مراحل سه‌گانه تملک و آزادسازی املاک معارض با پروژه‌های عمرانی اصفهان

مدیرکل آزادسازی و املاک شهرداری اصفهان با اشاره به مراحل سه‌گانه تملک و آزادسازی املاک معارض با پروژه‌های عمرانی اصفهان، گفت: به مالکان و ذی‌نفعان توصیه می‌کنم بهتر است در همان مرحله اول برای اینکه زودتر غرامت ملکشان را دریافت کنند و زمان را از دست ندهند، نسبت به توافق با شهرداری اقدام کنند.

محمدرضا جواهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: اداره کل املاک شهرداری اصفهان وظایف گسترده‌ای همچون آزادسازی املاک واقع در طرح‌های عمرانی، فروش و واگذاری املاک متعلق به شهرداری جهت تأمین اعتبار پروژه‌های در حال انجام در سطح شهر، خرید املاک خارج از طرح و دفاع از پرونده‌های ملکی مطرح شده در مراجع قضائی را بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین وظیفه اداره کل املاک، آزادسازی املاک واقع در طرح‌های عمرانی است، افزود: از تمام مالکان و ذی‌نفعانی که ملک آنها در طرح‌های عمرانی قرار می‌گیرد و نسبت به واگذاری ملک خود در همان مراحل اولیه به شهرداری اقدام می‌کنند، باید قدردانی کرد.

مدیرکل آزادسازی و املاک شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: تلاش و اهتمام این اداره کل این است که ذی‌نفعان و مالکان املاک معارض با پروژه‌های عمرانی به حق و حقوق خود برسند و هیچ آسیبی نبینند.

وی با اشاره به نحوه آزادسازی املاک معارض با پروژه‌های عمرانی اضافه کرد: قانون به شهرداری اجازه داده است که در مرحله نخست، با اعلام قیمت توسط کارشناس این اداره کل که تمام جوانب را در نظر می‌گیرند، برای تملک ملک در صورت رضایت کامل مالکان و ذی‌نفعان اقدام کند.

جواهری با اشاره به فرایند تملک ملک معارض با پروژه عمرانی در صورت توافق نشدن در مرحله نخست ادامه داد: چنانچه در این مرحله توافقی حاصل نشد، برای اینکه مالکان زودتر غرامت ملک خود را دریافت کنند و زمان را از دست ندهند، یک جمع سه‌نفره متشکل از یک کارشناس به انتخاب مالک، یک کارشناس به انتخاب شهرداری و یک کارشناس منتخب دو طرف نسبت به اعلام قیمت ملک معارض اقدام می‌کنند که توصیه می‌شود مالکان و ذی‌نفعان برای از دست ندادن زمان، نسبت به توافق با ارزش اعلام شده هر چه سریع‌تر اقدام کنند.

وی افزود: در صورت ایجاد نشدن توافق بین شهرداری و مالک یا ذی‌نفعان، در مرحله سوم در صورتی که مالکان و ذی‌نفعان ارزش اعلام شده در مرحله قبل را قبول نداشته باشند، طبق قانون و به‌صورت «قهری» اقدامات بعدی یعنی انتقال سند به‌نام شهرداری و پس از آن تحویل ملک به شهرداری انجام می‌شود که در حین این اقدامات باز هم مالکان و ذی‌نفعان می‌توانند با شهرداری توافق کنند.

مدیرکل آزادسازی و املاک شهرداری اصفهان با بیان اینکه بیشتر توافقات در همان مرحله نخست یا در نهایت مرحله دوم حاصل می‌شود، اضافه کرد: به مالکان و ذی‌نفعان توصیه می‌کنم در همان مرحله اول برای اینکه زمان را از دست ندهند، نسبت به توافق با شهرداری اقدام کنند تا هر چه زودتر اقدامات عمرانی دیگر برای احداث پروژه انجام شود و در اختیار شهروندان قرار گیرد و مالک نیز به غرامت ملک خود برسد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر اداره کل املاک طلایه‌دار انجام پروژه‌های عمرانی سطح شهر اصفهان است که از جمله آن‌ها می‌توان به رینگ چهارم و خط دو متروی اصفهان به‌عنوان بزرگترین پروژه‌های عمرانی سطح شهر اشاره کرد که حجم آزادسازی، تعداد توافقات و رقم معوض‌های شهرداری به مالکان، قابل تأمل است.

کد خبر 677022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.