نقش بارز گردشگری سلامت در توسعه صنعت پزشکی

در گردشگری سلامت فرد برای حفظ و تقویت سلامتی و برای رهایی از تنش‌های زندگی روزمره و تجدید قوا، بدون مداخله و نظارت پزشکی راهی سفر می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گسترش صنعت گردشگری علاوه بر نقش و تأثیر آن بر ابراز هویت ملی، موجب ارتقای ابعاد وسیع اقتصادی از جمله ایجاد فرصت‌های شغلی، درآمدزایی، کاهش فقر و گسترش عدالت اجتماعی و رفاه در جامعه می‌شود. در میان حوزه‌های مختلف گردشگری، گردشگری سلامت به دلیل قابلیت و مزیت‌های رقابتی از توجه زیادی برخوردار شده است. در گردشگری سلامت فرد برای حفظ و تقویت سلامتی و برای رهایی از تنش‌های زندگی روزمره و تجدید قوا، بدون مداخله و نظارت پزشکی راهی سفر می‌شود.

گردشگری سلامت و توریسم درمانی یکی از حوزه‌هایی است که می‌تواند نقشی به‌سزایی در راستای توسعه این صنعت ایفا کند و دامنه‌ای بسیار گسترده را شامل می‌شود. گردشگری پزشکی رایج‌ترین و حساس‌ترین زیر شاخه گردشگری سلامت است. این سفر عموماً برای درمان بیماری، انجام عمل جراحی یا چکاپ سلامت گردشگر در کلینیک‌ها و بیمارستان‌های کشوری با امکانات پزشکی بالا و هزینه‌های درمانی مناسب انجام می‌گیرد. گردشگری پزشکی یا گردشگری درمانی حساس‌ترین نوع گردشگری در بین تمام انواع گردشگری‌ها است زیرا به‌طور مستقیم با جان و سلامت گردشگر مرتبط است.

ترکیبی از عوامل متعدد موجب رشد صعودی گرایش مردم به مسافرت‌های پزشکی شده است که از جمله آن هزینه بالای زندگی در کشورهای صنعتی، آسان شدن مسافرت‌های بین‌المللی، اصلاح و بهبود سطح تکنولوژی و استاندارهای پزشکی در بسیاری از کشورهای جهان، است.

در برخی کشورها که سیستم خدمات درمانی عمومی متداول است، معمولاً زمان زیادی برای پاسخگویی به نیاز شهروندان صرف می‌شود و بیماران ناگزیرند مدت طولانی در انتظار رسیدگی به وضعیتشان باشند؛ شرایطی نظیر پیوند مفصل ران که در انگلستان و کانادا یک سال یا بیشتر باید در نوبت منتظر شد. البته در سنگاپور، تایلند، فیلیپین، یا بنگلور هند بیمار می‌تواند یک روز پس از ورود تحت مراقبت و درمان قرار گیرد.

بسیاری از کشورهای توریستی دنیا امروزه برای کسب درآمد، خدمات گردشگری درمانی ارائه می‌دهند و مطمئناً توانمندی یک کشور در علم پزشکی و خدمات درمانی برخلاف گردشگری تفریحی و ورزشی موضوعی نیست که تنها با ساخت‌وساز و صرف پول به‌دست آید. حضور پزشکان متبحر و با تجربه، سابقه علم پزشکی، وجود زیرساخت‌های درمانی و نظارتی، وجود بیمارستان‌ها و کلینیک‌های استاندارد، تجهیزات پزشکی کامل و به روز، همچنین وجود قوانین و نظارت‌های پزشکی جزو زیرساخت‌های مهم درمانی یک کشور به‌شمار می‌روند تا آن کشور بتواند در مرحله بعدی با ادغام خدمات اقامتی و گردشگری اقدام به فعالیت در زمینه گردشگری سلامت کند. قابل ذکر است که ایران دارای پیشینه پزشکی هزاران ساله است و همواره پزشکان ایرانی در سطح بین‌المللی شناخته شده بوده‌اند.

شهرک سلامت اصفهان نیز به موضوعات گردشگری اهمیت داده و توسعه جذب گردشگر سلامت یکی از برنامه‌های آینده این مرکز است. فاز نخست پروژه این مجموعه به ۳۶ کلینیک تخصصی و فوق تخصصی، مراکز تجاری مرتبط با بهداشت و سلامت، هایپر سلامت (عرضه کننده محصولات غذایی سالم و طبیعی (ارگانیک) تعلق دارد.

فاز دوم شهرک سلامت اصفهان به مراکز پاراکلینیکی شامل آزمایشگاه، مرکز توانبخشی و مرکز جامع سرطان که بزرگترین مرکز پرتو درمانی خاورمیانه محسوب می‌شود، اختصاص یافته و در این فاز سالن کنفرانس جهت اجرای برنامه‌های آموزشی منطبق با (train & learn) برای پزشکان و بیماران، مرکز مدرن آرایش و زیبایی مؤسسه‌های (Beauty center) واسپا نیز طراحی و ۱۰۰ درصد پیشرفت داشته است.

از دیگر اقدامات مهم صورت گرفته در این مجموعه ایجاد دپارتمان گردشگری سلامت است که ضمن استفاده از مشاوران بین‌المللی و داخلی طرحی ویژه جهت ساماندهی این صنعت جهت تبدیل استان اصفهان به قطب گردشگری سلامت در دست اجرا دارد. مجموعه شهرک سلامت اصفهان به عنوان نخستین مرکز بیمار محور مجهز به بیمارستانی ١٠٠٠ تختخوابی با استانداردهای جهانی به منظور ارائه خدمات مطلوب در اصفهان ساخته شده تا بیمار، یک نیازمند مستأصل نباشد، بلکه شهروندی عزتمند دیده شود.

لزوم نهادینه شدن فرهنگ مهارت آموزی در بین جوانان

غلامرضا مالکی، تمشیت امور دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان اصفهان با اشاره به توسعه گردشگری سلامت به‌عنوان یکی از برنامه‌های دانشگاه علمی‌کاربردی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: یکی از رشته‌هایی که در مرکز سلامت اصفهان اجرا می‌شود با گردشگری ارتباط دارد که تحت عنوان «گردشگری سازمانی» شناخته می‌شود. به صورت کلی رشته‌هایی که در مرکز سلامت اجرا می‌شود مرتبط با کلینیک‌های تخصصی بوده و محیط واقعی فعالیت را در اختیار دانشجو قرار می‌دهد که ۷۰ درصد واحدهای درسی نیز عملی است. واحدهای عملی در مراکز شش‌گانه کلینیک‌های تخصصی برگزار می‌شود و فارغ‌التحصیلان به دلیل تجربه فعالیت در شهرک دغدغه‌ای برای بازار کار ندارند.

وی می‌افزاید: تنها رشته مرتبط با گردشگری، «گردشگری بیمارستانی» بوده و سرفصل‌های این رشته مباحث پزشکی را بررسی می‌کند تا فرد بتواند نقش یک همراه خوب را برای بیمار اجرا کند. رشته دیگری در مورد گردشگری سلامت نیز تدوین می‌شود و با توجه به فاز اول هتل بیمارستانی که آذر یا دی‌ماه اجرا می‌شود، بخش قابل توجهی از افرادی که در مجموعه فعالیت می‌کنند باید حداقل تخصص اولیه در گردشگری سلامت را داشته باشند. این مبحث در حال حاضر به صورت موقت در دوره‌های کوتاه‌مدت اجرا شده و پس از تدوین رشته گردشگری سلامت در سال آینده تا دوره کاردانی آن را برگزار می‌کنیم.

تمشیت امور دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان اصفهان اظهار می‌کند: نباید فراموش کنیم که شهرک سلامت نهادی خصوصی است و دانشگاه علمی‌کاربردی در حوزه جذب سرمایه‌گذار فعالیت خاصی جز پشتیبانی نداشته است. دانشگاه علمی‌کاربردی برای دوره‌های کوتاه‌مدتی که با توجه به سیاست شهرک سلامت در حوزه‌های مختلف تدوین شده در ورود تجهیزات و سنگ بنای ایجاد و توسعه امکانات اولیه برای آموزش‌ها کمک‌رسان بوده است.

نقش بارز گردشگری سلامت در توسعه صنعت پزشکی

وی ادامه می‌دهد: نخستین مرکز علمی‌کاربردی دو سال گذشته در شهر سلامت اصفهان تأسیس شد اما مجوز فعالیت آن ابتدای سال جاری اعلام وصول شد تا نخستین گروه دانشجویی مهرماه امسال وارد مرکز علمی‌کاربردی شهرک سلامت اصفهان شوند. بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته در شهرک سلامت نیاز به تکنسین متخصص به‌وضوح مشخص است، در نتیجه محیط کار واقعی، ورودی‌ها را ویژه‌تر می‌کند، پس شخصی نمی‌تواند بدون علاقه وارد این محیط شود.

مالکی خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر یکی از تنگناهای حوزه اشتغال، نهادینه نشدن فرهنگ مهارت‌آموزی بین جوانان است. دستگاه‌های متولی مهارت زیادی داریم، اما متقاضی که با علاقه بتواند تفکر کارمندی را رها کند و موفقیت فردی را در فعالیت فنی بداند، کم است؛ تا زمانی که این ذهنیت ایجاد نشود، هیچ دستگاه متولی ارائه مهارت نمی‌تواند فعالیت مناسبی ارائه دهد.

کد خبر 678561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.