شناسایی دو میلیون مؤدی جدید

رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه در دو سال گذشته بالغ بر دو میلیون مؤدی جدید شناسایی شده‌اند، گفت: همکاری با نهادهای مختلف امنیتی و نظارتی نیز برای شناسایی فراریان بزرگ مالیاتی را آغاز کرده‌ایم.

به گزارش ایمنا و به نقل از صدا و سیما، سید محمدهادی سبحانیان مالیات ستانی از اصناف و مشاغل را از مهم‌ترین محورهای جلسه با فعالان اقتصادی دانست و اظهار کرد: امسال با همراهی بسیار خوبی که با مجموعه اصناف و مشاغل و بازاریان در سراسر کشور رقم خورد، شاهد سالی کم‌نظیر در تسلیم اظهارنامه‌ها بودیم.

وی با تاکید بر اینکه تلاش شد تا با اتکای به خود اظهاری قاطبه اصناف و مشاغل، امر مالیات ستانی دنبال شود، افزود: با توجه به اطلاعات بانکی خوبی که در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار گرفته و بنا بر آمار تسلیم خوداظهاری اصناف و مشاغل، خود اظهاری اصناف و مشاغل امسال نسبت به سال گذشته سه برابر افزایش پیدا کرده است.

مالیات سال گذشته نیمی از اصناف کشور صفرمطلق محاسبه شده است

رئیس سازمان امور مالیاتی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه قائل به اجرای قانون هستیم، مالیات بیش از ۵۰ درصد از اصناف و مشاغل در سال ۱۴۰۱، صفر محاسبه شد، چرا که معتقدیم که اگر تا هر میزان درآمد و سود اصناف و مشاغل مشمول معافیت می‌شود، نباید از آن‌ها مالیات‌ستانی انجام شود.

وی اظهار کرد: قاعدتاً در این مسیر سوالات و ابهاماتی ایجاد می‌شود که ما با آغوش باز پاسخگو خواهیم بود که البته در این راستا هم در دو ماه گذشته در بیش از ۲۰۰ نقطه کشور میزهای خدمت برگزار کردیم.

وی ابراز امیدواری کرد که همراهی و تعامل ایجاد شده بین فعالان اقتصادی و سازمان امور مالیاتی تداوم یابد.

معاون وزیر اقتصاد همچنین با بیان اینکه دغدغه دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت تاکنون، توجه ویژه به امر تولید بوده و ما هم معتقدیم حتماً حوزه مالیاتی می‌تواند در تسهیل فضای تولید در کشور کمک کننده باشد، گفت: به همین دلیل در دو سال گذشته هفت واحد درصد نرخ مالیات بر فعالیت‌های تولیدی در کشور کاهش پیدا کرد.

وی تصریح کرد: اگر شفافیت و داده مبنایی را مبنای مالیات‌ستانی و گفت‌وگو با فعالان اقتصادی و اصناف و مشاغل قرار دهیم، سوتفاهم‌ها رفع و در یک فضای کاملاً شفاف و عادلانه می‌توان از فعالیت‌های اقتصادی، مالیات ستانی کرد.

ممانعت از فرار مالیاتی با همکاری نهادهای مختلف

سبحانیان با تصریح بر اینکه اراده و تلاش ما، اخذ مالیات از فعالان بزرگ اقتصادی است، گفت: در همه جای دنیا بخش قابل توجهی از درآمدهای مالیاتی دولت‌ها، از مالیات گرفتن از شرکت‌های و هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی اتفاق می‌افتد و ما هم به همین دلیل به سمت حرکت می‌کنیم.

وی مجدداً ابراز امیدواری کرد که زمینه حقوقی که در مجلس شورای اسلامی و چه در قوانین بودجه قوانین و مادر مالیاتی پیاده‌سازی می‌شود، موجب تسهیل و تسریع مسیر مالیات ستانی از فعالان بزرگ اقتصادی شود.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تا چه اندازه در شناسایی فرار مالیاتی موفق بوده‌اید؟ عنوان کرد: همکاری با دو مجموعه دولت و حاکمیت را برای شناسایی مؤدیان جدید آغاز کرده‌ایم، به گونه‌ای که طی دو سال گذشته بالغ بر دو میلیون مؤدی جدید را شناسایی کرده‌ایم. همکاری با نهادهای مختلف امنیتی و نظارتی نیز برای شناسایی فراریان بزرگ مالیاتی را هم آغاز کرده‌ایم.

مالیات بر مصرف را دنبال می‌کنیم

وی همچنین با بیان اینکه در همه جای دنیا یکی از مهم‌ترین پایه‌های مالیاتی، مالیات بر مصرف است، گفت: در کشور ما نیز این مهم متداول است و مبنای آن هم این است که هر کسی که قدرت مصرف بیشتری دارد، باید بیشتر در تأمین منابع دولت، مشارکت کند.

سبحانیان، مالیات بر درآمد را از دیگر پایه‌های مالیاتی عنوان کرد که افراد بخشی از درآمدهای خود را باید به صورت مالیات پرداخت کنند و ادامه داد؛ البته دنیا به سمت تمرکز و سهم بیشتر درآمدهای مالیات براساس مالیات بر مصرف حرکت می‌کند.

وی به مالیات‌ستانی از پزشکان و تأثیر در مهاجرت آن‌ها هم اشاره کرد و گفت: برای سازمان امور مالیاتی کشور هیچ رسته و شغلی متفاوت از رسته و شغل دیگری نیست، اما اینکه به لحاظ مسائل اجتماعی و رسانه‌ای مواردی از مراجعه به مطب پزشکان و هدایت بیماران به پرداخت کارت به کارت یا پول نقد می‌کنند برای مردم حائز اهمیت شده، مقوله‌ای مجزاست.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور تصریح کرد: اتفاقاً پزشکان جزو صنوفی هستند که بیشترین مالیات را نسبت به سایر رسته‌ها پرداخت می‌کنند و البته میزان مالیات پرداختی پزشکان در سال عدد بالایی نیست و به طور متوسط هر پزشک حدود ۳۰ میلیون تومان در سال مالیات پرداخت می‌کند.

کد خبر 677441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
    0 0
    مالیات ارزش افزوده ، یک کلاهبرداری بزرگ است که در دوران احمدی نژاد اختراع شد. برخلاف ادعا، عمده بودجه کشور روانه خارج و صرف مدیریت جهانی احمدینژادی میشود.