تابلوی سبز بورس، امتیازی برای سرمایه‌گذاران انرژی

مدیرکل دفتر مدیریت طرح‌های تجدیدپذیر ساتبا گفت: وعده تابلوی سبز در بورس انرژی از اتفاقات خوبی بود که برای متولیان در بخش انرژی رخ داد، امکان عرضه برق تولیدی صنایع در بورس انرژی برای صنعتگران فراهم شده است و ماه گذشته به ازای هر کیلووات ساعت در بورس انرژی، نرخ سه هزار تومانی وجود داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جعفر محمدنژاد امروز _سه‌شنبه دهم مردادماه_ در همایش انجمن سازندگان و تأمین‌کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر که توسط سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری برق ایران (ساتبا) و با همکاری انجمن سازندگان و تأمین کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر (ساتکا) برگزار شد، با بیان اینکه در حال حاضر شاهد ناترازی برق در مقایسه تولید و تأمین در کشور هستیم، اظهار کرد: وزارت نیرو بحث ناترازی برق را مطرح می‌کند و برای کنترل این ناترازی مجبور به قطع برق صنایع به‌صورت یک روز در هفته می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر از طریق خاموشی و محدودیت در برق صنایع، بحران کمبود برق در حال جبران است، در صورتی که این راهکار در طی بلندمدت نمی‌تواند پاسخ مناسبی برای صنعتگرانی باشد که نیازمند تأمین برق هستند، در صورتی که تنها راه جبران این ناترازی ایجاد نیروگاه‌های تجدیدپذیر است.

مدیرکل طرح‌های تجدیدپذیر ساتبا با بیان اینکه رویکرد دنیا در تأمین برق تغییر کرده است، گفت: سرمایه‌گذاری روی نیروگاه‌های تجدیدپذیر دو برابر بیشتر از سرمایه‌گذاری بر نیروگاه‌های برق است. تجاری‌سازی تجهیزات نیروگاهی به ویژه نیروگاه خورشیدی و بادی همچنین ارزان شدن برق نیروگاه‌های تجدید پذیر از عواملی است که سرمایه‌گذاران را متقاعد می‌کند تا در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند.

محمدنژاد ادامه داد: علاوه بر محدودیت‌هایی که در زمینه نیروگاه‌های فسیلی در کشور وجود دارد، منابع آبی شهرها از جمله اصفهان نیز با محدودیت‌هایی مواجه است‌. در واقع حتی اگر سوخت نیروگاه‌های فسیلی نیز به خوبی تأمین شود، امکان تولید وجود ندارد و این هشدار بزرگی است.

وی تاکید کرد: اگر متولیان کشور زودتر به فکر راه انداختن نیروگاه‌های تجدید پذیر می‌افتادند تا به امروز بیش از ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در کشور وجود داشت و در نتیجه ناترازی امروز کشور نیز وجود نداشت.

مدیرکل طرح‌های تجدیدپذیر ساتبا با بیان اینکه احداث نیروگاه تجدیدپذیر روی سقف سوله شرکت‌ها وجود دارد، گفت: بر اساس ماده ۶۱ به صورت تضمینی برق تولیدی صنایع خریداری می‌شود.

محمدنژاد خاطرنشان کرد: وعده تابلوی سبز در بورس انرژی از اتفاقات خوبی بود که برای متولیان در بخش انرژی ایجاد شد، در واقع فارغ از تعهداتی که برای آن‌ها وجود دارد، امکان عرضه برق تولیدی صنایع در بورس انرژی برای صنعتگران دیده شده است‌؛ در ماه گذشته به ازای هر کیلووات ساعت در بورس انرژی نرخ سه هزار تومانی وجود داشت.

وی افزود: علاوه بر این وزارت نیرو به شرکت‌هایی که نیروگاه تجدیدپذیر راه‌اندازی کنند این تعهد را می‌دهد که در ساعات پیک مصرف، شرکت خاموشی برق نداشته باشد.

کد خبر 677121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.