یونان، میزبان اولین جزیره پسماند صفر جهان

یونان میزبان اولین جزیره پسماند صفر جهان به نام تیلوس است که علاوه بر این ویژگی، از نظر زیبایی نیز در سراسر دنیا شهرت دارد.

به گزارش سرویس ترجمه، نکته جالب‌توجهی که گردشگران با ورود به جزیره تیلوس یونان متوجه خواهند شد این است که هیچ نشانی از وجود سطل زباله‌های بزرگ در خیابان‌های آن به چشم نمی‌خورد. علاوه بر این، دفن‌گاهی برای انباشتن پسماندها در جزیره تعبیه نشده است و کیسه‌های پلاستیکی جایی در سراسر آن ندارد. علت اصلی این دستاوردها به اجرای طرحی تحت عنوان Just Go Zero به معنای «فقط صفر شو» نسبت داده شده است که بر اساس آن، قابلیت دسته‌بندی تمام انواع پسماندها از طریق یک سیستم تفکیک و بازیافت برای تمام ساکنان جزیره فراهم آمده است.

در این راستا، تمام ساکنان شهر می‌توانند پسماندهای خود را در سه دسته مواد قابل بازیافت، مواد غیرقابل بازیافت و پسماندهای زیستی طبقه‌بندی کنند و جالب این‌که تمام ۳۵۰ خانواده، مراکز تجاری و کارکنان دولت موظف به پیروی از این رویکرد هستند. برای این منظور، انواعی از کیسه‌های زباله با کد کیو آر در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد که می‌توانند از آن‌ها برای جمع‌آوری پسماندها در سه دسته نام‌برده استفاده کنند. علاوه بر این، امکان نصب یک نرم‌افزار روی تلفن‌های همراه هوشمند شهروندان فراهم آمده است که سهم آن‌ها را در رسیدن به هدف صفر پسماند مشخص می‌کند و همین امر، انگیزه مردم را به مشارکت هرچه بیشتر در این زمینه سوق می‌دهد.

یونان، میزبان اولین جزیره پسماند صفر جهان

پس از این‌که شهروندان تیلوس پسماندهای خود را جمع‌آوری و تفکیک کردند، کارکنان شهرداری در روزهای مشخصی از هفته، برای جمع‌آوری آن‌ها به در منازل مراجعه می‌کنند و آن‌ها را به محل نهایی تفکیک مواد زائد انتقال می‌دهند. نرخ جمع‌آوری ضایعات اولین جزیره پسماند صفر جهان در فصل تابستان به اوج خود می‌رسد، چراکه این جزیره زیبا در فصول گرم بیشترین تعداد گردشگران را به سمت خود جذب می‌کند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که هدف صفر تولید پسماند در جزیره تیلوس نقش مهمی در رونق اقتصاد مدور شهر ایفا کرده و از این طریق، معیشت مردم را نیز به‌طور مثبت تحت تأثیر قرار داده است.

کد خبر 677105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.