۱۴ هزار نفر پای درس «معلم شهید» / دوره‌هایی که می‌تواند شبهات روز را پاسخ دهد

«بنیاد شهید پالیزوانی» از سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را آغاز و در سال ۱۳۹۵ به‌صورت رسمی ثبت شد؛ تا پیش از تشکیل این بنیاد، دوره‌های سیر مطالعاتی آثار شهید مطهری (ره) به صورت پراکنده برگزار می‌شد اما تصمیم بر آن شد که مجموعه‌ای مستقل تأسیس شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری در سال ۱۳۷۲ در دانشگاه امام صادق (ع) تدوین شد و در سال ۱۳۷۸ به صورت رسمی جزو واحدهای درسی قرار گرفت. سال ۱۳۷۹ بود که اساتید این طرح خدمت رهبر معظم انقلاب رسیدند و ایشان در این دیدار فرمودند: «من کار را بسیار ذی‌قیمت می‌دانم. اولاً خود شما جوان‌های اهل فضل و تحقیق و دارای ایمان و انگیزه و علاقه وافر و نیروی جوانی این کار را شروع کرده‌اید؛ این خیلی با اهمیت و با ارزش است. از هر جا شروع کرده باشید، ما فکر می‌کنیم آینده خیلی خوبی خواهد داشت. نیروی جوانی و شوق و شور و عشق موجود در جوان‌ها اگر با ایمان عمیق و راسخی همراه شود، می‌تواند منشأ آثار بسیار با ارزشی باشد، بنابراین شما که این کار را شروع کرده‌اید، در خور قدردانی است و یقیناً کار با ارزشی است؛ توصیه می‌کنم کار را جدی بگیرید و دنبال کنید. مرحوم شهید مطهری مرد بسیار عمیق و با فکر و پُرمغزی بود؛ ایشان از دانش‌های لازم برای این تحقیقات برخوردار بود؛ فلسفه می‌دانست، کلام می‌دانست، فقه می‌دانست، تاریخ می‌دانست. ایشان در هر بحثی وارد می‌شد، زوایای آن را کاوش می‌کرد؛ بنابراین آثار ایشان خیلی با ارزش است. من یک وقت به دوستان طلبه می‌گفتم: اگر کسی فقط آثار ایشان را از اول تا آخر با دقت بخواند، کافی است که او را به یک سطح راقی از معارف عمیق اسلامی برساند. شما که اینها را تلخیص کرده‌اید و برنامه‌ریزی شده و شکل داده شده ارائه می‌دهید، خوب و بسیار با ارزش است.»

سال ۱۳۹۳ علی غلامی، از اعضای هیئت علمی دانشکده معارف اسلامی و حقوق دانشگاه امام صادق (ع)، پیشنهاد ایجاد یک مجموعه تشکیلاتی منسجم و متمرکز با محوریت آثار شهید مطهری را با برخی از اندیشه‌جویان دوره طلیعه حکمت مطرح کرد؛ در سال ۱۳۹۴ کار ایده‌پردازی آغاز شد و پس از برگزاری جلسات متعدد جهت تعریف کارویژه‌های اولیه، اساسنامه مجموعه تدوین شد. سرانجام بنیاد فرهنگی شهید مرتضی پالیزوانی، در سال ۱۳۹۵ به ثبت رسید و با مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت خود را به شکل جدی آغاز کرد.

۱۴ هزار نفر پای درس «معلم شهید»/ دوره‌هایی که می‌تواند شبهات روز را حل کند
دکتر علی غلامی؛ استاد طرح طلیعه حکمت بنیاد شهید پالیزوانی

فعالیت اصلی این مجموعه برگزاری دوره‌های سیر مطالعاتی آثار شهید مطهری (ره)، تفسیر قرآن و جریان‌شناسی سیاسی است. به بهانه در پیش بودن ترم جدید این کلاس‌ها گفت‌وگویی با سپیده غفرالهی، مدیرعامل بنیاد شهید پالیزوانی داشتیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

ایمنا: بنیاد شهید پالیزوانی از چه سالی و چگونه آغاز به‌کار کرد؟

غفرالهی: بنیاد شهید پالیزوانی از سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را آغاز کرد و در سال ۱۳۹۵ به‌صورت رسمی ثبت شد؛ تا پیش از تشکیل این بنیاد، دوره‌های سیر مطالعاتی آثار شهید مطهری (ره) توسط بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی (ره) برگزار می‌شد اما از جایی به بعد تصمیم بر آن شد که مجموعه‌ای مستقل تأسیس شود تا برنامه‌ریزی‌ها بهتر پیش برود، در همین راستا مجموعه بنیاد شهید پالیزوانی با تعدادی از اندیشه‌جویان دوره‌های قبل تشکیل و شروع به کار کرد.

در این مجموعه هشت معاونت شامل آموزش، پژوهش، رسانه، روابط‌عمومی، سرمایه انسانی، مستندسازی، مالی و اجرایی در حال فعالیت هستند که از نظر تخصصی تمام ابعاد مجموعه را تحت پوشش خود قرار می‌دهند و مسئولان معاونت‌ها نیز همه از فارغ‌التحصیلان دوره‌ها هستند.

شاگردی که حتی در شهادت هم مسیر استادش را پیش گرفت

ایمنا: چرا نام شهید پالیزوانی برای این مجموعه انتخاب شد؟

غفرالهی: شهید مرتضی پالیزوانی دانشجوی نخبه رشته فلسفه دانشگاه تهران و اولین شخصی بودند که سیر مطالعاتی شهید مطهری را راه‌اندازی کردند؛ ایشان در هر جمعی که دعوت می‌شدند شروع به معرفی و توضیح آثار شهید مطهری می‌کردند. صحبت‌های ایشان باعث شد رزمنده‌ها کتاب‌ها را به جبهه ببرند و در فرصت‌هایی که پیش می‌آمد، آن را مطالعه می‌کردند. ایشان در نهایت در سالروز شهادت شهید مطهری (ره)، یعنی دوازدهم اردیبهشت به شهادت رسید.

۱۴ هزار نفر پای درس «معلم شهید»/ دوره‌هایی که می‌تواند شبهات روز را حل کند
مزار شهید مرتضی پالیزوانی

ایمنا: مهم‌ترین اهداف مدنظر برای تشکیل این مجموعه چه مواردی بود؟

غفرالهی: فعالیت اصلی مجموعه برگزاری دوره‌های آموزشی بود و در این راستا دوره‌های طلیعه حکمت، طلیعه نور و از جایی به بعد جریان‌شناسی سیاسی را برگزار کرده و می‌کنیم؛ این دوره‌های آموزشی مهم‌ترین کار مجموعه بود و در کنار آن بعضی اقدامات مانند برگزاری هیئت، خیریه و ارزاق شکل گرفت.

چرا سیر مطالعاتی شهید مطهری؟

ایمنا: دلیل اصرار مجموعه برای برگزاری سیر مطالعاتی شهید مطهری چیست؟

غفرالهی: شهید مطهری نگاهی جامع به دین دارند و در آثار ایشان شاهد جامعیت، سهولت و تنوع هستیم و در این راستا اصلی‌ترین وظیفه خود را گسترش آثار شهید مطهری می‌دانیم. بر همین اساس اولین پیشنهادمان به افراد دوره طلیعه حکمت است زیرا وقتی افراد آثار شهید مطهری را بخوانند، پاسخ بسیاری از سوالات و شبهات خود را می‌گیرند.

ویدئو

ایمنا: آماری از تعداد مخاطبان مجموعه دارید؟

غفرالهی: تعداد مخاطبان کلاس‌ها بیش از ۱۴ هزار نفر است و در این راستا تا زمانی تنها کلاس‌ها به‌صورت حضوری و برون‌خط (آفلاین) برگزار می‌شد اما با شیوع کرونا کلاس‌های برخط (آنلاین) نیز راه‌اندازی و تعداد مخاطبانمان افزایش پیدا کرد و در حال حاضر از تمام شهرها و حتی خارج از کشور اندیشه‌جو داشتیم.

تعداد اندیشه‌جویان ورودی سال ۱۴۰۱ در دوره‌های مختلف ما بیش از ۴ هزار نفر بود.

ایمنا: جزئیات برگزاری کلاس‌های مجموعه به چه صورت است؟ آیا امسال نیز برگزار خواهد شد؟

غفرالهی: شروع کلاس‌ها از هفته اول مهر و زمان ثبت‌نام آن‌ها نیز از هجدهم شهریور است اما پیش‌ثبت‌نام از طریق وبگاه برای تمام دوره‌ها آغاز شده است.

کلاس‌های طلیعه حکمت در پنج سطح و طی دو سال برگزار می‌شود. کلاس‌ها هر هفته به‌صورت حضوری، برخط و برون‌خط برگزار می‌شود، همچنین کلاس‌های جریان‌شناسی نیز به‌صورت یک‌ساله و طلیعه نور هم هر ترم برگزار می‌شود و امکان ثبت‌نام برای آن وجود دارد.

۱۴ هزار نفر پای درس «معلم شهید»/ دوره‌هایی که می‌تواند شبهات روز را حل کند
پوستر کلاس‌های ترم آینده بنیاد شهید پالیزوانی
کد خبر 677762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.