واحد تولید کربن فعال از قیرطبیعی در کرمانشاه افتتاح شد

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: تولید کربن فعال از قیر طبیعی حاصل یک تلاش ۱۵ ساله در استان کرمانشاه است و علاوه بر اینکه یک کار فناورانه بزرگ محسوب می‌شود باید تلاش، همت و پایداری در به ثمر رسیدن این پروژه را به عنوان یک فرهنگ توسعه داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اولین واحد تولیدی دانش بنیان تولید کربن فعال از قیر طبیعی در کرمانشاه امروز یازدهم مردادماه با حضور حسن مسلمی نائینی رئیس جهاد دانشگاهی و جمعی دیگر از مدیران اجرایی و دانشگاهی افتتاح و به بهره برداری رسید.

مسلمی نائینی در این مراسم اظهار کرد: دلبستگی بنده به کرمانشاه به این دلیل است که به مدت هشت سال افتخار حضور در هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه را داشتم و در محضر بزرگان علمی همچون پرفسور مهدی خدایی و پرفسور شمسی پور که از دانشمندان جهان و جهان اسلام و افتخاری برای ایران هستند کسب فیض کنم.

وی افزود: استان کرمانشاه از نظر علمی بی نیاز و حتی سرآمد است و حضور این اساتید در کرمانشاه پتانسیل بسیار خوبی برای پرورش دانشجویان و اساتید جدید است و باید به مردم و مسئولان این استان بابت داشتن چنین دانشمندان برجسته‌ای تبریک عرض کنم.

رئیس جهاد دانشگاهی همچنین گفت: لازم است تشکری از مدیران سابق جهاد دانشگاهی کرمانشاه داشته باشم که زحمات بسیاری برای توسعه و رشد این نهاد در حوزه‌های فناوری و آموزش کشیدند و برج فناوری استان کرمانشاه که ماحصل زحمات این عزیزان، بازنشستگان و دیگر مدیران جهاد دانشگاهی است در کشور بی‌نظیر است.

وی ادامه داد: فرهنگ حاکم بر جهاد دانشگاهی «فرهنگ ما می‌توانیم است» و بر اساس همین باور در دفاع مقدس کارهای بزرگی توسط این نهاد انجام شد و آن هم بر اساس اعتماد به جوانان، کارهایی به جهاد دانشگاهی محول شد که روی زمین مانده بود و فعالان جهاد دانشگاهی توانستند با استمرار، پایداری، اعتقادات و باورهای دینی به موفقیت‌های بسیاری دست پیدا کنند از جمله در زمانی که کشور شدیداً نیازمند فرستنده برای تلویزیون بود و به دلیل تحریم، فرستنده به داخل کشور نمی‌آمد این بچه‌های جهاد دانشگاهی بودند که فرستنده‌های مورد نیاز تلویزیون را ساختند و تلویزیون و شبکه‌های آن گسترش پیدا کرد.

مسلمی نائینی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص نقش محوری و اساسی جهاد دانشگاهی در آینده علمی کشور، گفت: پیشرفت‌های جهاد دانشگاهی بر اساس دو بال علم و ایمان است و معظم له فرمودند اعتقاد راسخ به جهاد دانشگاهی داریم و پایه و ستون علمی کشور جهاد دانشگاهی است و بیان این جملات از طرف مقام معظم رهبری باعث افتخار جهاد دانشگاهی می‌باشد.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی کشور بیان داشت: موضوع تولید کربن فعال از قیر طبیعی حاصل یک تلاش ۱۵ ساله در استان کرمانشاه است و علاوه بر اینکه یک کار فناورانه بزرگ محسوب می‌شود تلاش، همت و پایداری که در به ثمر رسیدن این پروژه شاهد بودیم یک فرهنگ است که باید توسعه داده شود.

وی گفت: بارها خبرنگاران از بنده پرسیدند چرا موفقیت‌های کسب شده توسط مردم لمس نمی‌شود و در جواب عرض می‌کنم برای اینکه موفقیت‌ها و دستاوردهای علمی کشور توسط مردم لمس شود باید حوزه علوم انسانی تقویت شود و با کمک متخصصان و اساتید دانشگاه‌ها پیشرفت‌های کشور در جامعه دیده شود.

مسلمی نائینی در پایان ضمن قدردانی از تلاش‌ها و موفقیت‌های به دست آمده در مجموعه جهاد دانشگاهی استان کرمانشاه گفت: از روند حمایت‌های خود از این مجموعه ادامه می‌دهیم چون مردم کرمانشاه، مردمی مقاوم شجاع و شهیدپرور هستند لایق بهترین‌ها هستند.

در ادامه وحید محمدی سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه اظهار کرد: با ایجاد واحد تولید کربن فعال از قیر طبیعی شاهد چند پله فرآوری یک محصول خدادادی هستیم که توسط یک شرکت دانش‌بنیان انجام می‌شود که ثمره و محصول آن به تمام کشور می‌رسد.

وی بیان کرد: شرایط حاکم بر کشور به وضوح نشان داد که در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان و تجاری کردن علم خلأ وجود داشت و علی‌رغم تحریم‌ها و فشارها حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در دستور کار دولت قرارگرفته است.

محمدی گفت: زیرساخت‌های اقتصادی جدیدی فراهم شده و گشایش‌های اقتصادی فراوانی در پیش رو داریم و زمینه شکست تحریم‌ها توسط دولت ایجاد شده است و در حال گذر از تحریم‌ها هستیم.

وی با اشاره به جا ماندن استان کرمانشاه از توسعه به دلایلی همچون جنگ، اقدامات تروریستی و زلزله، گفت: این استان در تمامی ابعاد از جمله جمعیت و جغرافیای استان یک هاب منطقه‌ای است و محوریت غرب را دارد و دارای پتانسیل‌های کشاورزی، تجاری و صنعتی فوق العاده‌ای است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه همچنین گفت: بزرگ‌ترین سرمایه هر کشور نیروی انسانی است که استان کرمانشاه از این نظر بسیار غنی است.

مسلم حدیدی رئیس جهاد دانشگاهی استان کرمانشاه در بخش دیگری از این مراسم گفت: استان کرمانشاه حدود ۷۰ درصد از معادن طبیعی قیر کشور را در خود جای داده است و طرح ملی کربن فعال با فعالیت‌های جهادی ارزش‌آفرین ۱۵ ساله به نتیجه رسیده است.

حدیدی گفت: در این راستا اولین کانون قیر و صنعت در استان کرمانشاه راه‌اندازی شد و نقشه راهی در خصوص استفاده بهینه از قیر طبیعی تدوین شده است و یک جشنواره ملی نیز در این خصوص برگزار کردیم و اکنون زمینه خوبی برای فعالیت در این زمینه فراهم شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان کرمانشاه گفت: سعی کردیم یک زنجیره ارزش افزوده برای قیر طبیعی فراهم کنیم و تمامی تجهیزات و دستگاه‌های این مجموعه تولیدی، محصول جهاد دانشگاهی استان کرمانشاه است.

حدیدی اظهار کرد: کربن فعال در صنایع غذایی، دارویی، نفت، گاز و.. کاربرد دارد و در حال حاضر نیاز کشور به کربن فعال ۱۴ هزار تن در سال است که تنها دو تن آن در کشور تولید می‌شود.

همچنین در این مراسم علی دارایی مجری پروژه ملی تولید کربن فعال از قیر طبیعی و عضو هیأت علمی سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه اظهار کرد: کربن فعال یک محصول استراتژیک است و این محصول در صنایع مختلف نظامی، دفاعی، هسته‌ای، نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع غذایی کاربرد دارد.

وی افزود: نیاز سالانه کشور به این محصول ۱۴ هزار تن است که متأسفانه عمده آن از طریق واردات تأمین شده و تنها دو هزار تن آن در کشور تولید می‌شود.

مدیر پروژه ملی تولید کربن فعال از قیر طبیعی گفت: در همین راستا طرح تولید کربن فعال از قیرطبیعی را از ۱۵ سال پیش آغاز کردیم و توانستیم طی سه فاز آن را اجرایی و تجاری سازی کنیم.

علی دارایی همچنین افزود: فاز اول این پروژه سال ۱۳۸۹ و با کارفرمایی وزارت صمت آغاز شد و در این مرحله توانستیم نمونه اولیه را تولید کنیم که در نهایت منجر به ثبت اختراع و تاییدیه بنیاد ملی نخبگان شد.

وی گفت: سال ۱۳۹۵ فاز دوم اجرای این پروژه استارت زده شد و توانستیم در این مرحله به دانش فنی تولید کربن فعال از قیر طبیعی دست پیدا کنیم و واحد پایلوت تولیدی آن را با ظرفیت تولید ۱۰۰ تن کربن فعال در سال راه اندازی کنیم.

دارایی افزود: این فاز از پروژه در قالب طرح ملی و با مشارکت جهاد دانشگاهی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اجرایی و درنهایت به کسب اولین فناوری در حوزه قیر طبیعی کشور منجر شد و در این فاز از پروژه توانستیم برای اولین بار در کشور کربن فعال با پایه معدنی و کربن فعال کروی و ساچمه‌ای را تولید کنیم و سال ۱۳۹۷ در قالب ۱۰ طرح فناورانه برتر جهاد دانشگاهی رونمایی شد.

علی دارایی از اجرای فاز سوم تجاری سازی تولید کربن فعال از قیر طبیعی در سال ۱۳۹۸ خبر داد و افزود: این فاز از پروژه با کارفرمایی مجلس شورای اسلامی اجرایی شد و توانستیم در این مرحله تکمیل دانش فنی تولید کربن فعال از قیر طبیعی را انجام داده و ظرفیت تولید این محصول را به سالانه ۲۰۰ تن برسانیم.

وی در پایان گفت: خوشحال هستیم که امروز شاهد افتتاح این واحد هستیم و امیدواریم تولیدات این واحد بتواند تأمین کننده بخشی از نیاز کشور در حوزه کربن فعال باشد.

کد خبر 677400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.