بختیار و یک توهم سابقه‌دار

شاپور بختیار، آخرین نخست‌وزیر حکومت پهلوی از جمله اولین افرادی بود که با خروج از ایران، وعده سقوط نظام جمهوری اسلامی را در شش ماه داد، وعده‌ای که بعد از آن به تواتر شنیده شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ۳۲ سال از سالروز مرگ شاپور بختیار، آخرین نخست‌وزیر حکومت پهلوی می‌گذرد، بختیار پانزدهم مردادماه سال ۷۰ در ویلای مسکونی‌اش در حومه پاریس پس از حدود ۱۲ سال عملیات علیه نظام جمهوری اسلامی به قتل رسید. دولت فرانسه به دنبال وقوع این حادثه ابتدا جمهوری اسلامی ایران را متهم به ترور بختیار کرد و حتی برنامه سفر میتران، رئیس جمهور وقت آن کشور به تهران نیز در پی این حادثه لغو شد، با این حال در مراحل بعد فرانسوی‌ها نتوانستند این اتهام را به اثبات برسانند.

بختیار و یک توهم سابقه‌دار

ملی‌گرای ضدّ ملت

شاپور بختیار آخرین تیر محمدرضا پهلوی برای فرونشاندن انقلاب مردم ایران بود زیرا پهلوی در روزهای اوج‌گیری انقلاب اسلامی، استفاده از یک چهره با رنگ و بوی به‌اصطلاح ملی و منش سیاسی و به‌ظاهر مخالف را تنها راه نجات از انقلاب می‌دانست، در صورتی که خلاف چهره ملی‌گرای بختیار و مخالف‌نمایی‌هایی که از خود بروز داد، روایات تاریخی از اقدامات مختلف بختیار علیه مردم ایران و انقلاب اسلامی حکایت می‌کند.

نخست‌وزیر بختیار از جانب محمدرضا پهلوی در روزهای آخر استقرارش در تهران یکی از حوادث مهم آن روزها است این اتفاق درست روز خروج شاه از کشور رقم خورد و پس از رأی اعتماد گرفتن دولت بختیار، شاه از کشور خارج شد اما کرسی نخست‌وزیری بختیار تنها ۳۷ روز دوام آورد، در این مدت او کوشید تا با کمک آمریکا، رژیم در حال مرگ پهلوی را نجات دهد.

بختیار و یک توهم سابقه‌دار

با سقوط رژیم پهلوی، شاپور بختیار پس از یک دوره اختفا در تهران، عازم فرانسه شد. بختیار در ۱۲ سال اقامت در فرانسه مورد حمایت کامل سرویس‌های اطلاعاتی غرب قرار داشت و با تغذیه کلان مالی فعالیت‌های توطئه‌گرانه علیه نظام نوپای ایران را از سر گرفت‌.

متوهمان سقوط

شاپور بختیار از جمله اولین افرادی بود که مانند دشمنان نظام جمهوری اسلامی مدام در توهم سقوط این نظام بود، آخرین نخست‌وزیر رژیم پهلوی، حتی قبل از فرار از ایران (در مدتی که مخفیانه زندگی می‌کرد) اقداماتی با صدور بیانیه و مصاحبه داشت و وقتی با کمک سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه از ایران گریخت، خود را نخست‌وزیر قانونی می‌دانست و حتی جلسات کابینه تشکیل می‌داد و در انتظار سقوط جمهوری اسلامی بود.

شاپور بختیار برای اولین بار در هاید پارک لندن در سال ۱۳۵۸ ادعا کرد که انقلاب اسلامی شش ماه دیگر سقوط خواهد کرد و در ادامه افزود: تاریخ ثبت خواهد کرد که انقلاب اسلامی سرنگون خواهد شد و ایران از این اوضاع بیرون خواهد آمد.

بختیار در تیرماه ۱۳۵۸ در پاریس اعلام کرد که یک جنبش مخالف علیه نظام نوپای جمهوری اسلامی راه‌اندازی کرده است و هدف خود را سرنگونی این نظام بیان کرد.

بختیار ابتدا روزنامه‌ای تأسیس کرد که بیانگر آرا و برنامه‌های تشکیلات تازه‌کارش در پاریس بود. این اقدامات نیاز به کمک‌های مالی داشت که به عقیده برخی افراد او از جانب افراد ثروتمند و فراری حامی شاه و حتی برخی کشورهای خارجی تأمین می‌شد، همچنین در اردیبهشت‌ماه ۱۳۵۹ «رادیو ایران» را راه‌اندازی کرد که این رادیو نیز از حمایت بعثی‌ها در عراق برخوردار بود.

مارک گازیوروسکی در کتاب کودتای ایرانی درباره بختیار می‌نویسد: «دولتش که فرو پاشید، رفت پنهان شد و بعد در تیرماه ۱۳۵۸ دوباره سروکله‌اش پیدا شد، در پاریس اعلام کرد جنبشی مخالف را رهبری خواهد کرد با هدف سرنگونی نظام اسلامی.» این ضدیت به کودتای نوژه کشید که بختیار در برنامه‌ریزی و تأمین مالی آن نقش مهم و مؤثری داشت.

مریم رجوی، رهبر سازمان منافقین نیر از جمله افرادی است که در سال‌های گذشته در سخنرانی‌های خوذ بارها وعده سرنگونی نظام اسلامی را داده و در راستای این توهم دیدارهایی را با سران کشورهای اروپایی داشته است.

جان بولتون، مشاور امنیتی رئیس‌جمهور آمریکا در نشست تیرماه سال ۹۶ منافقین در پاریس شرکت و سخنرانی کرد او نیز با توهم سقوط جمهوری اسلامی گفت: «نباید بگذاریم انقلاب اسلامی ایران به ۴۰ سالگی برسد! … جمهوری اسلامی سال ۲۰۱۹ را نخواهد دید و ما قبل از شروع ۲۰۱۹ در تهران جشن می‌گیریم.»

آخرین مورد در توهم سقوط نظام جمهوری، مربوط به اغتشاشات سال ۱۴۰۱ بود، گرچه جمعیت حاضر در خیابان‌ها زیاد نبود، اما چند نکته مهم این اغتشاشات از جمله خشونت بالا، شعارهای تند، حمایت سران برخی کشورهای غربی و آمریکا، حمایت بسیار گسترده رسانه‌ای و تصویرسازی شدید، شعارهای ساختارشکنانه و به‌کارگیری سلاح سرد و گرم توهم اغتشاشگران مبنی بر اینکه کار نظام تمام است را تقویت کرد.

گزارش از: ابوالفضل مدنی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 678579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.