وجود فرهنگ پایداری لازمه ایجاد یک شهر پایدار است

نایب رئیس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست نظام مهندسی کشور گفت: تا زمانی که فرهنگ پایداری در شهر نباشد نمی‌توان ساختمان پایدار ایجاد کرد، از این‌رو برای تحقق این موضوع نیازمند فرهنگ‌سازی در راستای تربیت انسان‌های پایدار مدار هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احمدرضا طاهری‌اصل در نشست تخصصی ساختمان‌های سازگار با محیط زیست با رویکرد مدیریت مصرف انرژی و تکنولوژی‌های جدید تصفیه پساب شهری که در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه جامع مدیریت شهری در اصفهان برگزار شد، با اشاره به لزوم ایجاد شهر پایدار اظهار کرد: زمانی شهر پایدار محقق می‌شود که ساختمان پایدار ایجاد شود؛ تا زمانی که انسان پایدار مدار وجود نداشته باشد نمی‌توان به یک شهر پایدار رسید و تا زمانی که فرهنگ پایداری در شهر نباشد، نمی‌توان ساختمان پایدار ایجاد کرد.

وی افزود: برای رسیدن به ساختمان پایدار سه اصل اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی را باید در نظر گرفت.

نایب رئیس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست نظام مهندسی کشور خاطرنشان کرد: اصل اجتماع شامل مسائل اجتماعی در ساختمان می‌شود، مانند بهبود کیفیت زندگی، بهبود سلامت، آسایش ساکنان، محدود بودن تمایل به زیرساخت‌های محلی و مزایای اقتصادی که شامل کاهش هزینه‌های اجرایی، بهبود بهره‌وری و خلق بازار محصولات می‌شود.

وی ادامه داد: مزایای اصل زیست‌محیطی نیز شامل بهبود کیفیت آب و هوا، استفاده بهینه از انرژی و آب، حمایت از تنوع زیستی و اکوسیستم‌ها است.

طاهری‌اصل تاکید کرد: در صورتی که این سه اصل در ساخت یک ساختمان رعایت شود، می‌توان گفت یک ساختمان پایدار ایجاد کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در دوره گذشته شهر اصفهان به عنوان یک شهر خورشیدی معرفی شده است، ادامه داد: این کلان‌شهر به‌طور متوسط، حداقل دارای ۱۰ ساعت خورشیدی است، اما شهر خورشیدی زمانی معنا پیدا می‌کند که ساختمان ما انرژی را هدر ندهد.

طاهری اصل تاکید کرد: برای تحقق این موضوع نیازمند فرهنگ‌سازی در راستای تربیت انسان‌های پایدار مدار هستیم، انسان‌هایی که توسعه پایدار را آموخته‌اند.

نایب رئیس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست نظام مهندسی کشور با اشاره به لزوم رتبه‌بندی برای ساخت چنین ساختمان‌هایی افزود: در این راستا سیستم سرو سبز ایجاد شد تا بر پایه قوانین و مقررات، وجود سیستم و عزم ملی برای محترم شمردن منابع و محیط زیست بتوانیم به سمت ایجاد شهر پایدار حرکت کنیم.

کد خبر 677266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.