بهره‌ وری ۴ برابری‌ مصرف آب در تولید اصفهان

مدیرعامل شرکت‌ شهرک‌های استان اصفهان با بیان اینکه نسبت به متوسط کشور بهره‌وری تولید به ازای مصرف آب در اصفهان چهار برابر است، گفت: به ازای هر لیتر آب در اصفهان برای ۲۰۰ نفر اشتغال در شهرک‌های صنعتی اصفهان ایجاد شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروز_ سه‌شنبه هفدهم مردادماه_ رسول سواری در نشستی با حضور خبرنگاران، اظهار کرد: در استان اصفهان نزدیک به ۸۰ شهرک و ناحیه صنعتی وجود دارد. علاوه بر این، نزدیک به ۱۲ هزار و ۵۰۰ قرارداد واگذاری زمین برای سرمایه‌گذاری داشته‌ایم.

وی افزود: علاوه بر این نزدیک به ۱۸۰ هزار نفر اشتغال در این شهرک‌ها ایجاد شده است. همچنین حدود هفت هزار واحد بهره بردار در این شهرک‌ها وجود دارد.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان با بیان اینکه در دهه ۵۰ هیچ ناحیه تخصصی و غیرتخصصی صنعتی در استان وجود نداشت، گفت: شهرک‌های صنعتی دستاورد نظام جمهوری اسلامی است، پیش از انقلاب صنایع کوچک وجود نداشت.

سواری ادامه داد: ۱۲ هزار قرار داد واگذاری که بیش از هفت هزار واحد نیز به بهره برداری رسیده است. به نوعی که می‌توان گفت مردمی سازی اقتصاد در بخش تولید ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: بیشتر صاحبان سرمایه در کشور اشخاص حقیقی هستند و اشتغال خوبی را به ثمر رسانده‌اند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان با بیان اینکه در زمینه استقرار شرکت‌های دانش بنیان اقدامات خوبی انجام شده است، گفت: ورود شرکت‌های دانش بنیان به شهرک‌های صنعتی باعث شده تا تولیدات نیز به این سمت حرکت کرده و از شکل سنتی خارج شده است.

سواری با بیان اینکه در گذشته بیشتر در حوزه‌های غذایی و در سطح ساده شرکت‌ها فعالیت می‌کردند، گفت: در حال حاضر تولیدات واحدهای صنعتی در حوزه‌های مختلف پزشکی، هوافضا و ماشین سازی در حال انجام است.

وی تاکید کرد: در بسیاری از شهرستان‌ها مشکل اشتغال به واسطه راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی حل شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان گفت: وقتی شرکت صنعتی ارزیابی فنی و زیست محیطی انجام می‌شود دیگر جای نگرانی نیست و ایجاد محدودیت برای توسعه آن‌ها کار درستی نیست.

سواری تاکید کرد: با تعاملی که با سازمان محیط زیست انجام شده به دنبال آن هستیم که در کنار محیط زیست سالم شهرک‌های صنعتی ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات جدی در حوزه صنعت تأمین آب است، گفت: در شهرک‌های صنعتی به سمت استفاده از آب خاکستری، حرکت کرده‌ایم. علاوه بر این استفاده از پساب تصفیه‌خانه فاضلاب شهری در دستور کار قرار گرفت است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان با بیان اینکه نسبت به متوسط کشور بهره‌وری تولید به ازای مصرف آب در اصفهان چهار برابر است، گفت: به ازای هر لیتر آب در کشور ۵۰ نفر اشتغال در شهرک‌های صنعتی ایجاد شده است. در صورتی که با همین میزان مصرف آب نزدیک برای ۲۰۰ نفر اشتغال در شهرک‌های صنعتی اصفهان ایجاد شده‌است.

وی با بیان اینکه واحدهای صنعتی در صدر، خاموشی برق هستند، گفت: صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی توان ایستادگی نداشته و یک روز تعطیلی در هفته مشکلاتی در پرداخت حقوق کارگران شرکت‌ها بوجود آمده است. باتوجه به تاکیدهایی که بر روی رشد تولید می‌شود اما وزارت نیرو همراهی لازم نسبت به شهرک‌های صنعتی را انجام نمی‌دهد؛ عدم همراهی وزارت نیرو باعث شده تا در بسیاری از موارد شرکت‌های صنعتی از برق خود تأمین استفاده کنند.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان با بیان اینکه نه تنها در بودجه‌های سال‌های گذشته به راه‌اندازی پست‌های برق مبلغی اختصاص نشده است بلکه پروژه‌ای در این بخش نیز انجام نشده است.

سواری با بیان اینکه تأمین نیروی انسانی فعال یکی دیگر از مشکلات واحدهای تولیدی است، خاطر نشان کرد: این مشکل به دلیل این است که پرورش نیروی حرفه‌ای در سال‌های قبل به درستی انجام نشده است؛ حتی اگر افزایش جمعیت نیز در کشور رقم بخورد اما پرورش نیروی انسانی به درستی انجام نشود، به تأمین نیروی انسانی واحدهای صنعتی کمکی نمی‌کند.

وی تاکید کرد: لجستیک از دیگر مشکل شرک‌های تولیدی است و حتی در مواردی خودرو برای حمل کالا وجود ندارد؛ اگر قرار است تولید در فضای رقابتی انجام شود تأمین زیرساخت نیز باید به خوبی انجام شود.
تأمین زیر ساخت باید در اولویت وزارت صمت و راه و شهرسازی قرار بگیرد. زیرا نبود زیر ساخت‌های ارتباطی مناسب باعث شده تا شرکت‌ها پنج برابر بیشتر از سایر تولیدکنندگان خارجی هزینه حمل‌ونقل بپردازند.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان با بیان اینکه ایجاد شهرک‌ها و نواحی کوچک و محلی دیگر در برنامه و اهداف شرکت شهرک‌ها نیست، گفت: در هر شهرستان اصفهان نزدیک به سه ناحیه صنعتی وجود دارد و دیگر نیازی به اضافه شدن شهرک نیست و تنها در صورتی که امکان توسعه توجیه اقتصادی و زیست محیطی داشته باشد شهرک‌های موجود را توسعه می‌دهیم.

سواری اضافه می‌کند: درخواست‌ها و همچنین نیاز استان اصفهان به راه‌اندازی سه شهرک بزرگ مانند شهرک رنگ سازان باعث شده تا احداث شهرک جدید نیز در اهداف شرکت شهرک‌ها بوده و مطالعات آن در حال انجام است.

وی با بیان اینکه رفع نیاز فناورانه واحدهای صنعتی نیز از دیگر مواردی است که به آن در اصفهان توجه شده است، گفت: درواقع واحدهای صنعتی که با مشکل واردات ماشین آلات و قطعات مواجه بودند نیازشان به شرکت‌های دانش بنیان اصفهان ارجاع داده شد تا موانع تولید از جلویشان برداشته شود.‌

کد خبر 678477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.