دومین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان برگزار می‌شود

دبیر دومین جشنواره ملی «تئاتر کودک و نوجوان باغچه‌بان» گفت: این جشنواره باهدف ترویج فرهنگ ایرانی و بومی از طریق نمایش بین کودکان و نوجوانان، آموزش مسایل‌تربیتی از طریق نمایش، کشف استعدادهای برتر در این حوزه نمایشی و ایجاد نشاط بین کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.

محمود یوسفی‌مرند، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهارکرد: ۱۰۵ سال پیش، میرزا جبار عسکر زاده معروف به «جبار باغچه‌بان»، نخستین نمایش ویژه کودکان را با عنوان «خِرخِر» در حیاط مدرسه‌ی احمدیه شهر مرند اجرا کرد.

وی افزود: در سال ۱۴۰۰ نخستین جشنواره‌ی تئاتر کودک و نوجوان باغچه‌بان به‌صورت استانی با حضور باشکوه پژوهشگران، اساتید حوزه‌ی ادبیات کودک، هنرمندان و گروه‌های نمایشی در شهر مرند، با موفقیت برگزار شد.

دبیر دومین جشنواره ملی «تئاتر کودک و نوجوان باغچه‌بان» با بیان اینکه اولین دوره این جشنواره با حضور ۱۲ گروه هنری برگزار شد، گفت: در دور اول این رویداد، بخش پژوهش نمایشنامه‌نویسی به‌صورت کشوری برگزار شد.

وی خاطرنشان کرد: دومین دوره‌ی این رویداد به شیوه رقابتی از میان تولیدات نمایشی با همراهی هنرمندان سراسر کشور در نیمه اول آبان‌ماه سال جاری و زیر نظر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی به میزبانی شهرستان مرند برگزار می‌شود.

یوسفی‌مرند، با تأکید بر اینکه آثار باید در حوزه کودک و نوجوان باشد اضافه کرد: گروه‌های هنری که متشکل از هنرمندان ناشنوا، معلول و مددجویان باشند در اولویت قرار خواهند داشت.

وی ادامه داد: جشنواره ملی «تئاتر کودک و نوجوان باغچه‌بان» باهدف ترویج فرهنگ ایرانی و بومی از طریق نمایش بین کودکان و نوجوانان، آموزش مسایل‌تربیتی از طریق نمایش، کشف استعدادهای برتر در این حوزه نمایشی و ایجاد نشاط بین کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.

دبیر دومین جشنواره ملی «تئاتر کودک و نوجوان باغچه‌بان» خاطرنشان کرد: این جشنواره با رویکرد آموزش کودکان مددجو، رشد و تعالی کودک در خانواده، نمایش خلاق و تعلیم کودکان منمایش کودک و نوجوان، آسیب‌های اجتماعی و جمعیت جوان در بخش‌های اجراهای صحنه‌ای و نمایشنامه‌نویسی برنامه‌ریزی‌شده است.

وی افزود: نمایش‌های محیطی، کارگاه‌های آموزشی، سمینار علمی، جلسات نقد و بررسی، نمایشگاه و رونمایی کتاب ازجمله برنامه‌های جانبی این جشنواره هستند.

یوسفی‌مرند، تأکید کرد: در بخش مسابقه‌ی نمایشنامه‌نویسی هر متقاضی مجاز به‌ثبت و ارسال تنها یک اثر است و آثاری که در حوزه‌ی ادبیات کودک و نوجوان نباشند؛ داوری نخواهند شد.

وی با اشاره به اینکه اسکان و پذیرایی گروه‌های شرکت‌کننده بر عهده‌ی دبیرخانه جشنواره است، اظهارکرد: هر شرکت‌کننده می‌تواند متقاضی شرکت در هر دو بخش جشنواره باشد این در حالی است که متقاضیان هنگام ثبت‌نام در جشنواره، ملزم هستند اطلاعات لازم را اعم از تصویرکارت‌ملی، عکس‌پرسنلی و رزومه، به دبیرخانه ارسال نمایند.

دبیر دومین جشنواره ملی «تئاتر کودک و نوجوان باغچه‌بان» بابیان اینکه مهلت ارسال آثار تا پایان شهریورماه سال جاری است، گفت: تاکنون ۵۰ گروه هنری آمادگی خود را جهت شرکت در جشنواره اعلام کرده‌اند که پیش‌بینی می‌شود با استقبال خوب گروه‌های هنری و مطرح کشوری، مواجه شود.

کد خبر 678462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.