همه‌چیز درباره «صندوق اعتباری هنر» و «هنر کارت»

صندوق اعتباری حمایت از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان با هدف حمایت از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه کشور بنا به پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۱۳۸۲، به‌طور رسمی تشکیل و در حال حاضر برای بیش از ۹۱ هزار نفر از متقاضیان عضو صندوق اعتباری هنر، هنرکارت صادر شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در بیشتر جوامع با مطرح شدن موضوع هنر و اصحاب هنر اولین چیزی که به ذهن می‌آید بی توجهی به مادیات و زندگی دنیوی است و در این راستا سال‌های متمادی هنرمندان از نبود امنیت شغلی و مشکلات ناشی از نبود جایگاه مشخص رنج برده‌اند؛ عدم برخورداری از مزایای یک فرد شاغل در جامعه به‌خصوص در سال‌های پایانی عمر بیش از هر زمان دیگری دامن‌گیر هنرمندان و اصحاب رسانه شده و در این میان بعد از انقلاب اسلامی با رشد روزافزون مراکز آموزشی و فرهنگی سیل علاقه‌مندان به عرصه فرهنگ، هنر و رسانه فزونی گرفت.

با تعطیلی پروژه‌های فرهنگی و هنری و یا نشریات، موضوع امنیت شغلی و حمایت از کارکنان آن، مسئولان وقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به فکر انداخت تا به فکر تأسیس نهاد مشخصی جهت حمایت مستمر از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران باشند؛ مسئله‌ای که با اجرایی شدن بیمه تأمین اجتماعی، بیمه تکمیلی و برخورداری از تسهیلات مالی می‌توانست تا حدی به رفع دغدغه‌های موجود منجر شود.

صندوق اعتباری حمایت از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان با هدف حمایت از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه کشور بنا به پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اساس تکلیف برنامه سوم توسعه و در راستای سیاست انتقال بخشی از تصدی‌های دولتی با تصویب هیئت وزیران در جلسه مورخ دوازدهم مرداد ۱۳۸۲، به‌طور رسمی تشکیل شد و در ادامه فعالیت خود را رسماً از فروردین ماه ۱۳۸۳ آغاز کرد و در نخستین سال فعالیت ۷۵۶ نفر از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه کشور به عضویت این صندوق درآمدند.

در همین راستا افرادی که عضویت صندوق اعتباری هنر را دارند موفق به اخذ هنر کارت می‌شوند؛ بنا به اعلام حیدر مرادی مدیرعامل شرکت مهان اندیشان آکام (هنر کارت) برای بیش از ۹۱ هزار نفر از متقاضیان عضو صندوق اعتباری هنر اعم از اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و فعالان قرآن و عترت هنر کارت صادر شده است در این راستا بیش از ۲۸ هزار هنر کارت از مهر ماه ۱۴۰۰ تاکنون صادر و برای اعضا ارسال شده است، همچنین در چهارماهه اول سال ۱۴۰۲ برای بیش از چهار هزار نفر هنر کارت صادر و بالغ بر ۷۰۰ نفر نیز در مرحله چاپ و صدور هنر کارت هستند.

سطوح هنر کارت

سطوح تخفیفی هنرکارت با همکاری بانک آینده، تخفیف‌هایی را در قالب «بازگشت نقدی» به هنرمندان ارائه می‌کند که درصد بازگشت نقدی بر اساس سطح کارت، هر هفته و به‌طور تجمیعی، در قالب مبلغی از خرید دارندگان این کارت به صورت نقد به حساب اعضا واریز می‌شود؛ علاوه بر این، بیش از ۵۰۰ فروشگاه، رستوران، اقامتگاه و مرکز تفریحی طرف قرارداد نیز، بنا به سطح کارت، از ۵ تا ۸۰ درصد از مبلغ خرید دارنده هنر کارت را در قالب بازگشت نقدی به حساب‌شان واریز می‌شود که اعضا می‌توانند به منظور اطلاع از مراکز طرف قرارداد و درصدهای بازگشت نقدی هر سطح، به بخش «خدمات» وبگاه www. honarcard. ir مراجعه کنند.

همچنین هنر کارت جزو معدود کارت‌های بانکی است که از سوی بانک مرکزی با چنین شرایطی اجازه چاپ پیدا کرده است. این کارت، علاوه بر ایجاد امکان استفاده از شبکه گسترده بانکی با استفاده از خدمات معمول یک کارت بانکی، امتیازات ویژه دیگری نیز به جامعه فرهنگ و هنر کشور ارائه می‌کند.

همه‌چیز درباره «صندوق اعتباری هنر» و «هنر کارت»

برای بیان جزئیات بیشتر در ادامه به پاسخ پیرامون برخی از نکات مطرح در حوزه صندوق اعتباری هنر خواهیم پرداخت:

شرایط عمومی عضویت

ارائه معرفی نامه از سوی حوزه‌های تخصصی ذی‌ربط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (معاونت امور هنری، معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی، معاونت امور فرهنگی، معاونت قرآن و عترت، سازمان سینمایی، ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها، خانه کتاب، خانه تئاتر، خانه سینما، مؤسسه هنرهای تجسمی، مرکز هنرهای نمایشی)

ثبت‌نام در سایت صندوق اعتباری هنر و تکمیل فرم حساب کاربری

بارگذاری مدارک و سوابق مربوط به فعالیت حرفه‌ای در حساب کاربری

پرداخت حق عضویت

شرایط لغو عضویت

نبود هر یک از شرایط عمومی یا اختصاصی مندرج در آئین‌نامه

زیان مادی معنوی به صندوق و ارتکاب اعمالی که به اعتبار و منزلت آن لطمه وارد نماید (عضو قادر به جبران نباشد)

فوت عضو

عدم تمدید اعتبار (مدت اعتبار سه سال شمسی)

نحوه عضویت در صندوق اعتباری هنر

تکمیل فرم عضویت در سایت صندوق

بارگذاری معرفی نامه مورد تأیید از معاونت‌ها، صنوف تخصصی و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها

بارگذاری مستندات زمینه فعالیت و سایر اطلاعات درخواستی (مدرک تحصیلی مرتبط، گواهی نامه نشان هنری، تصویر دفترچه بیمه و …)

پرداخت حق عضویت پس از تأیید مدارک

مدارک لازم برای عضویت در صندوق اعتباری هنر

تکمیل فرم عضویت

بارگذاری صفحه اول و دوم شناسنامه، کارت ملی و عکس پرسنلی

بارگذاری معرفی نامه از معاونت‌ها، ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها، صنوف تخصصی مورد تأیید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بارگذاری مدارک و مستندات هنری بر اساس رشته تخصصی

افراد معرفی شده از سوی صندوق اعتباری هنر به سازمان تأمین اجتماعی تحت پوشش چه قرارداد بیمه‌ای قرار دارند؟

صاحبان حرف و مشاغل آزاد

مدارک لازم برای بیمه تأمین اجتماعی در صندوق اعتباری هنر

عضویت در صندوق ارائه درخواست از معاونت‌های تخصصی ذی‌ربط، خانه‌ها و یا ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها (برای متقاضیان استانی)

حداقل و حداکثر سن برای بهره‌مندی از خدمات بیمه تأمین اجتماعی

حداقل سن: ۱۸ سال تمام

حداکثر سن: برای مردان و زنان ۵۰ سال تمام

درصورتی‌که سن متقاضی بیش از ۵۰ سال باشد به ازای هر سال مازاد حداکثر سن، دارا بودن یک سال سابقه پرداخت بیمه الزامی است.

همه‌چیز درباره «صندوق اعتباری هنر» و «هنر کارت»

حداکثر و حداقل بیمه پردازی برای سال ۱۴۰۲

بر اساس حداقل دستمزد سال ۱۴۰۲ برای صاحبان حرف و مشاغل آزاد محاسبه می‌شود.

بر این اساس در سال ۱۴۰۲ مبلغ ماهیانه حق بیمه تأمین اجتماعی (سهم فرد) در نرخ ۱۲ درصد، ۱۰۶ هزار و ۱۶۵ تومان، ۱۴ درصد ۲۱۲ هزار و ۳۳۱ تومان و ۱۸ درصد ۴۲۴ هزار و ۶۶۲ تومان از سوی سازمان تأمین اجتماعی در ماه‌های ۳۰ روزه تعیین شده است. همچنین مبلغ سرانه درمان در سال جاری (۱۴۰۲)، ۱۱۹ هزار و ۶۰۰ تومان تعیین شده است.

صندوق اعتباری هنر چند درصد از حق بیمه ماهانه متقاضی را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می‌کند؟

اعضای صندوق می‌توانند ضمن برخورداری از حمایت‌های مربوط به بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد، شامل فوت و بازنشستگی، از کمک ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معادل ۱۰ درصد حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار در هر سال، بابت حق بیمه ماهانه برخوردار شوند

حق بیمه تأمین اجتماعی چند درصد است؟

بیمه شده می‌تواند یکی از طرح‌های حرف و مشاغل آزاد را با نرخ ۱۴ و ۱۸ درصد را انتخاب کند.

طرح ۱۴ درصد: در صورت فوت بیمه شده قبل و بعد از بازنشستگی، به بازماندگان مستمری پرداخت می‌شود.

طرح ۱۸ درصد: فرد بیمه شده از بیمه بازنشستگی، مستمری فوت قبل و بعد از بازنشستگی برای بازماندگان همچنین خدمات از کارافتادگی کلی حادثه ناشی از کار بهره‌مند می‌شود.

متقاضیان با پرداخت حق سرانه درمان، می‌توانند از خدمات درمانی برخوردار شوند.

جلوگیری از قطع شدن بیمه

به منظور استمرار پوشش بیمه تأمین اجتماعی و جلوگیری از ایجاد گسست و وقفه در قراردادهای بیمه توصیه می‌شود، در موعد مقرر با مراجعه شعب تأمین اجتماعی (شعب معرفی شده از سوی صندوق که بر مبنای آدرس ارائه شده توسط عضو تعیین شده است) نسبت به واریز سهم بیمه به‌طور منظم اقدام شود.

شرایط عضویت روزنامه‌نگاران

روزنامه‌نگاران بایدی حداقل دو سال به فعالیت خبری و مطبوعاتی اشتغال داشته باشند.

انتشار اثر حداقل در ۱۵ شماره نشریه توسط سردبیر، مدیر مسئول، روزنامه‌نگار، مقاله‌نویس، خبرنگار، عکاس، مترجم و مفسر

انتشار اثر حداقل در ۲۰ شماره نشریه توسط مدیر هنری، طراح گرافیک، طراح کاریکاتور و عکاس

انتشار حداقل ۸ اثر در فصلنامه و گاهنامه

انتشار حداقل ۲۰ اثر در ماهنامه

همه‌چیز درباره «صندوق اعتباری هنر» و «هنر کارت»

مواردی که شامل عضویت در صندوق نمی‌شود:

خبرنگاران آزاد (وابستگی سازمانی به یک نشریه یا رسانه خبری ندارند و به ازای دریافت دستمزد به‌صورت موردی اقدام می‌کنند.)

خبرنگاران افتخاری

گذشت (غیرموجه) بیش از یک سال از انتشار آخرین شماره نشریه

نکته: روزنامه‌نگاران علاوه بر دارا بودن شرایط فوق، باید از شرایط مندرج در تارنمای معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (www.e-rasaneh.ir) برخوردار باشند.

کد خبر 678386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.