۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۹
بورس جان تازه‌ای گرفت

اخبار خوب منتشر شده امروز به بورس جان بخشید و شاخص کل بورس تهران با رشد ۱۱ هزار واحدی به سطح دو میلیون و ۵۱ هزار واحد رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاخص کل بورس تهران با رشد ۱۱ هزار واحدی به سطح دو میلیون ۵۱ هزار واحدی رسید، شاخص هم وزن نیز با رشد دو هزار ۵۵۷ واحدی به سطح ۷۱۹ هزار واحد رسید، ارزش معاملات نیز نسبت به روز گذشته بهبود یافت و به سطح پنج هزار ۵۰۰ میلیارد تومان رسید.

شاخص کل رشد ۰.۵ درصدی و شاخص هم وزن رشد سه دهم درصدی را به ثبت رساندند، نمادهای فارس، فملی، تاپیکو، خودرو، وبملت، فولاد و خساپا بیشترین تأثیر مثبت را بر بازار داشتند، از پرتراکنش‌ترین نماد بازار نیز می‌توان به خگستر اشاره کرد، گروه مالی شهر، خودرو، خساپا، شتران، خزامیا و شستا در مراحل بعدی قرار گرفتند.

در بازار فرابورس نیز با رشد ۱۰۹ واحدی به سطح ۲۶ هزار واحد رسید، نمادهای وسپهر، فجهان، آریا، خاور، صبا و وهور بیشترین تأثیر مثبت را داشتند در بازار فرابورس نیز نماد نیان بیشترین تراکنش را به خود اختصاص داد و در رتبه‌های بعدی نمادهای کتوسعه، عالی، دی، زفجر، خاور و کرمان قرار گرفتند.

صحبت‌های سخنگوی دولت و وعده او در مورد رفع موانع واگذاری خودرو سازان مجدداً فضای مساعدی برای این گروه فراهم کرد و موجب شد تا دو سهم خودرو و خساپا در شروع معاملات امروز به صف خرید برسند و یک تقاضای خوب در کلیت بازار شکل گرفت اما با عرضه صف خساپا و خودرو بازار به حالت تعادل برگشت.

با توجه به صحبت‌های مسئولین به نظر می‌رسد خبری از کاهش نرخ خوراک نیست یا حداقل توافقی بین دولت و مجلس تا این لحظه در مورد کاهش نرخ خوراک صورت نگرفته است.

همچنان بی تمایلی بازار برای خرید سهم در صف خرید را شاهدیم و به نوعی هر صف خریدی هم که تشکیل می‌شود دوامی ندارد و در نهایت دو روز بعد عرضه می‌شود. طبیعی هم هست. فعلاً نگاه سهامداران نسبت به آینده بازار پر از ابهام است و ترجیح می‌دهند در مثبت‌های بالا خرید نکنند تا تکلیف روند بازار مشخص شود.

اگر تغییرات قیمتی نماد اهرم را نشانه‌ای پیش بینی بازار در روز آتی بدانیم به نظر می‌رسد فردا بازاری متعادل منفی داشته باشیم.

مصوبه مجلس درباره بخشودگی «مالیات» شرکت‌های بورسی و فرابورسی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند که شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس تهران یا فرابورس ایران که نسبت به افزایش سرمایه از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم و عرضه عمومی اقدام نمایند، مشروط بر انجام اقداماتی، به میزان افزایش سرمایه ثبت شده از سود سال مالی قبل آنها، مشمول مالیات به نرخ صفر می‌شوند.

معاملات کالا در بورس‌های برمبنای اسناد اعتباری انجام می‌شود

نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای بورس‌های کالایی را مجاز به ایجاد امکان معاملات کالا در بورس‌های بر مبنای اسناد اعتباری و ایجاد ابزار لازم برای تبدیل اسناد اعتباری به ریال کردند.

خبری خوب برای تقویت بازار بورس

به صندوق توسعه برای سرمایه‌گذاری یک درصد از منابع سالانه صندوق جهت تثبیت بازار سرمایه مجوز داده شد. نمایندگان مجلس به صندوق توسعه ملی اجازه دادند تا یک درصد (۱%) از منابع ورودی سالانه خود را در صندوق تثبیت بازار سرمایه‌گذاری کند.

محمدرضا پورابراهیمی در تذکری با اشاره به وضعیت بازار سرمایه گفت که شرایط کنونی بازار سرمایه به شدت بر منافع ذی‌نفعان اثر منفی گذاشته است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: همچنین در رابطه با خوراک پتروشیمی‌ها نامه‌ای خدمت جنابعالی نوشتیم و مقرر شد؛ شما این نامه را به هیئت تطبیق ارجاع دهید تا این مهم تعیین تکلیف شود بنابراین موضوع صادرات شرکت‌های صادراتی و عوارضی که برای آن‌ها در نظر گرفته شده است و مجموع نرخ تسعیر خوراک‌های پالایشگاهی که یک الی دو ماه قبل صورت گرفته، همگی نشان می‌دهد شرایط ایجاد شده در بازار سرمایه به شدت بر منافع ذی‌نفعان اثر منفی گذاشته است.

پورابراهیمی افزود: ذی‌نفعان در این موضوع شامل ۵۰ میلیون عضو سهام عدالت و میلیون‌ها نفر عضو صندوق‌های بازنشستگی لشگری، کشوری و نیروهای مسلح می‌شوند از رئیس مجلس درخواست دارم هفته آینده نشستی تخصصی برگزار شود تا مجموعه عوامل مرتبط با حوزه بازار سرمایه مورد بررسی قرار گیرد و شرکت‌ها و انجمن‌های تخصصی نیز حضور داشته باشند تا آنچه که امروز متأسفانه به دلیل رعایت نکردن دولت موجب ایجاد این شرایط در بازار سرمایه شده، تعیین تکلیف شود.

وی تصریح کرد: بنابراین نسبت به عدم رعایت قوانین و مقررات در بازار سرمایه کشور که به شدت دچار چالش شده تذکر می‌دهم. راهکارهایی مانند اینکه دولت هزینه‌ای را که قصد داشته بابت افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به عنوان منابع دریافت کند بیش از ۱۰ برابر این هزینه را برای خود دولت ایجاد کرده است لذا خواهشمندم اجازه دهید این نشست تخصصی در اسرع وقت برگزار شود چرا که جنابعالی همیشه حامی بازار سرمایه بوده‌اید.

تشویق مالیاتی مجلس برای فراهم کردن زمینه سرمایه‌گذاری عموم مردم در پروژه‌های زیربنایی

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز (دوشنبه) ۱۶ مرداد، به‌منظور فراهم ساختن زمینه سرمایه‌گذاری عموم مردم در انواع طرح‌های تولیدی یا زیربنایی هرگونه نقل و انتقال دارایی به / از شرکت‌های سهامی پروژه، صندوق‌های تأمین مالی، زمین، ساختمان، املاک و مستغلات را مشمول مالیات بر نرخ صفر کردند.

رفع توثیق سهام سایپا و ایران‌خودرو

بهادری جهرمی، سخنگوی دولت از واگذاری کامل صنعت خودرو خبر داد.

امیررحیمی، مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی هم گفت: وثیقه بودن سهام سایپا و ایران‌خودرو نزد بانک‌ها در حال رفع شدن است تا مانعی برای واگذاری سهام این دو شرکت نباشد.

نمای بازار

شاخص کل (۰.۵۴+ درصد)

شاخص هم وزن: (۰.۳۵+ درصد)

۲۰۹ نماد مثبت در مقابل ۳۳۸ نماد منفی

۴۵ نماد صف خرید به ارزش ۰.۲۲ همت

۳۲ نماد صف فروش به ارزش ۰.۲۲ همت

حجم‌ها

ارزش معاملات :.۵.۷ همت

قدرت خرید: ۱.۲۲

انتقال از حقیقی به حقوقی: ۰.۲ همت

نسبت‌های بازار

ارزش بازار: ۷.۱ هزار همت

نسبت p/e بورس و فرابورس : ۸.۱ واحد

نسبت p/d بورس و فرابورس : ۱۲.۱

نسبت p/b بورس و فرابورس : ۳.۵

نسبت p/s بورس و فرابورس : ۲.۱

پارامترهای مؤثر

دلار آزاد: ۴۹,۶۵۰ تومان

دلار حواله: ۳۷,۵۰۰ تومان

نفت برنت: ۸۵.۵ دلار

مس: ۸۵۵۰ دلار

اوره گرانول فوب: ۴۰۲ دلار

انس طلا: ۱۹۳۶ دلار

طلای ۱۸ عیار: ۲.۳۵ میلیون تومان

سکه امامی: ۲۸.۷ میلیون تومان

بیت کوین: ۲۹۰۳۰ دلار

نرخ بهره: ۲۳.۴۵ درصد

نقشه بازار

بورس جان تازه‌ای گرفت

کد خبر 678374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.