تصفیه‌خانه‌های تکمیلی پساب باید احداث شود

مسئول امور آب معاونت محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان گفت: برای اینکه پساب‌ها استانداردهای لازم را داشته باشد، باید تصفیه‌خانه‌های تکمیلی پساب احداث شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد جمالی‌نژاد در نشست تکنولوژی‌های جدید تصفیه پساب شهری که در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه جامع مدیریت شهری در اصفهان برگزار شد، با اشاره به پارامترهای کیفی آب اظهار کرد: پارامترهای بیولوژیکی شاخصی برای سنجش کیفیت پساب است، مهم‌ترین شاخص BOD است، این شاخص میزان مصرف اکسیژنی است که جهت حذف مواد آلی فاضلاب نیاز است.

وی با بیان اینکه برای از بین بردن ترکیبات آلی درون فاضلاب از اکسیژن استفاده می‌کنیم، افزود: شاخص مواد آلی در فاضلاب COD است، برای تصفیه میزان مواد معلق باید رصد شود که به‌طور معمول BOD کمتر از ۱۰۰ است و در فاضلاب شهری به ۳۰۰ می‌رسد، Tss میزان مواد معلق موجود در فاضلاب است.

مسئول امور آب معاونت محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان تصریح کرد: کلیفرم یا آلودگی میکروبی گروهی از باکتری‌ها در دستگاه گوارش انسان و حیوان است؛ این شاخص توسط مرکز بهداشت رصد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در شهرداری استانداردهایی ابلاغ شده که ملزم به رعایت آن هستیم و مهم‌ترین آن نشریه شماره ۵۳۵ معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور است، ادامه داد: کتاب قوانین و مقررات استانداردهای محیط زیست انسانی و سازمان ملی ایران از جمله این موارد است.

جمالی‌نژاد با بیان اینکه طی چند سال گذشته گفته می‌شد که پساب دارای فلزات سنگین است، تصریح کرد: در سال‌های اخیر پساب‌های شهری، مانند تصفیه‌خانه شمال و سپاهان‌شهر فلزات سنگین پایینی دارد، مگر در ساعاتی که فاضلاب‌های صنعتی تخلیه می‌شود که زمان ناچیزی است، در واقع برای پساب در فضای سبز نگران فلزات سنگین نخواهیم بود.

وی با بیان اینکه در شهرداری از سال ۹۷ برنامه پایش هرسال انجام می‌شود، ادامه داد: بر اساس نشریه ۵۳۵ پارامترهای آلی در آب‌، خاک و گیاهی که با پساب آبیاری می‌شود را اندازه‌گیری می‌کنیم، برنامه پایش شهرداری به مراتب سخت‌تر از پایش نشریه است، در تصفیه‌خانه‌های شاهین‌شهر و سپاهان‌شهر هفته‌ای دو روز به‌صورت تصادفی از خروجی تصفیه‌خانه نمونه‌برداری و آنالیزهای میکروبی انجام می‌شود.

مسئول امور آب معاونت محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه در شهرداری این کلان‌شهر آب پایدار از دو قسمت دریافت می‌شود، خاطرنشان کرد: یک مورد آن پساب است که شهرداری با تعدادی از تصفیه‌خانه‌ها قرارداد دارد.

وی تصریح کرد: برای اینکه پساب‌ها استانداردهای لازم را داشته باشد، باید تصفیه‌خانه‌های تکمیلی پساب احداث شود.

کد خبر 677460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.