قلمسابی؛ هنری برگرفته از علم پرسپکتیو بر روی فلزات

قلمسابی، تکنیک جدید و هنری متفاوت از قلمزنی به شمار می‌رود که با استفاده از علم پرسپکتیو برروی سطح فلزاتی چون مس، برنج و آلومینیوم طرح و نقش‌های برجسته حقیقی زیبا را ایجاد می‌کند.

سعید فارسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: از دوران‌جوانی به حوزه هنر به‌خصوص رشته فنی علاقه زیادی داشتم این درحالی بود که به دلیل انجام کارهای شرکت صنعتی، زمان زیادی برای پرداختن به کارهای هنری نداشتم.

وی افزود: بیش از ۵۰ سال، سابقه کار صنعتی درزمینهٔ‌های مختلف تولید ازجمله سازه‌های فلزی دریایی، گریتینگ، ترانسفورماتورهای منبع تغذیه و رادارم. اگرچه به دلیل مشکلات اقتصادی حوزه صنعت، وجود تحریم‌ها و تورم مجبور به کناره‌گیری از فعالیت‌های صنعتی شدم و در همان‌زمان تصمیم گرفتم علاقه هنری خود را پیگیری کنم و هنری را انجام دهم که خاص باشد. به‌طوری‌که حدود یک سال و نیم در اندیشه ایجاد سبک جدیدو تولید ابزار آن برای خلق آثار خود بودم و درنهایت به اجرای خلق نوآوری رسیدم.

خالق هنر قلمسابی، با بیان‌اینکه حدود هفت سال درزمینهٔ خلق آثار قلمسابی فعالیت می‌کند، اضافه‌کرد: در دوران نوجوانی مشاغلی چون نجاری، خیاطی، کفاشی و … را تجربه کرده و با ابزارآلات و وسایل کارآشنا بودم به همین دلیل تجهیزات موردنیاز این هنر را نیز خودم طراحی کرده و می‌سازم.

قلمسابی؛ هنری برگرفته از علم پرسپکتیو بر روی فلزات

وی خاطرنشان کرد: تجربه ۵۰ ساله کارفنی در رشته‌های برق و آشنایی در رسته‌های مکانیک، هیدرولیک و پنوماتیک را در خدمت این هنر گرفته و از این طریق نقش‌های برجسته‌ای «سه‌بعدی» از بناهای تاریخی را برروی فلزاتی چون مس، آلومینیوم و برنج ایجاد کردم.

فارسی گفت: در حال‌حاضر ۲۵ تابلو از معروف‌ترین بناهای تاریخی ایران و جهان را تولید کرده‌ام که با استقبال خوب مخاطبین مواجه شده‌اند.

وی تأکید کرد: برای محک خود از سبک‌وسیاق کار «تابلوها»؛ نمایشگاه‌هایی در داخل کشور از جمله شهر اصفهان برگزار کردم و هنرمندان و اساتید بزرگ قلم‌زنی کشور و شهر اصفهان بازدیدهایی از این نمایشگاه داشتند.

خالق هنر قلمسابی، ادامه‌داد: افراد زیادی در مواجهه با آثارم اظهار علاقه‌مندی کرده‌اند و آثارم در نمایشگاه با استقبال خوب بازدیدکنندگان روبرو شد.

وی افزود: اگر قرار باشد که این هنر را به دیگران آموزش دهم باید شرایط مهیا باشد و ابزار موردنیاز برای انجام این کار را نیز بسازم چراکه ابزار، ساخته دست خودم هستند و نمونه مشابه دیگری در بازار وجود ندارد. اگرچه در این مسیر، نیاز به حمایت مسئولان میراث‌فرهنگی و فنی‌وحرفه‌ای احساس می‌شود.

کد خبر 677281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.