«سرو سرخ» سوگواره هنری کرمانی از مفهوم عاشورا است

شهردار کرمان کفت: «سرو سرخ» کاملا رنگ‌و بومی کرمان داشت و بومی شده از مفهوم عاشورا است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سعید شعرباف امروز یکشنبه ۱۵ مردادماه در آئین پایانی سوگواره سرو سرخ، این رویداد هنری را خاص و منحصربفرد دانست و اظهار کرد: برخی کارها ممکن است به چشم دیده نشود، اما حائز ویژگی‌هایی است که هر چه گسترش یابد به نفع هنر و کرمان است.

وی با اشاره به اینکه سوگواره سرو سرخ دچار افراط و تفریط در کار هنری نشده بود، افزود: این رویداد علاوه بر اینکه برای مردم قابل درک است، از کیفیت هنری آکادمیک خالی نبود و با مردم و جامعه هنری ارتباط برقرار کرد.

شهردار کرمان با بیان اینکه سوگواره سرو سرخ رنگ و بومی کرمان داشت و بومی شده از مفهوم عاشورا است، اظهار کرد: در این رویداد از عنوان سرو که نماد و تصویر عمومی کرمان هست تا اشعار زیبای فواد کرمانی شاعر کرمانی عاشق اهل بیت الهام گرفته شد.

وی استفاده از نقوش برگرفته از پته و فرش کرمان را از دیگر نشانه‌های بومی بودن این رویداد هنری قلمداد کرد و افزود: سوگواره هم در طراحی و هم در اجرا توانست مردم را با هنر درگیر کند؛ یعنی در تولید و توزیع و مصرف، مردمی است.

وی ضرورت تکثیر و توجه به رویدادهایی که رنگ و بوی کرمان دارند را خواستار شد و تصریح کرد: این قبیل رویدادها را به بهانه‌های مختلف تکرار کنید و در همه فرم‌ها و شعائر عاشورایی و مناسبت‌های ملی و مذهبی قابل استمرار ببخشید.

کد خبر 678219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.