چقدر طول می‌کشد تا خون اهدایی جبران شود؟

یک متخصص طب اورژانس با تاکید بر اینکه فرد سالم با اهدای خون دچار کم خونی نمی‌شود، گفت: فرد اهداکننده خون با پنج لیتر خون اگر نیم لیتر از خون خود را اهدا کند با کم خونی مواجه نمی‌شود و سلول‌های خون‌ساز بدن بلافاصله شروع به خون‌سازی کرده و خون اهدا شده بدن را جبران می‌کنند.

شیوا صمصام شریعت در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به شرایط افراد برای اهدای خون به بیماران نیازمند، اظهار کرد: افرادی می‌توانند کاندید انتقال خون باشند که بالغ و سالم بوده و بیماری زمینه‌ای نداشته باشند و داروهایی که مربوط به بیماری‌های مزمن است را استفاده نکنند.

وی با بیان اینکه حداکثر سن افرادی که برای انتقال خون می‌توانند مراجعه می‌کنند تا ۶۵ سال است، افزود: این گروه از افراد به شرط اینکه سالم بوده و بیماری زمینه‌ای نداشته باشند و از داروهای بیماری‌های مزمن هم استفاده نکنند می‌توانند اهدا کننده خون به بیماران باشند.

متخصص طب اورژانس در خصوص حجم خون بدن یک فرد بالغ، تصریح کرد: یک فرد بالغ با وزن متوسط حدود ۷۰ کیلو گرم برخوردار از حدود پنج لیتر خون است و موقع اهدای خون قریب به نیم لیتر (۴۵۰ سی‌سی) از خون فرد اهداکننده گرفته می‌شود و این میزان حدود یک دهم حجم خون در گردش بدن فرد اهدا کننده است.

فرد سالم با اهدای خون دچار کم خونی نمی‌شود

وی با تاکید بر اینکه فرد سالم با اهدای خون دچار کم خونی نمی‌شود، گفت: فرد اهداکننده خون با پنج لیتر خون اگر نیم لیتر از خون خود را اهدا کند با کم خونی مواجه نمی‌شود و سلول‌های خون‌ساز بدن بلافاصله شروع به خون‌سازی کرده و خون اهدا شده بدن را جبران می‌کنند.

صمصام شریعت در خصوص اجزای تشکیل‌دهنده خون بدن انسان سالم، خاطرنشان کرد: اجزای خون بدن انسان دارای دو جز است، بخش اول پلاسما مایعی است که سلول‌های خونی بخش دوم خونی در درون آن جریان پیدا کرده و معلق است.

وی در مورد نحوه استفاده از خون فرد اهداکننده برای بیماران نیازمند به خون، گفت: از خونی که فرد اهداکننده به بانک خون اهدا می‌کند برای سلول از دو جز پلاکت و گلبول قرمز برای بیماران نیازمند به خون استفاده می‌شود.

متخصص طب اورژانس تصریح کرد: اهدای خون برای مردان بالغ سالم و بدون بیماری زمینه‌ای چهار مرتبه در طول سال و برای زنان بالغ و بدون بیماری زمینه‌ای سه مرتبه در سال مجاز است، اهدای خون برای افراد سالم ممنوعیت فصلی ندارد و این گروه از افراد می‌توانند در تمام فصل‌ها اهداکننده خون به بیماران نیازمند باشند.

کد خبر 678316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.