انتظار ونیز برای ورود به لیست «میراث جهانی در خطر» یونسکو

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) روز گذشته اعلام کرد که ونیز ممکن است به فهرست میراث جهانی در خطر اضافه شود و مقامات ایتالیایی باید تلاش‌های خود را برای حفظ امنیت این شهر تاریخی و تالاب اطراف آن افزایش دهند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، یونسکو در توصیه‌ای عمومی هشدار داد که آسیب‌های «غیرقابل برگشت»، ونیز را به دلیل وجود چالش‌هایی از تغییرات آب‌وهوا گرفته تا مشکل گردشگری انبوه تهدید می‌کند. این توصیه برای تصویب به جلسه کمیته میراث جهانی یونسکو در ماه سپتامبر در ریاض ارسال خواهد شد.

یونسکو در این توصیه‌نامه اعلام کرده است: "تأثیرات مداوم آسیب‌های ناشی از مداخلات انسانی از جمله توسعه مداوم، تأثیرات تغییرات آب و هوایی و گردشگری انبوه، تهدیدی برای بروز تغییرات غیرقابل برگشت در ارزش جهانی مهم این دارایی منطقه‌ای است. بعضی از این مشکلات طولانی‌مدت منجر به بدتر شدن ویژگی‌های نهادینه منطقه شده است. علاوه بر این، اثرات تجمیعی تغییرات ناشی از مداخلات انسانی و تغییرات طبیعی باعث فرسودگی و آسیب به سازه‌ها و مناطق شهری می‌شود. "

شمارش معکوس برای ورود ونیز به لیست میراث جهانی در خطر یونسکو

در این بیانیه آمده است که در مجموع، نبود پیشرفت و اقدامات قابل‌توجه از سوی ایتالیا در پرداختن به این مسائل دیده شده است و باید در این رابطه گام‌های بیشتری برداشته شود.

ونیز در سال ۱۹۸۷ در فهرست میراث جهانی قرار داده شد اما شرایط آن سال‌هاست که یونسکو را نگران کرده است. این منطقه حتی در سال ۲۰۲۱، هفته‌ها پس از آنکه ایتالیا حرکت کشتی‌های کروز بزرگ را از حرکت به سمت مرکز شهر ممنوع کرد، به‌عنوان یک مکان میراث جهانی در خطر نامگذاری نشد.

ونیز که به‌خاطر کانال‌ها و مکان‌های فرهنگی‌اش معروف است، مدت‌ها است که با گردشگری انبوه دست‌وپنجه نرم می‌کند. تنها در یک روز در سال ۲۰۱۹، حدود ۱۹۳ هزار نفر به این مرکز تاریخی وارد شدند که رقم بسیار بالایی برای گردشگری در این شهر کوچک است. ونیز در حال آماده سازی برای تعیین هزینه‌ای برای مسافران یک روزه برای کنترل تعداد بازدیدکنندگان بوده است اما با اعتراضات، چنین اقدامی نیز تاکنون به تعویق افتاده است.

بر اساس اعلام یونسکو، اودسا در اوکراین، شهر تیمبوکتو در مالی و چندین مکان در سوریه، عراق و لیبی نیز ممکن است به فهرست میراث جهانی در خطر یونسکو اضافه شوند.

کد خبر 677071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.