشکلات و سرعت بخشیدن در امضای پروتکل الحاقی به توافق‌نامه تجارت آزاد میان دو کشور انجام می‌دهد، افزود: مطمئناً با امضای این پروتکل الحاقی و معافیت‌های گمرکی، همکاری و فعالیت تجاری و اقتصادی میان دو کشور را توسعه خواهد بخشید. وی در ادامه از وزیر صمت ایران درخواست کرد تا فهرستی از شرکت‌های ایرانی که خواستار سرمایه‌گذاری مستقیم یا مشارکتی در سوریه هستند را ارائه کند و تاکید کرد: مطمئناً همه توان خود را برای اعطای تسهیلات و انجام اقدامات لازم جهت اجرای پروژه‌های مدنظر شرکت‌های ایرانی در کشور سوریه، به‌کار خواهیم بست.
گفتنی است، «حسین اکبری» سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه، «بابک احمدی» سرپرست سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ای درو)، «مهدی ضیغمی» سرپرست و «فرزاد پیلتن» مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران، «محمدعلی تیموری» مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا و «علیمردان عظیمی» مدیرعامل ایران خودرو نیز در این نشست حضور داشتند.

کد خبر 678633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.