محاسبه اضافه‌کاری برای کارگران شاغل در تعطیلات چهارشنبه و پنجشنبه

هفته گذشته روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، یازدهم و دوازدهم مردادماه تعطیل رسمی اعلام شد، اما برخی کارگران در این روزها مشغول به کار بوده‌اند و اکنون این سوال به وجود آمده است که محاسبه دستمزد این دو روز به چه نحو است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هفته گذشته و بنا به درخواست وزیر بهداشت دو روز چهارشنبه و پنجشنبه، یازدهم و دوازدهم مردادماه در سراسر کشور تعطیل اعلام شد.

در متن تصویب نامه اعلام تعطیلی رسمی (عمومی) روزهای چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۵/۱۱ و پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۵/۱۲ به علت گرمای بیش از حد هوا در سراسر کشور که توسط محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شد؛ آمده است:

«وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی- وزارت کشور

سازمان اداری و استخدامی کشور

هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۲/۵/۸ به پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و به استناد اصل یکصدوسی‌وهشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

با توجه به گرمای بیش از حد هوا و افزایش احتمال شیوع بیماری‌های ناشی از آن و به منظور جلوگیری از به خطر افتادن سلامت مردم، روزهای چهارشنبه ۱۴۰۲/۵/۱۱ و پنجشنبه ۱۴۰۲/۵/۱۲ در سراسر کشور تعطیل رسمی (عمومی) است.

محمد مخبر- معاون اول رئیس‌جمهور»

محاسبه اضافه کاری برای کارگران شاغل در تعطیلات چهارشنبه و پنجشنبه

پس از این ابلاغیه از آنجا که بعضی شرکت‌های خصوصی اعلام کردند که تعطیل نخواهند بود، علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار کرد: ابلاغیه تعطیلی شامل همه بخش‌های خصوصی و عمومی می‌شود، موارد خاصی که نیاز به خدمات عمومی دارند، باید از استانداری یا وزارت مربوطه مجوز بگیرند.

البته بعضی بنگاه‌های اقتصادی، کارخانه‌ها و شرکت‌های خصوصی این روزها را برای کارکنان خود تعطیل اعلام نکردند و حضور کارکنان را اجباری و حاضر نشدن آن‌ها را به منزله غیبت و مرخصی اعلام کردند.

اکنون این سوال ایجاد شده است که آن دسته از کارگران و کارمندان که طی این دو روز موظف به حضور در محل کار خود بوده‌اند، بر اساس قانون شامل تعطیل‌کاری یا اضافه‌کار خواهند بود؟

آن‌طور که در نامه معاون اول رئیس‌جمهور آمده است؛ روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، یازدهم و دوازدهم مردادماه تعطیل رسمی (عمومی) بوده است. در ماده ۶۳ قانون کار تاکید شده است که در تمام تعطیلات رسمی کارگران نیز تعطیل هستند و در این تعطیلات از حقوق خود برخوردار خواهند بود.

بنابراین روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، یازدهم و دوازدهم مردادماه کارگران تعطیل و از حقوق خود برخوردار بوده‌اند و اعلام کارفرما مبنی بر غیبت یا مرخصی، مغایر با قانون بوده است.

علاوه بر این با استناد به ماده ۵۹ قانون کار در شرایط عادی ارجاع کار اضافی به کارگر با شرایط زیر مجاز است:

الف - موافقت کارگر

ب - پرداخت ۴۰ درصد اضافه بر مزد هر ساعت کار عادی

تبصره - ساعات کار اضافی ارجاعی به کارگران نباید از ۴ ساعت در روز تجاوز کند. (‌مگر در موارد استثنایی با توافق طرفین).

بنابراین در صورتی که کارگران با توافق با کارفرما در این روزهای تعطیل در محل کار خود حاضر شده‌اند، شامل اضافه‌کاری بوده و کارفرما موظف است ۴۰ درصد اضافه بر مزد هر ساعت کاری را به ازای کار این دو روز به آنها پرداخت کند.

کد خبر 678107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.