ساعت آغاز به کار مدارس تغییر می‌کند؟

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش جزئیاتی از ساعت آغاز به کار مدارس تشریح کرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آموزش و پرورش، احمدرضا دوراندیش، در پاسخ به این سوال که آیا تغییر در ساعات آغاز به کار مدارس نیازمند مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش نیست؟، اظهار کرد: طبق آئین‌نامه‌ها این اختیار به استان‌ها داده شده است تا با توجه به شرایطی که دارند ساعت شروع آغاز به کار مدرسه را تعیین کنند و با هماهنگی ستاد این شرایط اتفاق مهیا است و به عنوان مثال بعضی استان‌ها که گرمای بیشتری دارند می‌توانند از این امکان استفاده کنند.

وی افزود: در زیرنظام برنامه درسی مشخص می‌شود چه هدفی از مهارت‌آموزی داریم، مخاطبین ما چه کسانی هستند و چطور باید آموزش‌ها ارائه شود. زیرنظام برنامه درسی جزو مهم‌ترین زیرنظام‌ها است. معلمان به عنوان دیگر زیرنظام مهم محسوب می‌شوند و سوال مهم این است که آیا ما در ارتباط با معلمان نیرو یابی درستی انجام داده، انگیزه لازم را برای این معلمان ایجاد کرده‌ایم و این معلمان چطور می‌توانند توسعه شغلی و ارتقا داشته باشند؟ چرخ دنده دیگر بحث فضا و تجهیزات در مهارت‌آموزی است؛ چراکه مهارت‌آموزی بدون فضا و تجهیزات معنا پیدا نمی‌کند.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه بستر مهارت‌آموزی باید در مقطع ابتدایی شکل گیرد، ادامه داد: مهارت‌آموزی باید از مقطع ابتدایی لحاظ شود. آماری که ما از سال‌های قبل داریم نشان می‌دهد رغبت دانش‌آموزان برای ورود به شاخه‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش چندان ارتقا پیدا نکرده است. یکی از دلایلی که رغبت دانش‌آموزان برای ورود به شاخه‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش کم شده این است که کار کیفی و عملی در ابتدایی و متوسطه اول کمتر انجام شده است.

وی تصریح کرد: هدایت تحصیلی باید در متوسطه اول رخ دهد، اما به آن کمتر توجه کردیم. در اسناد تحولی مشخص شده است که باید دانش‌آموزان را با توجه به استعداد و علاقه و نیاز کشور در معرض مشاغل قرار دهیم. گرچه در حوزه آموزش ابتدایی کارهای خوبی انجام شده است، اما کافی نیست و دست‌ورزی بعضی مهارت‌ها باید از مقطع ابتدایی آغاز شود.

دوراندیش ادامه داد: نظام جدید آموزش فنی و حرفه‌ای، پیشرو است. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای سه سال، حدود ۳۰ شغل برای هر رشته آموزش داده می‌شود. این برنامه شامل دو دسته از دروس هستند، دسته فنی و حرفه‌ای که مربوط به آموزش شغلی است و دسته‌ای که مربوط به شایستگی‌های غیر فنی مثل اخلاق حرفه‌ای و آموزش فناوری و الزامات محیط کار و بحث‌های مربوط به کارآفرینی است.

وی افزود: کتبی در نظر گرفته برای این امر و برنامه درسی تهیه شده به گونه‌ای است که دیگر نیاز نیست دانش‌آموزان با پایان رسیدن کتاب، کل کتاب را امتحان دهند. هر کتاب شامل پنج پودمان است و هر پودمان شامل یک شغل است. دانش‌آموزان پس از اینکه هر شغل را آموزش دیدند همان مهارت را امتحان می‌دهند.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: این امر از سال ۹۴ آغاز شده و می‌توان گفت گرچه برنامه درسی خوبی تهیه شده است، اما در مرحله اجرا مشکل وجود دارد. در مقطع ابتدایی مهارت لازم را آموزش نمی‌دهیم، کارگاه‌ها در متوسطه اول تجهیز نیستند و این موضوعات در حالی است که دانش‌آموزان به صورت کار عملی و انجام پروژه باید در محیط واقعی کار قرار گیرند. اگر این امر رخ دهد، هدایت تحصیلی خوبی برای آموزش فنی و حرفه‌ای خواهیم داشت، اما غفلت‌هایی صورت گرفته و نیازمند توجه بیشتر هستیم.

کد خبر 677894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.