برداشت پسته زودرس از باغ‌های شهرستان رفسنجان آغاز شد

فرماندار رفسنجان از برداشت پسته از نوع رقم رضایی زودرس و بادامی زودرس در این شهرستان خبر داد و گفت: حدود ۱۰ هکتار از باغ های شهرستان زیر کشت پسته رقم رضایی است.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی فرمانداری رفسنجان، حسین رضایی در آئین برداشت محصول پسته از نوع رقم رضایی زودرس اظهار کرد: ۸۰ هزار هکتار باغ پسته در رفسنجان وجود دارد که رقم‌های احمدآقایی، اکبری، رضایی، فندقی و کله‌قوچی در آنها کشت و برداشت می‌شود.

وی افزود: نوع رقم رضایی در سال ۱۳۵۴ توسط مرحوم علیجان رضایی در باغ‌های ابراهیم‌آباد رفسنجان شناسایی و از سال ۱۳۷۰ کشت و توسعه آن در شهرستان شکل گرفت و پس از آن در سایر استان‌های پسته‌خیز کشور در حال تکثیر و توسعه است.

فرماندار رفسنجان عنوان کرد: رقم پسته رضایی از سال ۱۳۶۵ به کلکسیون ارقام در مؤسسه تحقیقات پسته کشور منتقل و تاکنون به میزان ۱۰ هکتار در رفسنجان توسعه یافته و در کشور نیز حدود ۱۰۰ هکتار از این رقم پیوندزنی شده و محصول برداشت می‌شود.

وی تصریح کرد: این نوع رقم پسته نسبت به دیگر ارقام زودرس است و اواخر تیرماه قابل برداشت و به عنوان تازه‌خوری محسوب می‌شود.

رضایی با بیان اینکه برداشت دیگر ارقام پسته از ۱۵ شهریور ماه آغاز می‌شود، ادامه داد: در بازار این نوع پسته تر در ماه‌های تیر و مرداد وجود دارد و درصد پروتئین آن نسبت به سایر ارقام بیشتر و درصد چربی کمتری نسبت به دیگر ارقام دارد.

وی ادامه داد: این نوع رقم پسته آب کمتری نیاز دارد و با توجه به کمبود منابع آبی و تغییرات اقلیمی، جای توسعه بیشتری دارد و می‌تواند قابلیت تکثیر خیلی خوبی را داشته باشد.

کد خبر 677981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.