لزوم تفکیک بافت فرسوده از تاریخی در سیاست‌گذاری شهری 

شهردار قم با اشاره به فرسودگی بافت اطراف حرم مطهر گفت: محدودیت‌های بیش از اندازه نباید مانع از نوسازی بافت اطراف حرم مطهر شود.

سید مرتضی سقائیان‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اهمیت نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر حضرت معصومه (س) ابراز داشت: با توجه به الزامات تمدن سازی و نقش آفرینی شهر قم در تمدن نوین اسلامی، در هر توسعه شهری باید محوریت حرم مطهر و مسجد مقدس جمکران را در نظر بگیریم.

وی با اشاره به حضور سالانه ۲۰ میلیون زائر در قم افزود: با توجه به تمرکز زائران به این دو نقطه مرکزی شهر قم، ایجاد تسهیلات و خدمات زائر در این دو نقطه بسیار مهم است.

شهردار قم با اشاره به شکل‌گیری اولین محله‌ها در اطراف حرم گفت: محله‌های‌شهر قم شکل گرفته و فرسودگی در آن‌ها وجود دارد و نیاز به نگاهی نو برای تحول دارند.

وی در خصوص بافت تاریخی اطراف حرم و مشکلات آن افزود: ما الان اطراف حرم ۳۱۵ هکتار بافت تاریخی داریم که وقتی وارد آن می‌شویم، شاید نگهداری ۱۰۰ هکتار آن هم ضرورت نداشته باشد.

سقائیان‌نژاد گفت: این موضوع برای مردم درگیری بیهوده و بدبینی ایجاد کرده است درحالیکه باید برای توسعه شهر کارها را تسهیل کرده و نیازهای مردم را در نظر گرفت.

وی که بیش از یک دهه شهردار اصفهان هم بوده، با یادآوری خاطرات و مشکلات حل معضل بافت فرسوده اصفهان ادامه داد: این بحث در اصفهان هم بود و همیشه سیاست ما این بود که تمرکز برای حراست از بافت تاریخی را به بناهای شاخص اختصاص داده و عموم مردم را با محدودیت مواجه نکنیم.

کد خبر 678162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.